1 Senast ändrad av FF-Ola (2005-06-28 20:44:36)

Kolsyring hjälp

Hej, Jag har sett en hel del på sidor om kolsyring med lite extra socker i lagringsbehållaren efter tappning. Men har läst ganska lite om annan kolsyretillförsel.

Anledningen till att jag frågar är att jag sitter med över 150l öl (mest Coopers standard, men även ett par varianter) och jag börjar misstänka att jag doserat "eftersockret" något i underkant på hälften av det.

Måste jag skaffa ett korneliusfat för att fixa detta eller kan jag på annat sätt korrigera, t.ex. ta ett par otappade satser (som jag också har nu) och sätta ganska mycket kolsyra i dom, och blanda vid servering (förutsatt att det är samma öl)?

Kan man kanske öppna kärlen igen och tillsätta ytterligare socker?

Det börjar brinna lite i knutarna, ska ha storfesten om två veckor.

Sv: Kolsyring hjälp

Kan kanske kröjsning vara en tanke? Det finns en inlaga som kan vara intressant på:

http://www.shbf.se/Tidningen/Online/But … ensats.php

Med väder- och temperaturprognoserna jag såg på nyheterna borde du hinna på två veckor, givet att du har jäst tillhands.

Think globally. Drink locally.

Underkant handlar nog mycket om hur mycket i underkant.

Det som är intresant är ölets temperatur innan omtappning till nuvarande kärl. Mängd socker per liter och önskad kolsyra.

Hade tur själv med en öl som fick i underkant (ale kolsyrning istället för lagernivå). Den kalla temperaturen i sekundär gav lite mer kolsyra i den slutgiltiga produkten beronde på att mer kolsyra redan fanns i ölen.

Själv skulle jag försökt räkna ut vilken kolsyre nivå som kan tänkas vara och utgå från det. Om du enkelt kan öppna och återförsluta kärlen är det ett alternativ. Att blanda öl vid servering kan också fungera men blir lätt lite bökigt.

Vilken from av kärl har du ölen i?

Avsaknaden av kolsyra kan bero på två saker som jag ser det:

1. Jag använde bryggsocker istället för strösocker i flaskorna och jag fick reda på att det inte var lika sött.

2. När jag slog i sockret i flaskorna så fick jag en rejäl skumbildning som skummade över (även om jag var försiktig). Kan tänka mig att detta lösgjorde ev. initial kolsyra som bildats vid primärjäsningen eller att delar av sockret åkte med ut i skummet igen.

Bortser ifrån att det inte finns tillräckligt med jäst kvar i flaskorna, då jag i övrigt gjorde precis som vanligt (som brukar ge ett bra resultat). Inte väntade ovanligt länge t.ex.

Jag tappade upp i lite olika: Mest pet, men också saftflaskor (med "återförslutningskork"), svagdrickaflaskor (med "säkerhetsåterförslutningskork"), partyfat och, på kul, en tvåliters tetrapak.
Tetran är svullen men håller än.

Skumbildningen kan nog ha skapat en del problem. Kanske mer fösa ut sockret än minska kolsyrenivå dock. En kombination av båda är dock mest troligt.

De återförslutbara behållarna kan du tillsätta mer socker i. Det är dock svårt att veta hur mycket som är en bra nivå. Rör sig antagligen om bara några få gram per liter.

Om du räknar med de faktorer som är kända. dvs bryggsockret i förhållande till strösocker (hur mycket socker som pressades ut är omöjligt att räkna på som jag ser det) kan du antagligen få en bra indikation på hur mycket extra socker du behöver per liter.

Tyvär kan jag erkänna att såna här uträkningar inte är min starka sida.

bryggsocker ska, såvitt jag vet, ge lika mycket kolsyra som strösocker. jag tror du får ha litet tålamod. jag bryggde en bitter för några månader sedan. länge trodde jag jag hade haft i för litet socker. det tog flera veckor innan flaskjäsningen var komplett! kolsyrningen blev perfekt. ställ tetrat på ett säkert ställe...

Död åt Reinheitsgebot!

Skulle vilja passa på att fråga: Vad rekommenderar ni för kolsyreinnehåll i en stout?

Det stämmer att bryggsocker inte är lite sött som strösocker, det har ungefär 75% av strösockers sötma, men det har inget med kolsyran att göra. För praktiskt bruk så ska det ge samma kolsyra, såvida man inte har två decimalers noggrannhet på sin kolsyrning.

Ganska svårt att ge råd om hur du ska göra. Är du säker på att de var de färdigkolsyrade nu? har de stått tillräckligt länge? Riskabelt att ha för mycket socker.

En tumregel är att att 1 gram 100% förjäsbart socker ger ca 2.7 dl ny kolsyra. Sen kan man själv räkna ut hur mycket ha vill ha i beroende på storlek på flaskorna, hur mycket som redan finns i, och vilken vol/vol CO2 man vill ha.

/Fredrik

Freja skrev:

Skulle vilja passa på att fråga: Vad rekommenderar ni för kolsyreinnehåll i en stout?

Här finns lite info om kolsyra och sockermängd...

http://hem.passagen.se/amylase/kolsyrning.htm

Jonas

Jag kollade den länken, jag är lite undrande till förklaringen där.

Glukos (druvsocker,bryggsocker) är en monosackarid, och sackaros(strösocker) är en disackarid.

Disackariden innehåller en vattenmolekyl mindre jämför med två stycken glukosmolekyler därför skulle rent teoretiskt 1g socker ge ca 5% mer kolsyra än 1g glukos (inte 15% som står där?). Men dessa 5% är ju fullkomligt försumbart i sammanhanget. Skillnaden på 5% motsvarar den borttagna vattenmolekylen.

De sötmatabeller jag sett brukar ange glukos som 75% så söt som sackaros, men denna %-sats har definitivt ingenting med kolsyrningen att göra. Anledningen till att det möjligen kan skilja några % i kolsyrning mellan sockren har inget med sötman att göra.

/Fredrik

Tror jag provar att pytsa i lite mer socker. Tycker att man kan vara lugn med de kärlen som har säkerhetskork. Är väl lite försiktigare med de andra.

f.ö. borde de där procentenheterna för kolsyra översättas till något så att vem som helst kan förstå vad det handlar om utan att behöva sätta öl tiotals gånger själv. Nåt i stil med:

vol% CO2:       Beskrivning (vid "normal upphällning" el. dyl):
0.5%               Vattningt
1.0%               Normalt skum
1.5%               Mest skum i glaset när man häller upp.
2.0%               Kaboom!
2.5%               ....  osv...osv...
3.0%

http://hem.passagen.se/amylase/kolsyrning.htm

13 Senast ändrad av FF-Ola (2005-06-30 18:12:56)

Hm, Jag ser att man kan dra vissa slutsatser där, men min poäng var att om man inte vet hur t.ex. ett "Frukt-Gueuze" brukar bete sig så vet man ju inte hur mycket 3.5-4.5% är, eller upplevs.

Hepp å hå!

Håller på att planera min första bryggd och har studerat en hel del hur det fungerar.

Just med kolsyrningen undrar jag hur det förhåller sig om man inte använder socker, utan istället maltextrakt när man ska tappa?
Läste någonstans att man ska använda 10 ml (2 tsk) maltextrakt per liter öl, men hur mycket vol% CO2 ger det?

Om man använder exempelvis kandisocker vid mäskningen, påverkar det hur mycket kolsyra som finns löst i ölet efter jäsning?

Rock on

DobbelBocken skrev:

Just med kolsyrningen undrar jag hur det förhåller sig om man inte använder socker, utan istället maltextrakt när man ska tappa?
Läste någonstans att man ska använda 10 ml (2 tsk) maltextrakt per liter öl, men hur mycket vol% CO2 ger det?

Kort sagt så är skillnaden mellan socker och maltextrakt att socker är 100% förjäsbart, medans maltextraktet varierar mellan fabrikaten. Men normalt 65% eller så, så skillnaden blir en faktor 1.5.

Hur mycket en tesked är vet jag inte. Enklast är att väga. Men om du ex skulle tagit x gram "socker",så ta 1.5*x gram maltextrakt.

DobbelBocken skrev:

Om man använder exempelvis kandisocker vid mäskningen, påverkar det hur mycket kolsyra som finns löst i ölet efter jäsning?
Rock on

Nej det kan det inte rimligen göra.

/Fredrik

Okej!

Tackar för den informationen :-)

Rock on