Agghh! Infektion...

Ajajaj, har fått någon otrevlig grej i mitt bryggande i sista omgången.
Omgången fick stå lite längre på primär än vanligt pga av resa (totalt stog den 3 veckor). Torrhumlad var den också, även denna fick stå länge...

När jag öppnade upp för omtappning möttes jag av följande syn (se bilder nedan).

Vad tror ni om detta?
Vad är det?
Hur säkerställer jag att jag blir med detta elände från utrustningen?

mvh

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_3484.jpg

Sv: Agghh! Infektion...

hej

det måste vara mögel. ditt öl kan knappast ha börjat jäsa för att det ska bli så där. köp ny jäshink - det kostar inte mycket och är värt försäkringen något sådant inte händer igen.

ser skitäckligt ut!

nån gång kan infektioner slå väl ut. har nog fått en mjölksyrabakterieinfektion i min senaste brygd, för den är osannolikt sur. det är ett öl bryggt helt på granbarr och enbärsris som kryddor och hemmältad rökmalt (känner en som har ett litet mälteri i västerbotten)

syrligheten är faktiskt riktigt intressant i ölet. med litet mognad kan kanske ölet bli gott. min flickvän säger att det är "det syrliga prickikorvölet"!

min pappa fick en gång en lätt mögelhinna på ett torrt äppelvin. han smakade på det och nog var det gott alltid. tom min mormor, som var grymt skeptisk till hembryggt (trots att morfar även han bryggde hemma), prisade vinet! tyvärr var jag alltför ung för att smaka då, men jag minns det var mögel i succévinet.

vet dock inte om det är lönt smaka på ditt öl...

lycka till

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Nu känner jag mig som Captain Obvious när jag säger: Det är torrhumlingen som ställt till det.

Jag tycker du ska smaka på det (inte av det översta! roll ) och rengöra hinken med klorin eller liknande efter att du tappat upp det eller hällt ut det. Jag är skeptisk till att mögelsporer är så svåra att de inte går att utrota från en slät plastyta. Det är nog mest skrock, men jag har haft fel förr.

ja jäklar, det är humlekottar som flyter omkring! trodde det var mögelklumpar.

t

Död åt Reinheitsgebot!

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-06-03 19:43:11)

Ser illa ut dedär sad

Jag rekomenderar nog först och främst handgranat, skulle det inte vilja ge sig så kan man alltid testa att fylla hinken med ex. lut. wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Trots äcklet måste jag säga att det är en väldigt snygg bild!
Det ser ut som ytan på planeten Gambrinus.

Det är alltså den häftigaste infektion jag någonsin sett!!! Otroligt häftigt osannolikt galet alltså big_smile Sorry inte menat n-t illa men det ser vild ut smile

Jag har själv haft problem och verkligen rengjord men det var en öl till infekterat (av två) och då slängde jag alltså hinken. Rekomendera dig slänga hinken. Det liknar en misslyckad lambic! wink

Vänliga hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tack för alla svar, jag kommer definitivt kasser hinken, eftersom det var på primären det hände så är förhoppningsvis inte övrig utrustning drabbad.

Jag kan väl tillägga att jäshinken i fråga fick sig en rejäl rengöring innan jäsningen.
Två timmar koncentrerat jodbad + rikliga mängder kokvatten.
Men det verkar ju uppenbarligen inte hjälpt mycket...

feer skrev:

Jag kan väl tillägga att jäshinken i fråga fick sig en rejäl rengöring innan jäsningen.
Två timmar koncentrerat jodbad + rikliga mängder kokvatten.
Men det verkar ju uppenbarligen inte hjälpt mycket...

Det hjälpte säkert, men föroreningar kan ha kommit in efteråt. Föroreningar finns i luften. Vad man gör med rengöringen är att minimera risken.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Nog för att humle är naturligt konserverande och anses väl inte kunna ge infektioner (eller?) men torrhumling är nog alltid att ta en risk. Det behöver ju inte vara just humlen, det kan vara något man har på händerna när man tar i humlen. Eller varför inte en brödsmula med lite smör på.

När jag råkade ut för två infektioner i rad för ett antal år sedan gjorde jag följande:

1) Fyllde badkaret med kallvatten och en massa klorin.
2) Skickade i allt i min bryggutrustning, jäshinkar, hävertar, silar, lakhinkar, slevar m.m
3) Lät ligga i blöt över natten.

Efter det har jag inte haft en enda infektion.