Grains of Paradise

Hallå igen gott folk!

Nu har jag propagerat chimay till min belgiska öl.
Har kollat lite Chimayrecept och ser att "alla" innehåller "Grains of Paradise/paradisfrön"
Ngn som vet var man kan skaka fram sådana, helst i swe. Eller går det precis lika bra med selleri?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Grains of Paradise

Vad jag vet så ska det vara någon slags pepparfrön.
Jag är dock inte så säker på att Chimay kryddar sin öl.
Krossade korianderfrön brukar fungera bra i starka belgare.

Jupp blir lite villrådig över smaken dock, har läst två olika smakbeskrivningar av fröna.
Det var två helt olika beskrivningar, varav den ena beskrev som en blandning mellan peppar och kardemumma tror jag...

Men så sant som det är sagt.
Jag pyttsar i lite koriander istället, det är aldrig fel.

Rule of thumb "if you can pick it out, you're using to much" wink

Tack Kenneth!

www.bryggradio.com

4 Senast ändrad av Portugisen (2008-03-28 20:03:59)

Paradiskorn.  Tror inte de ingår i någon av de klassiska trappistölen. Precis som koriander och pomeransskal är det smaker som associeras med de smaker som belgiska jäster framställer. 

Därimot är det en av de viktigaste smaksättarna i ölet Delirium Tremens och i amerikanska Ommegang (tror jag). 

Svårt att hitta har jag märkt.  Paradiskorn ingår också i kryddningen av norsk akvavit och när jag försökte hitta dessa på Essencefabriken på Wallingatan i Stockholm gick jag bet.  Och jag resonerar att om man inte hittar kryddan på Stockholms Eter och Essence fabrik då hittar jag nog inte det någon annanstans i Stockholm.

Delirium Tremens hittar jag annars bara ett par kvarter bort på Vasagatan på Pressklubben.  Kanske Monks, endast 200 meter bort, har samma öl tillgängligt?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sitter och tänker att jag faktiskt bor på Möllevången i Malmö, värsta multikultistadsdelen.
Får ge mig ut på jakt i dom konstiga butikerna här i området.

Hittar jag så säger jag till, kan hända att fler här är spekulanter.

www.bryggradio.com

Kör med korianderfrön. aldrig fel i en belgarre smile

7 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-04-04 19:09:10)

Kenneth skrev:

Kör med korianderfrön. aldrig fel i en belgarre smile

När ska man tillsätta dom? Mäsk, kok, primär, sekundär? Hur mycket tycker DU att man behöver till en 20 liters sats Belgian dark strong Ale? OG 1090

Come to the Dark Side, we have cookies.

Generellt tillsätts alltid kryddor under de sista 10-15 minuterna av koket.  Man kan nog tillsätta i sekundär också men då måste man ha steriliserat kryddorna på nått vis innan.

De fleska kryddor kan man nog slänga i lite sprit och låta dra någon vecka och sedan kasta i sekundären. Det känns som ett bra sätt att sterilisera dem.

Är inte risken att man lakat ut det mesta av smaken om man låter kryddorna dra i sprit först?  När jag kryddar min julsnaps brukar mina kryddor få stå i 40% sprit i 4-7 dagar för att göra en essens som jag sen "kryddar" vodkan med.  Efter den maccereringen är det inte mycket smak kvar i kryddorna.

Vitsen är väl att slänga i alltihop så kryddsmaken följer med, men visst, det ger såklart lite mer alkoholsmak i ölen med. Frågan är väl vad som är att föredra.

Enligt Brew Like a Monk (som f.ö. rekommenderas, finns i humlegårdens sortiment tror jag) så är det endast Rochefort av trappisterna som använder kryddor. Och då endast mkt lite koriander - "a lot of what people think is spices actually comes from the yeast" fritt citerat..

Det enda stället som jag ngnsin sett paradisgryn på är Cajsa Warg i Stockholm, och de var hyfsat dyra. Men ja, smaken är ungefär som kardemumma. Jag har för mig att Samuel Adams summer ale innehöll paradisgryn och jag tyckte att en La Fine de Monde som jag drack häromdagen hade samma toner. Bottom line.. det är inte speciellt gott!

Jag tycker att kryddors roll i belgisk öl är något överskattad, du kan få ett oerhört spektrum av smaker och aromer enbart från jästen. Var inte feg med temperaturen mot slutet av primärjäsningen, gå över 20C så spottar jästen ur sig estrar så det räcker. Och se till att använda nog med socker, för mycket färgmalt (speciellt Special B) ger en rostighet som inte riktigt passar (tycker jag iaf).

Lycka till!

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-04-07 08:46:21)

Tackar för all input go vänner

Ja de blev en bryggd utan paradisgryn med en gnutta koriander istället.
Smakade av den nu vid omtappning till sekundär och jag måste säga att jag känner mig väldigt nöjd med smak osv.
Kroppen känns sammansatt, inte för tjock och inte för blaskig, även om jag inser att jag kunde använt en gnutta socker till
utan att förstöra ngt. Doften av banan gjorde mig väldigt glad och nöjd.

Just nu är den på gränsen till för besk för kategorin men jag misstänkte att jag skulle behöva lagra denna ett tag så jag kompenserade
en aning för den sakens skull.

www.bryggradio.com

Jag läste på en flaska La Chouffe att den innehåller timjan och pomerans.
Nu är det inte en trappist, men jag tänkte det kunde vara av intresse i alla fall.

Tackar tackar!

Absolut, jag är intresserad av allt sådant!

www.bryggradio.com

Vet inte om det är aktuellt längre. Ett tag sen tråden var aktiv, men jag har i alla fall just beställt 20 gram paradisfrö från: http://www.solvinden.se

Kostar 74 spänn totalt.

tack!

www.bryggradio.com

Med tanke på inriktningen  för den aktuella internetbutiken så bör ett öl med kryddan ifråga kunna bli en lämplig färdknäpp  inför färden till Blåkulla i vår.

grain of paradise är helt enkelt kardemummafrö .

http://www.answers.com/topic/grains-of-paradise

Nej tyvärr inte av den vanliga sorten.
Elettaria cardamomum
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kardemumma

Alldeles rätt av dej och fel av mej .
men här kan man köpa denna krydda .finns säkert på andra ställe .
MvH

http://www.gourmetshopper.com.au/shop/p … uctid=9092