Rochefortklon

Jag har funderar på att försöka mig på en Rochefort 8 klon.
Ett recept som verkar vara bra (det är kopierat på många ställen på nätet) är detta. http://www.geocities.com/iluvhops/brouw … fort8.html
Vad tror ni om det? Har någon provat brygga den tidigare?

Ingredients for 10 liters, 1.080 OG, 32 IBU, 70 EBC :
Maltbill % Amount
Pilsner malt (Belgian) 70.4%  2375 g
Caramunich 120 EBC 11.1%  375 grams
Carafa Spezial 800EBC (dehusked) 1.5%  50 g
Special "B" 3.7% 125 grams
Flaked Corn 3.7% 125 grams
Dark Candysugar 9.6% 325 grams

Styrian Goldings 4.2% 23 grams 75 min.
Hallertau Hersbrucker 3.5% 10 grams 30 min.
Hallertau Hersbrucker 3.5% 5 grams 5 min
Coreanderseed whole, freshly crushed 5 grams 5 min.

Yeast: Wyeast 1762 Belgian Abbey II or recultered from a bottle of Rochefort. The winning recipe used the Wyeast.

Mashing: 3 liters per kg malt. Flaked corn boiled separately before adding to the mash.
Mashing schedule Temperature Rest
Intermediate 60-62C 30 min.
Saccharification 68C 60 min.
Mash out 75C 5 min.
Sparge 78C 'till complete

Sv: Rochefortklon

Här är en som bryggt enligt receptet ovan men tyckte nedanstående blev bättre.
http://mikk.net/~chris/brewnotes/batch55.html
18 liter
6,35 kg Durst Pilsner 77,4%
0,726 kg Dingeman's CaraMunich 8,85%
227g Dingeman's Special B  2,77%
227g Flaked Corn 2,77%
43g Weyermann Carafa II  0,5%
635g  Dark Candi Sugar 7,74%
Hops
43g Styrian Goldings (5.1% AA) @60 minutes
20g Hallertauer (4.3% AA) @30 minutes
8,5g Cracked Coriander @30 minutes
8,5g Hallertauer @5 minutes

3 Senast ändrad av Portugisen (2008-04-09 18:52:54)

Sv: Rochefortklon

Amerikanska recept innehåller gärna flaked corn, men enligt BLAM (Brew Like a Monk) används numera vetestärkelse Rocheforts olika öl.  Egentligen tror jag inte det spelar någon roll, eftersom både majset och vetet i princip endast bidrar med alkohol, inte mycket smak.  Därför kan du nog ersätta denna del av receptet med vanligt bryggsocker utan att sabba nått.  I tillägg til mörkt socker och vetestärkelse används vitt socker i Rochefort, enligt BLAM, så om du byter ut majs/vete mot bryggsocker gör du inte våld på ursprungsreceptet.

I riktiga Rochefort används sannolikt inte Special B, utan bara Dingemans Cara-Munich, men Special-B ersätter sannolikt smaker som Rochefort kan producera via det mörka socker man tillsätter.  Därför är det nog ingen dum idé att hålla kvar vid.

Till sist, det kan vara bra att reflektera över att belgisk cara-munich är mörkare och sötare än den tyska cara-munich, som säljs hos Humlegården som Mörk Karamellmalt.  Det kan därför vara ett alternativ att byta ut hälften av mängden tysk cara-munich mot Fawcetts' Dark Crystal malt, vilket i kombination borde ge en mer liknande smak och färg som den belgiska.

Men om man vunnit priser med recepten är jag säker på att båda är helt ok.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Rochefortklon

Tack för dina matnyttiga tips om recepten.
Det första receptet är enligt länken 10 bryggare i Holland som hade bryggt vars en Rochefortklon och dessa jämfördes med orginalet. Recepet ovan röstades fram som det mest lika.

Så här starka öl (8-10%) ska man låta dom stå extra länge på sekundärjäsningen? När jag googlade runt efter recept så såg jag allt från 1-6 veckors sekundär. Vissa tillsatte färsk jäst till flaskjäsningen, det kan ju vara en bra ide och ha lite pigg jäst i flaskan.

Sv: Rochefortklon

Trappistklosterbryggerierna kallagrar ofta sin öl i ett antal veckor innan man tappar på flaska, vid det laget är det nog på sin vakt att slänga i lite färsk jäst innan flasktappning.  I hembryggningsfall räcker det nog med 2-3 veckor i sekundären (källarkallt) och därefter tappa på flaska, och då är fortfarande ursprungsjästen OK.  Därefter får ölen utvecklas på flaska i 2-3 månader, minst.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Rochefortklon

Jag köpte en Rochefort 8 och en Rochefort 10 för att smaka på dom en gång till. Första gången jag drack 8:an tyckte jag den var otroligt god. Denna gången gillade jag den inte alls. När man svalt kom en stor bränd ton som inte var god. Den smaken fanns inte första gången jag drack den och inte heller alls i 10:an.
Kan den varit olagrad? Kan man se när den är tillverkad, det står några siffror men det är svårt att få det till ett datum.

Sv: Rochefortklon

Snarare har nog flaskan farit illa vid transport eller hos distributör/systembolag.  När Rochefort skeppar är nog ölen good to go.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Rochefortklon

Första gången Rochfort ölen kom på bolaget för några år sedan köpte jag 10 st R8 och 10 st R10.
Jag blev otroligt besviken på den första flaskan jag öppnade.
Ingen kolsyra, trist, platt, sötjolmigt och tråkigt med massor med fenoler och annat bus.

Så jag lät dem stå i en hörna i garaget och "glömde" bort dem i cirka sex månader.
När jag då provsmakade nästa så var de helt fantastiska tongue

Min bedömning är att flaskorna kom direkt från bryggeriet och ut på hyllan på bolaget så snabbt att primingen inte var färdig.

Nu finns ölet rätt så ofta på bolaget så troligen kan jag tänka mig att beroende på om ölet stått och mognat på hyllan eller om det är (för) färskt så skiftar kvalitén oerhört mycket.

Den brända tonen dämpas säkerligen till den typiska chokladighet som Rochefort är känt för.
Så ställ undan de senaste köpte flaskorna några månader och testa sedan igen.

9 Senast ändrad av geandhei (2008-04-26 12:57:09)

Sv: Rochefortklon

Har i natt försökt mej på att brygga denna klon men med Maltextrakt i stället för helmalt.

Kokade korngrynen 30 min (fick ej tag på kornflingor)

Värmde 2l vatten till 68 grader tillsatte den malda specialmalten och grynen och mäskade enligt schema (i ugn):
63C    30 min
68C    60 min
75C     5 min

Gjorde en satslakning silade och kramade ut vörten från maltsmeten och tillsatte 2 liter 78c vatten till malten lät det dra i 20 minuter och upprepade silningen fick ut ungefär 3,5 liter vört som jag spädde med kallt vatten till 8 liter tillsatte mitt mellanmörka maltextrakt och kokade enligt schema:

Styrian Goldings 3.2% 39 gram 75 min
Hallertau Hersbrucker 3.1% 14 gram 30 min
Protafloc 1/4 Kryddmått    20 min
Hallertau Hersbrucker 3.1% 8 gram + Nykrossade Korianderfrön 8 gram + Mörkt karamellsocker 423 gram 5 minuter.

Och den här gången kramade jag ut all vätska från krydd/humlepåsen (man lär sig av sina misstag).

Kylde vörten till 32c i vattenbad häller över i jäshink fyllde upp med kalltvatten och skulle fylla till 13 liter men det råkade bli 14.

Mäter ett Og +68, tillsätter jästen i hinken (nu 23c) och rör och därefter skakar jag kraftigt för att syresätta maximalt klockan är nu 04:00 och jag ställer jäshinken i "jäsgarderoben i garaget" 20c. Har nu vid 12 tiden när jag kliver upp börjat pluppa i jäsröret och jag tycker att det luktar fantastiskt gott ska bli spännande och se vad det blir.

Fick bara egentligen en fundering under bryggningen när brygden har kokat klart och humle och kryddor ska tas bort (använder påse) brukar ni ta upp och krama ur medans vörten är varm eller kyler ni och sedan kramar ur eller det kanske inte spelar någon roll. Har fått en nojja på att ölet blir smaklöst som min förra bryggd jag tog i allafall upp det medans det var varmt och kramade ur tänkte att ur infektionssynpunkt borde det vara bättre än att hålla på och grejja med vörten allt för mycket när den är kyld rätt eller fel? Annars flöt det på helt smärtfritt under hela bryggningen

Och till nästa bryggning ska jag nog våga mig på en helmalt.



/Anders

Ingredienser för 13 liter:

Mellanmörkt torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver    2000 g
Mörk karamellmalt (Caramünch® I) (Weyermann), hel    488 gram
Chokladmalt (Carafa® I Special) (Weyermann), hel    65 g
Special B (Dingemans), hel    163 gram
Kornflingor    163 gram
Mörkt karamellsocker    423 gram
Humle & Kryddor    Mängd    Koktid
Styrian Goldings 3.2%    39 gram    75 min
Hallertau Hersbrucker 3.1%    14 gram    30 min
Protafloc    1/4 Kryddmått    20 min
Hallertau Hersbrucker 3.1%    8 gram    5 min
Korianderfrön whole, freshly crushed    8 gram    5 min.
Jäst: Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Rochefortklon

Enda baksidan med helmalt är att det tar en hiskelig tid. Vi gjorde en IPA igår och det tog nog 8 timmar. (Delvis pga att jag har ett superminimalt bryggverk som jag gör 26 literssatser med på spisen i köket.) Så se till att du planerar väl.

Hoppas din klon blir god, och tala gärna om det i så fall.. för i så fall kanske jag använder det för min första belgare.

Sv: Rochefortklon

Yes ska skriva ett smakomdöme när brygden är klar och har tappat på fat.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

12 Senast ändrad av geandhei (2008-05-13 09:05:12)

Sv: Rochefortklon

Tappade upp min Rochefort klon på fat igår! Hade den på primärjäsning 7 dagar  (24-22 c) sekundär 8 dagar ( 20 c) ställde den därefter i nollgradig temp i två dagar innan tappning på corneliusfat.

Og 1,068--> FG 1,017 beräknad Alc 6,3%
Något ljusare till färgen än orginalet.

Doftar ganska mycket kaffe och liten antydan till lakris och någon obestämd lite "söt stickande"doft.

Smakar rejält syrligt med en jättestor beska som får tungan att krulla ihop sig ungefär som kallt starkt kaffe utblandat med hostmedicinen mollipect, balsamvinäger och en lätt lakriston i bakgrunden finns inte den minsta antydan till sötma i smaken ger en lite oljig (obehaglig) känsla på tungan som eftersmak.

Ska bli kul att provsmaka om några dagar när ölet fått lite kolsyra i sig och temperaturen på ölet är lite varmare än de 6 grader det var vid provsmakningen. Smakar just nu fjärran från Rochefort men i bakgrundssmakerna ligger det en liten kanske inte broder men avlägsen kusin.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Rochefortklon

Gällivare - måste utan tvekan vara den nordligaste bryggare i Sverige:-) Välkommen hit - har inte set dig här förut:-) Vänliga Hälsningar: Jan (Umeå)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Rochefortklon

Fortsätter på off-topicen gällivare: Snackade med en kille som ägde en bryggbutik i västerås tidigare i år, som sålde billiga corneliusfat. Han snackade om att han hade skickat dom så långt som till gällivare. Det råkar inte vara du som är den lyckliga ägaren geandhei?

Sv: Rochefortklon

Vet ej om det finns någon nordligare bryggare än Gällivare, eftersom Gellivare brygger har gått i graven för att par år sedan så måste väl någon hålla i fanan smile

Är nog troligen mej han skickade ölfaten till har beställt tre corneliusfat från en i Enköping som tydligen har mer än 200 begagnade fat i sin ägo och skicket har enligt mitt tycke varit helt ok på dessa.

Är det många hembryggare i Umeå? Vi kanske får ha ett Norrlands mästerskap i ölbryggning, här i Gällka anses det nog annars lite fjolligt att brygga eget öl och om man skulle sysslat med hembränning vore det nog mycket lättare att hitta likasinnade procenten vet du.......

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Rochefortklon

Det med norrland - skulle vara riktigt kul:-) I allafall med träff fast tävling vet jag inte men skulle kunde bli så att vi ibland kan göra en hel norrlandssamling evt här i umeå eftersom det ligger ju liksom mellan där du bor och de södra norrländksa trakterna:-) Se hur många i norrland:
Umeå:
Jag
Mangster
Bengt tror jag han hedde

Jämtland:
Tor

Skellefteå:
Joel

Sundsvall?
Torim

Någon glömt????

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

17 Senast ändrad av geandhei (2008-05-16 21:00:42)

Sv: Rochefortklon

Satt och kollade matchen Finland v/s Ryssland och bestämde mej efter det för att ta en depparprovsmakning efter den nesliga förlusten, och jeesus vilken utveckling ölet skummar sjukt mycket har kanske haft lite väl mycket tryck på fatet (1,7 bar) Men smaken har förbättrats flera 100%. Smakar fortfarande för beskt och lite avslaget trots allt skumm men helt klart smak av lakrits, bär, vanilj, choklad, kaffe som rullar gött på tungan har skickat in en beställning på mer råvaror för här ska bryggas en störe batch eftersom det i mitt tycke är redan nu en höjdare big_smile


http://www.humle.se/punbb/images/upload/%D6l.JPG

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.