Min första helmaltsbryggning (Bitter)

Hej alla glada!

Nu på en vecka så ska jag äntligen försöka mig på min första helmaltsbryggning. Tänkte brygga en bitter inspirerad av Fullers ESB. Mitt recept är som följande:

10 liter
1.061 OG
1.016 FG (uppskattat)
5,9% Alkohol
41,8 IBU

2,8kg Pale ale malt 88,9%
250g karamellmalt 7,9%
70g "flaked maize" 2,2% (Här tänkte jag att man kanske kan använda sig av maizenamjöl. Någon med erfarenhet av detta?)
30g chokladmalt 1,0%

13g target (10,4%) 60min 28,6 IBU
9g first gold (7,3%) 30min 10,7 IBU
18g fuggles (4,3%) 5min 3,3 IBU
18g EKG (4,8%) 3 dagars torrhumling i sekundären

Wyeast 1028 London Ale jäst

Tänkte mäska i 68 grader i 60 min, och sedan 78 grader i tio minuter. Detta görs i en kylväska, och sedan lakar jag ur i en dubbelhink med filtrering och flödeskontroll. Jag ränkar med ungefär 70% effektivitet, låter det rimligt?

Hur tycker ni detta låter? Alla förslag uppskattas stort!

Sv: Min första helmaltsbryggning (Bitter)

Ser OK ut, men vilken funktion har majsen? Säger inte att det är fel, utan är bara nyfiken roll

Come to the Dark Side, we have cookies.

Oj, ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte. Har bara sett att folk i de flesta fall när de försöker klona fullers ESB använder sig av någon procent "flaked maize". Någon som vet vad majs har för funktion i ölbryggning?

Saxat från SHBFs BryggarWiki:

Majs är en vanlig ingrediens i ljusa lageröl av internationell typ. Det används för att göra ölet lättare i sin karaktär och för att få ner priset på råvarorna. En viss fruktighet lyser också igenom när man använt majs som råvara i stor utsträckning. Upp till 30 % inblandning av majs kan göras.
Vanligast är att man använder majsflingor då dessa kan tillsättas direkt till mäsken.

Med majsflingor menas vanligtvis cornflakes men till bryggning brukar folk här rekommendera polenta som förklistras/kokas 20 min under omrörning innan det kan tillsättas till mäsken. (Tänker främst på följande inlägg av Kenneth.)

Nackdelen med Corn Flakes är att man tillsatt diverse "kemikalier" bland annat salt.
Dessutom är de lätt rostade vilket ger ett färgtillskott som man kanske inte vill ha.

Rena obehandlade majsflingor har jag inte lyckats få tag på och fick tipset att istället använda polenta av en bryggarkompis.

Aha, då känns det som jag har koll på hur man gör. Frågan är om jag egentligen vill göra ölen "lättare i sin karaktär". Kanske helt enkelt skippar majsen

mangster skrev:

Aha, då känns det som jag har koll på hur man gör. Frågan är om jag egentligen vill göra ölen "lättare i sin karaktär". Kanske helt enkelt skippar majsen

Ursäkta min okunnighet, men majs i en maltig bitter låter märklig i min öron.
Jag har kollat igenom bitterrecepten i "Brewing classic styles" av J Zainasheff och inte skymt av varken vete eller majs, men det kanske ingår i ESB, vad vet jag...

Nu sticker jag ut hakan rejält här, men hur funkar det om man vill använda krossat vete? Är det förklistring som gäller där också? Och kan man man använda vetekross som substitut för andra veteprodukter, i så fall vilka?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Mm att det ska bli lättare är nog ingenting jag strävar efter. Jag har en påse wienermalt, kanske slänger in lite sånt istället bara för skojs skull!

Angående Fullers ESB, så har jag sett en del (obekräftade) uppgifter på att den innehåller några procent majs och/eller vete.

Fullers själva säger att de (idag) bara använder kornmalt, humle, jäst och vatten.
Vete kan möjligen av misstag finnas bland kornet som levereras av bonden, men det är i så fall maximalt 2%
http://www.fullers.co.uk/rte.asp?id=86

Angående majs så är det en rätt lustig historia.
Majs och ris användes (används?) rätt mycket av amerikanska bryggerier för att de oftast brygger på 6 radigt korn som har mycket mer protein och är allmänt "kraftigare" i smak och karaktär än det 2 radiga kornet som används i Europa.
Dessutom var majs länge billigare än korn så det var billigare att använda majs till en viss del i ölet.

För ett antal år sedan (c:a 10 om jag minns rätt), så blev världsmarknadspriset på majs högre än på korn (malt) vilket gjorde att många bryggerier övergav majsen (bland annat dåvarande Pripps).
Dessutom började genmanipulerad majs ifrågasättas, trots att det aldrig sålts i Sverige, så det var också poltiskt korrekt att sluta med majs i öl.

Nu har maltpriserna stigit rätt mycket sista året så jag skulle inte bli förvånad om en hel del bryggerier återigen börjar med att använda majs (eller ris) i öl.

Kenneth,

vad gick man över till när majsen blev för dyr, vet du det?  Ris, vetestärkelse?

Ris är fortfarande såvitt jag vet råvara i de flesta amerikanska megabryggeriölen, Bud innehåller över 50% ris.  Det är väl sannolikt att även europeiska megabryggerier valde ris om majsen blivit för dyr?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ah, men vilken tur att jag har lite vetemalt liggandes också! Då får det bli 2% vetemalt istället för majsen, så var det löst

Enligt iglaset.se är det 7% majs i Fullers ESB. http://www.iglaset.se/dryck/2732-Fuller%27s-ESB
Jag har bryggt ESB två gånger och det bleb riktigt bra. Recepten finns här på Humle. Tyvärr har jag båda gångerna missat majsen. Första gången hittade jag inte någon polenta, andra gången glömde jag den i skafferiet smile

Sådärja, nu sitter den och jäser. Tyvär så tror jag att jag klantade till både mäskningen och lakningen lite, så jag landade på 1.044 istället för 1.060. Är inte så fruktansvärt deprimerad för jag tror jag kommer göra bättre ifrån mig nästa gång, men jag skulle ändå vilja försöka få mer än bara en folköl ut från detta. Därför undrar jag om någon har något bra förslag på saker som man kan hitta i sin lokala ICA-butik och tillsätta för att snabbt öka sockermängden utan dåliga bismaker, och gärna ett förslag på maxmängd i procent? Jag funderar på farinsocker eller dylikt just nu.

Slängde i 400g farinsocker nu (10%), bör landa på 1.058 OG istället