Enligt Brew Like a Monk (som f.ö. rekommenderas, finns i humlegårdens sortiment tror jag) så är det endast Rochefort av trappisterna som använder kryddor. Och då endast mkt lite koriander - "a lot of what people think is spices actually comes from the yeast" fritt citerat..
Det enda stället som jag ngnsin sett paradisgryn på är Cajsa Warg i Stockholm, och de var hyfsat dyra. Men ja, smaken är ungefär som kardemumma. Jag har för mig att Samuel Adams summer ale innehöll paradisgryn och jag tyckte att en La Fine de Monde som jag drack häromdagen hade samma toner. Bottom line.. det är inte speciellt gott!
Jag tycker att kryddors roll i belgisk öl är något överskattad, du kan få ett oerhört spektrum av smaker och aromer enbart från jästen. Var inte feg med temperaturen mot slutet av primärjäsningen, gå över 20C så spottar jästen ur sig estrar så det räcker. Och se till att använda nog med socker, för mycket färgmalt (speciellt Special B) ger en rostighet som inte riktigt passar (tycker jag iaf).
Lycka till!