Första belgarn!

Är en rookie som efter några stycken mestadels lyckade helmaltsöl blivit sugen att ge mig på belgisk öl. Har inte tänkt på någon speciell ölsort när jag letade recept utan jag ville mer hitta ett recept med munchenermalt (eftersom jag felaktigt beställt för mycket sådant tidigare...)

Receptet jag fastnade för heter Bastogne och i receptet nedan har jag bytt ut Northern brewer mot Centennial samt torrjäst istället för White labs bastogne belgian ale.(kan det funka?)

Är det någon som har bryggt något liknande och som kan rekommendera en modifiering eller har tips på ett annat mer beprövat recept med munchenermalt i?

Jag har väldigt mjukt vatten (pilsen liknande) så jag behöver behandla vattnet, och enda belgiska vattentypen jag hittade i Beersmith var Antwerpen, är det en bra representant för mörka starka belgiska öl?

Någon som vet hur rankningen på recepten funkar i beersmith förresten? (kan man lita på dem...?)

Tänkte göra ett kort inlägg, suck, många frågor blev det istället. Hoppas någon orkar läsa en del...

Tack på förhand!

Kalle

-------------------------------------
Style: Belgian Dark Strong Ale
TYPE: All Grain
Taste: (45,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10,00 L     
Boil Size: 9,77 L
Estimated OG: 1,082 SG
Estimated Color: 14,9 SRM
Estimated IBU: 30,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2,30 kg       Pale Malt (2 Row) UK (3,0 SRM)            Grain        54,76 %       
1,84 kg       Munich Malt (9,0 SRM)                     Grain        43,81 %       
0,06 kg       Special B Malt (180,0 SRM)                Grain        1,43 %       
14,00 gm      Centennial [8,20 %]  (60 min)             Hops         17,4 IBU     
14,00 gm      Centennial [8,20 %]  (30 min)             Hops         13,4 IBU     
0,44 oz       Coriander Seed (Boil 5,0 min)             Misc                       
0,44 oz       Orange Peel, Sweet (Boil 5,0 min)         Misc                       
1,00 gm       Calcium Chloride (Mash 60,0 min)          Misc                       
1,00 gm       Chalk (Mash 60,0 min)                     Misc                       
2,00 gm       Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)  Misc                       
14,00 L       Antwerp, Belgium                          Water                     
1 Pkgs        SafBrew Specialty Ale (DCL Yeast #T-58) [SYeast-Ale                 

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 4,20 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
45 min        Mash In            Add 10,95 L of water at 78,8 C      70,0 C

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-05-30 10:51:24)

Sv: Första belgarn!

Hallå Kalle!

Jag skulle säga att det framför allt jästen är det som gör att en öl "smakar belgiskt"
De flesta belgiska bryggerier använder humle av nobla lågalftasorter även bitterhumlen utgörs av dessa.
Satsa istället för Centennial på ex. saaz, spalter, hallertauer, goldings och andra nobla lågalfasorter.
Cascade mfl. bör därför undvikas om man vill hålla sig inom genren.

En annan viktig grej är att använda socker om du ska efterlikna orginalen. 10% socker är absolut inget att rädslas för i dessa sammanhang.
Jag tror att vissa bryggerier använder så mycket som upp till 20% socker. Lagligt sett ligger gränsen på 25% tillsatser i Belgien.
Dra ner på mängden malt och kompensera med socker.

Mycket av färgen kommer från Special B och mörkt kandisocker. Kandisocker gör du själv enklast i en gryta eller teflonpanna.
Släng i strösocker och lite lite vatten och sätt plattan på full fräs, låt sockret smälta och få färg, hur mycket färg bestämmer du själv, tänk
bara på att när det väl börjat få färg så går det väldigt fort innan det är för sent, så konstant uppsikt krävs.

Som bonus kan du droppa i lite citron och lite glukos eller majssirap, det förhindrar sockringen i pannan (inte citronen).
Tillsätt sedan förskitigt sirapen direkt ner i vörtkoket.

Jag tror inte du behöver behandla vattnet, de flesta belgiska bryggerier har faktiskt ganska mjukt vatten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas är du konservativ gamla wanna-be skåning wink På söndag bryggar jag en belgo (dubbel) med Pioneer (11 % alphasyre)som både bitter och aromhumle big_smile Min tolkning av belgo smile
Hare bra så läng:-)
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Haha Tjena Jan!
De va inte igår vill jag lova!

Tillykke med bryggningen på söndag gamle räv!

www.bryggradio.com

Hej,

Jo jag har börjat märka att jästen verkar göra sitt till.., men vill ändå göra slut på torrjästen innan jag beställer nytt.

Sjysst tips på kandissocker, det skall provas! För en gröngöling känns det dock lite riskabelt att pyssla med annat på spisen samtidigt som man brygger. Jag brukar vara helt uppe ivarv när koket rullar. Kan man förbereda kandissockret innan (typ under mäskningen) och bara hålla det varmt fram tills koket, eller är det svårt utan att det stelnar eller bränns (antar att detta problem har man även om man köper färdigt kandissocker)?

Vad gäller humle, så har jag förvisso saaz och tettnang hemma men saaz har sjukt låg alfasyra runt 2% och tettnang runt 4, kommer nog försöka med tettnang då och sänka beskan lite eftersom den verkar ligga lite i överkant

Lät skönt med vattnet då skiter jag nog i det denna gången.

Nu skall jag bara göra det tråkiga och krossa malten i min lilla sketna modifierade pastamaskin och det kommer ta sin lilla tid....

Tack för tipsen!

Absolut, du kan förbereda sockret innan, fördelen med att göra det under koket är
att sirapen är lättare att handha när den är lite mer lättflytande.

Akta fingrarna bara, sockret är värre än napalm;)

Ja oftast är dom ganska svaghumlade runt 15-30 kanske så det behövs inte så mycket.
Grejen är att hitta balansen så att man inte utplånar maltsmaken utan snarare accentuerar den wink

Lycka till med bryggningen Kalle!

www.bryggradio.com