Sv: Någon form av Stout

Krossat korn går utmärkt.
Koka dem i 15-20 minuter i rikligt med vatten (undvik vidbränning)
Du kan blanda i lite malt och "mäska" runt 70 grader i 15 minuter först för att undvika att få alltför klistrig gröt.
Tillsätt sedan "gröten" till resten av mäsken.

Ok! Ska "gröten" alltså först "mäskas" vid 70 grader, sedan kokas och därefter förenas med resten av mäsken och vara med den på dess mäskning? Eller blandar jag i den innan precis lakning?

Jag kollade vid havreflingor etc på 4 stora affärer, 2 i göteborg och 2 i trollhättan, men hittade inga flingor.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

MaltMårten skrev:

Jag kollade vid havreflingor etc på 4 stora affärer, 2 i göteborg och 2 i trollhättan, men hittade inga flingor.

Hej,
går det inte lika bra med havregryn?
Hls
/Jürgen

Om du har problem med kornflingor, så kan jag rekommendera en Oatmeal Stout.
I boken Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff finns ett bra recept. Av respekt för upphovsrätten, så vill jag inte återge det här. Men sök på nätet, så hittar du det säkert, utlagt av någon som är mer skrupelfri än jag wink

Come to the Dark Side, we have cookies.

MaltMårten skrev:

Ok! Ska "gröten" alltså först "mäskas" vid 70 grader, sedan kokas och därefter förenas med resten av mäsken och vara med den på dess mäskning? Eller blandar jag i den innan precis lakning?

Ja, just det. Jag brukar hoppa över "mäskningen", men efter ett tips av någon (Fredrik?) som rekommenderade att ta med lite malt för att enzymerna från malten löser upp "gröten" så att den inte blir så klistrig.
Risken för vidbränning minskar också då.

31 Senast ändrad av Thorim (2008-04-30 03:31:57)

Proteinrast är viktigt om man använder råfrukt eftersom råfrukten inte är modifierad, man vill ju inte få ett grumligt öl. 30 min i 52-55c blir bra.