Sv: Etiketter
Vanligt limstift på papper fungerar utmärkt och är lätt att tvätta bort.
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Etiketter
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Vanligt limstift på papper fungerar utmärkt och är lätt att tvätta bort.
Har precis börjat göra egna etiketter.. mest för att det är så sjukt skoj. Skriver ut med vanlig färgskrivare. Klistrar med mellanmjölk. Grymt nöjd med resultatet.
Den första är till en imperial stout bryggd med rökt malt från Ardbeg..

Duvel-klon..

Hur får man tag i malt från Ardbeg?
Man åker dit och frågar snällt... ;-) Skämt åsido så var de mer än tillmötesgående på Ardbeg när jag sa att jag var hembryggare. Däremot tror jag att tur-guiden blev bekymrad av alla tekniska frågor.. hur ofta undrar folk över OG på ett destilleri tro? Visste ni förresten att de inte kokar vörten på något av destillerierna.. . Eventuella infektioner hinner ju inte märkas eftersom "ölen" destilleras inom en vecka.
På Bruichladdich fick jag ett kilo octomore-malt, 167 ppm fenol.. det är fyra ggr rökigare än Ardbeg.. och alltså är den FYRA ggr bättre också, eller...?
Jag tror iofsig att det kommer smaka fimp om ölen.. vi får se, det blir premiärprovning i helgen. Tänkte testa Smaugen blindt mot Paradox Islay Cask. Jag lyssnade på Jamil's Show och han avråder starkt från att ens tänka på att använda "peated malt" i öl.. det ska tydligen bli för vidrigt.. vi får se.
Justja, din fråga.. man kan beställa via Northern Brewer tror jag.. visserligen är ju det "peated malt" då och inte just Ardbegmalt.. fast iofsig kan jag tänka mig att i stort sett *all* torvrökt malt kommer från Port Ellen's mälteri.. även Ardbegs..

Jag använder Photoshop för att göra etiketterna och fäster dem med hjälp av genomskinlig packtejp. Då blir de automatiskt fuktskyddade och är lätta att ta bort utan att behöva blötlägga. Är kanske lite meckigare vid montering dock.
Det är kul att göra etiketter på lek. Bra tidsfördriv att kanalisera in bryggarenergin i medan satsen står och jäser, så man inte går och gluttar under locket. Jag använder paintshop pro. Det är inte gratis men hissar man jolly roger kan man ju såklart ladda ner det. Limmar etiketterna med mjölk. Det funkar bra, men jag klurar på om jag skulle prova limstift för att utvärdera båda tillvägagångssätten.

Barley Wine. Texten är min översättning av John Palmers poetiska beskrivning av en vällagrad barley wines smak och användningsområde. Porträttet av Gandalf har jag såklart ritat för hand och inte i paintshop ![]()

En IPA som inte riktigt blev som den skulle, därav namnet "Cirka IPA".

Mina två första öl. De blev väl bra under omständigheterna.

Ett öl jag gjorde efter eget huvud utan egentlig förebild. Pale ale malt, gotländsk rökmalt, ambermalt, honung och EKG. Får jag säga det själv så blev den god! Synd bara att man som vanligt gjorde en för liten sats.

En Traquair House Ale klon jag gjorde efter Kenneths recept, fast med ekspån i. Mums!

Sagan om ringen-inspirerad dry stout.

En mjöd som inte är riktigt klar ännu.
E.R sjukt snygga etiketter!!Blir ölen lika god;-P
För lim brukar jag koka upp lite vatten med en tsk potatismjöl i. Det sitter som berget (men lossnar lätt i vatten) stryker på med en brödpensel.
Bedlam Barley Wine.. vi hade så galet mycket humle i den här så att vi var tvugna att döpa den efter det berömda dårhuset Bedlam..

Ska de va belgiskt får de änna va litta franska också ju

Jag limmar med vetemjöl och vatten.
Tag en halv tesked vetemjöl och rör ut i ca 2 matskedar kallt vatten i ett vanligt glas. Rör ut alla klumpar!
Ställ i micron i 10 sekunder (eller till det börjar koka) rör om.
Nu har ni ett klassiskt mjöllim som användes till allt förr i tiden. (tapetsering, papperslimning mm.)
Vid ettikettering tag en droppe på fingret och stryk ut tunt på den plats etiketten skall sitta
och tryck dit etiketten. Torkar inom någon minut och kladdar inte mycket. Torka med en fuktad trasa.
Detta lim sitter bra och är mycket lätt att ta bort när flaskan skall användas igen.
PS. Använder inte bläckstråleskrivare då färgbläcket ofta inte är vattenfast. Brukar
låna färglaser om jag kommer åt.
Va? Vad är nu detta? Ingen flamländska? Skandal!!!
Nej det är franska ![]()
Men syrrans bättre hälft är holländare så skulle man behöva stava till abdij så har man ngn att ringa ![]()
En liten äckelvarning för etikett limning med mjölk!
Har nu ett gäng flaskor med äckelmögliga etiketter då en back med mjölk limmade etiketter åkt ut och in i kylen så att kondens troligtvis bildats på flaskorna. Denna kondens plus den torkade mjölken + pappret har troligtvis blivit en bra grogrund för diverse godsaker.
Låter jag flaskorna stå ett tag till så kan det kanske bli riktigt originella etiketter....
Någon som haft liknande bekymmer med icke mjölklimmade etiketter?
En liten äckelvarning för etikett limning med mjölk!
Har nu ett gäng flaskor med äckelmögliga etiketter då en back med mjölk limmade etiketter åkt ut och in i kylen så att kondens troligtvis bildats på flaskorna. Denna kondens plus den torkade mjölken + pappret har troligtvis blivit en bra grogrund för diverse godsaker.
Låter jag flaskorna stå ett tag till så kan det kanske bli riktigt originella etiketter....
Någon som haft liknande bekymmer med icke mjölklimmade etiketter?
det har nog inte så mycket med mjölken att jöra
"åkt ut och in i kylen så att kondens troligtvis bildats på flaskorna"
det blir t.o.m mögelost skitdålig av
och blött papper åxå
Nja, när jag tänker efter så var det efter att jag råkat stänga av termostaten till frysboxen som alla flaskor i frysboxen blev blöta men bara flaskorna med mjölklimmade etiketter har möglat. Det kryllar även av mögelfläckar utanför etiketterna där jag troligtvis varit lite slarvig med att torka rent efter mjölklimningen.
Jag har heller aldrig upplevt att etiketter har möglat, men så har jag ju inte haft köpeöl med vanligt skrivarpapper heller, så det kan ju vara det ![]()
Men det kan ju även bara vara att jag hade otur att få in något otrevligt i frysboxen just då.
Man bör ju som sagt i tidigare inlägg ändå undvika att flaskorna får kondens om man använder bläckstråleskrivare eftersom etiketten ändå blir förstörd (vilket ju i.o.f.s. kan vara knepigt att undvika om man köldlagrar flaskjästa öl vid nollstrecket i några veckor).
Är det nån som har nåt bra sätt att få bort orginaletiketter på flaskor? Jag har några backar med danska flaskor, och etiketterna sitter fast i alla lägen...
Är det blötläggning ett dygn som gäller, och sen rakhyveln? ![]()
Jonas
15 min blötläggning i riktigt varmt vatten brukar funka tycker jag
i danmark är det ju ofta returglas och då snälla limmer
Ruskar liv i denna gamla tråd..
Jag har totalt tröttnat på att göra etiketter, klippa och klistra till förbannelse! Därför skulle jag vilja köpa självhäftande etiketter. Jag gör en universaletikettdesign med rutor där man kan skriva ölsort, ABV, EBC, IBU etc och sedan beställer man en rulle helt enkelt. Frågan är vart man kan göra det!? Har kollat som hastigast på nätet men de jag hittade hade mest standardetiketter där man bara får välja texten. Jag vill lämna in en helt egen design och få den "massproducerad" och självhäftande. Är det någon som fått till detta? Vart vände du dig då?
/Dominic
Har själv funderat på att designa och köpa därifrån. 48 etiketter för 35$ + frakt, men då kan man återanvända dom. Frågan är bara hur många gånger.
Tjo!
Jag kollade också upp dessa. Intressant koncept. Som du säger, hur många gånger kan dom återanvändas? Vore ju ballt med egna kapsyler också..
Fast jag skulle vara lika nöjd om det gick att köpa självhäftande engångsetiketter på rulle här i Svedala. Letandet fortsätter..
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Etiketter