Lantliga öl i Flandern

Jag vill slå ett slag för boken:
Farmhouse Ales: Culture and Craftmanship in the Belgian Tradition (Phil Markowski), 198 sidor, 2004
Produktnr:       7136
Språk:       engelska
År:       2004
Beskrivning:
Detta nya bok som behandlar öltyperna bière de garde och saison fortsätter i Classic Beer Styles-seriens anda. Författaren, Phil Markowski, är bryggmästare på Southampton Publick House.

en utmärkt bok för den som vill veta allt om Saison och Biere de Garde.
Den är lättläst och välskriven.
Mycket ingående beskrivningar av vad som utmärker öltyperna och hur man kan brygga dem själv som hembryggare.
Bra och trovärdiga recept vilket för mig är mycket viktigt och visar på att författaren vet vad han skriver om.
Rekommenderas varmt som sommarläsning i hängmattan, med en god och läskande sommarbrygd.

/Kenneth

Sv: Lantliga öl i Flandern

Kan inte göra annat än att instämma! En riktigt bra bok med massor av intressant information. Dock saknas det något i mitt exemplar. I receptet på "Saison - Spiced version" på sida 182 så saknar kvantiteterna för de olika maltsorterna. Övriga recept är dock ok. Är det någon som har boken och kan kolla upp kvantiteterna och posta här så vore jag oändligt tacksam. Jag har letat lite på nätet efter en errata men inte hittat någon information angående de saknade kvantiteterna.

Sv: Lantliga öl i Flandern

Det saknas i min upplaga också!
En gissning är att det är samma ungefär kvantiteter som för receptet på sidan 184
85% pilsner malt
7,5-10% münchenermalt
5-7,5% vetemalt.

I vilket fall som helst så bör det inte skilja sig åt så mycket jämfört med de andra recepten.

Sv: Lantliga öl i Flandern

Då har det säkert fallit bort i alla böcker, om det inte har tryckts fler upplagor. DOck borde man, precsi som Kenneth skriver, kunna gissa sig fram och hamna i närheten. Tack för hjälpen ändå!

/Erik Rönnqvist