1 Senast ändrad av Robban (2008-05-24 16:07:51)

Vildhumle?

Hej!
Idag fick jag höra att ca:15min bilresa från mitt hus växer det humle!! Det är ett slags naturområde med vandringsled. Det är inte ett naturreservat, så man får plocka av det som finns där.

Detta är väl förmodligen någon sorts vildhumle. Det jag undrar är; kan man plocka dessa och använda till ölbryggning?
Och isåfall kan man använda det "färskt" utan att först torka dom? Kanske inte bör användas som bitterhumle eftersom alfasyra är okänt, men smak och arom kanske.

Robban

Sv: Vildhumle?

Jupp, skulle nog rekommendera att använda det som smak eller aromhumle i något lätt-bittrat öl för att se hur det fungerar. Om det är en vettig humle kan man kanske testa det i mer seriösa brygder.

Är det inte så att det inte blir några "blommor", dvs. det man använder i koket, om det finns hanplantor i närheten av humleplantorna?

Om det finns hanplantor i närheten kan blommorna (kottarna) vara befruktade. Om det har någon effekt på smaken vet jag inte. Jag tror att de flesta humleodlingar i England producerar befruktade kottar, så det går nog lika bra med sådana.

Jag har hört rykten om att hanplantor skulle vara nästintill utrotade i stora delar av Europa eftersom honplantor kan förökas artificiellt via sticklingar. Men det faktum att det växer vildhumle talar ju emot ryktet.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Honor är ju det man föredrar wink

Behöver man torka kottarna då?

Det går bra att använda humle färsk utan att ha torkat den. Tänk dock på att färsk humle väger mer så se till att väga upp tre gånger så mycket som vad du normalt skulle använt.

Det är nog mest sannolikt att man finner förvildad humle och inte vild. Redan Gustav Wasa föreskrev att alla bönder var tvungna att ha ett visst antal humlestänger. Man hittar därför ganska ofta humle både här och där. Jag har dock hittils inte hittat några hanplantor ute i bushen vilket tyder på förvildning. Den första humleplantan jag köpte en gång på en plantskola (ingen namngiven sort) var dock en hanplanta (!). Den såg precis likadan ut som honorna men fick inga kottar.