1 Senast ändrad av jonash (2005-06-30 13:04:22)

Spara malt

Jag har diverse okrossad specialmalt kvar (chokladmalt mm). Hur skall man spara det bäst?
Det står ju svalt och mörkt på paketet; är kylskåp bra, eller är det för kallt?
Hur länge håller malten?
Frågan gäller väl min laktos också, egentligen....

Jonas


(Sedan kan man ju aldrig vara säker på att lampan i kylen verkligen slocknar när man stänger kylskåsdörren... ) smile

Sv: Spara malt

Kylskåp är nog inge bra, kan lätt bli fuktigt, ha dom i ett torrt skåp.

Sv: Spara malt

Kylskåp är bra om man har platsen som krävs. Själv förvarar jag all malt i lufttäta plastbehållare (de plastkärl det torkade extraket kommer med) i en matkällare. Verkar hålla bra i uppåt ett år i alla fall.

Laktosen bör man kunna behandla som vanligt socker. Men kylskåp är nog att föredra.

Sv: Spara malt

Jag har inte så mycket att välja på av utrymmeskäl (bor i lägenhet) så jag har all min malt såväl som allt öl lagrad i rumstemperatur.  Förpackade i tätat plastpåsar förvarade inuti en stor frigolitlåda som är plastad på insidan. Det är mest för att jag inte ska få en massa mjöl utspritt i förrådet. Frigolitlådan står i ett rätt torrt förrådsutrymme.

Återstår att se hur min färdgikrossade basmalt är när jag tar det sista, men det går nog bra.

/Fredrik