1 Senast ändrad av mangster (2008-04-08 15:47:07)

Vattenanalys Umeå

För drygt ett halvår sen fick jag tag på en vattenanalys från forslunda vattenverk i Umeå, som jag nu fick för mig att slänga in i Beersmith mest för skojs skull. Tänkte att jag skulle dela med mig av informationen om det är någon bryggare här i Umeå som skulle kunna tänkas vara intresserad, plus att det skulle vara kul att höra om någon har en kommentar angående vad siffrorna innebär.

Ca 20,0 ppm
Mg 1,4 ppm
Na 1,7 ppm
SO4 17,0 ppm
Cl 1,5 ppm
HCO3 50,0 ppm
PH 8,0

Edit: Hittade dessa siffror på Howtobrew:

Rekommenerat:
Ca 50-150*
Mg 10-30*
Na 0-150
SO4 50-150 vanlig öl 150-350 väldigt besk öl
Cl 0-250
HCO3 0-50ljus öl 50-150amber 150-250mörk

*Umeå ligger utanför rekommenderat värde

Sv: Vattenanalys Umeå

Umeås vatten ger många möjligheter. Om man brygger ljusa öl bör man öka på mängden kalcium (Ca) lite med kalciumculfat (gips) eller kalciumklorid, men inte med kalciumkarbonat.
RA

Men hur blir det för mig som gillar mörka och beska öl? Kommer det bli problem med SO4 och HCO3 mängden?

Du kan alltid vattenbehandla med Kalciumsulfat (CaSO4) och kalciumkarbonat (Ca2CO3) för att passa mörka och beska öl bättre.
Tänk på att sulfaten ger en mer tydligare beska och dessutom en torrare munkänsla.
Vad gäller mängderna så har jag just nu inte möjlighet att beräkna dem, men jag kanske kan återkomma till det. Alternativt om du letar på http://www.howtobrew.com

Sedan finns ju alltid beersmith mfl program som kan hjälpa till att beräkna hur mycket du bör ta av varje typ av kemikalie.

Jag har beersmith att leka med. Den säger att om jag i en 20l sats vatten tillsätter 4g Kalciumsulfat och 3g kalciumkarbonat så kommer jag upp i 127 ppm Ca, 129 ppm SO4 och 139 ppm HCO3. Detta kommer alltså då medföra en torrare och tydligare beska (från SO4). Exakt vad blir effekten av att höja min mängd HCO3? Och händer det något av att jag närmar mig den övre gränsen Ca? Och slutligen, är det lätt/billigt att få tag på mindre mängder kalciumsulfat och kalciumkarbonat?

Beställ på Humlegården, kostar inte mycket.

Effekten av att öka karbonaterna är att mäsk pH blir bättre när du brygger mörka öl.
Det ger att mäskningen fungerar bättre, och att ölet blir lite rundare och mjukare.

Om man skickar i mycket rostad malt eller korn utan att vattenbehandla och har så lite karbonater som Umeå vattenet så riskerar du att få en syrlig brändhet i ölet som inte är så trevlig.

Övre gränsen för kalcium är troligen inte något större problem.

Ok då är jag med. Tack så mycket för hjälpen RA och Kenneth! Alltid roligt att lära sig mer om ölbryggning

How to Brew är som sagt en bra källa. man kan använda dessa skalor för att räkna ut vilken färg man bör ha på ölet för att pH värder i mäsken skall bli det rätta: http://www.howtobrew.com/images/f83.pdf

Jag rääknade ut vilka öl jag kan brygga på mitt vatten (http://www.fredrik.ax/vattenanalys.JPG), och det borde ungefär vara samma för umeå: http://www.fredrik.ax/colorscheme.JPG

Det går även att använda skalorna för att räkna ut hur mycket av olika tillsatser man skall använda om man vill brygga öl av en annan färg. Jag testade att tillsätta kalciumsulfat för att brygga ett ljusare öl i helgen, men tyvärr blev OG bra mycket lägre än jag hoppats på, så något hade uppenbarligen gått fel sad

9 Senast ändrad av mangster (2008-04-29 16:39:27)

Har testat att räkna på John Palmers tabell nu inför bryggning av en mörkare porter om någon vecka. Verkar som att tillsats av kalciumsulfat och kalciumkarbonat i princip inte påverkar mäskens PH alls, och därmed verkar jag inte kunna brygga mörka öl ändå. Gör jag något fel när jag räknar eller?

Edit: Verkar som att med Umeås vatten går det inte att få upp hårdheten (pun not intended) tillräckligt mycket med kalciumkarbonat då kalciummängden ökar för mycket samtidigt, men som jag förstått det så kan jag köra med lite bakpulver också för att kompensera en del av den uteblivna kalciumkarbonaten