1 Senast ändrad av Portugisen (2008-05-11 17:49:09)

Brygger ni med sleven också?

Vet inte var jag lärt mig detta, men under i princip hela bryggningen slevar jag upp mörkbrun "geggamojja" som klumpar sig på ytan av kokkärlet, oftast närmare kanterna.  Fast jag vet inte varför.  I litteraturen läser man inte särskilt ofta om detta lite bryggarkärringaktiga göra, men likförbaskat står jag där, en fullvuxen karl, och skimmar av snuskigt skum under koket. 

Gör ni också det, bryggarkamrater?

Varför gör jag/vi det?  Förutom att det ser snuskigt ut, gör det någon skada?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Brygger ni med sleven också?

Det är mest koagulerade proteiner.
Om jag inte skummar av det så kokar det över så lätt.
Om man inte tar bort det så brukar humlet och klägget klibba ihop.

Dessutom underlättar det senare vid avsilningen av humlet.

Precis som Kenneth säger är gucket koagulerat protein.. sk hot break eller varmdruv på modersmålet.

Det är viktigt att skumma av varmdruven eftersom den kan ställa till med problem i ölet.. tror man brukar prata om disighet och förminskad hållbarhet. På samma sätt är det viktigt att få en ordentlig cold break vid vörtkylningen. Snabb uppvärming resp. avkylning främjar ordentlig koagulering och är att eftersträva.

Jag undrar hur dom gör på riktigt stora bryggerier.. jag tänker mig en snubbe med en håv på ett kvastskaft typ...

lasseg skrev:

Precis som Kenneth säger är gucket koagulerat protein.. sk hot break eller varmdruv på modersmålet.

Det är viktigt att skumma av varmdruven eftersom den kan ställa till med problem i ölet.. tror man brukar prata om disighet och förminskad hållbarhet. På samma sätt är det viktigt att få en ordentlig cold break vid vörtkylningen. Snabb uppvärming resp. avkylning främjar ordentlig koagulering och är att eftersträva.

Jag undrar hur dom gör på riktigt stora bryggerier.. jag tänker mig en snubbe med en håv på ett kvastskaft typ...

Hehe, ja det har jag också funderat på.

Det verkar inte som att dom skummar ytan, utan förlitar sig på att bli av med de mesta möget
när man sedan centrifugerar efter koket? Dom som använder humleextrakt (samma sak som (hop oil?)
borde ju iallafall undgå humleklibb.

För att svara på portugisens fråga, jupp samma här.
Jag brygger också med sleven ständigt fiskandes i grytan efter proteinkullarna som åker omkring på ytan.
Ngn gång har jag faktiskt tagit in fin nätsil och vevat runt i vörten under koket för att fiska upp lite av varmdruven som yr
runt i grytan om det ser ut att vara mycket.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio