Sv: Funderingar inför första AG batch

82 timmar

HMMM, nu när jag ställde in den i kylen så fortsätter den att jäsa lite smått, den är nere på 7 grader. Kan det vara lagerjästen som kommit igång?

82 timmar ska det inte ta, det är ju helt klart.

Har den jäst ut nu, med ale jäst? eller? vad menar du med att du ställde den i kylen? Vad är FG nu?

/Fredrik

82 timmar hade det gått utan att jäsningen tog vid, då fick jag nog och hälde i 2 paket med torrjäst (coopers sad )

När det hade jäst klart (hade tillochmed börjat klarna) så slangade jag över det till en annan hink och stälde det i kylen, där så började det jäsa (bubbla) lite smått igen, nu är den "grummlig" igen, kan iofs vara köldgrumling? tempen är som sagt  ca 7 grader.

Låter lite underligt.

Det kan inte vara ås att de bubblar baklänges i vattenlåset lite? Det kan bli en effekt när tempen sjunker.

/Fredrik

nej det bubblar faktiskt framlänges

Ja omöjligt är det ju inte. Kanske hade din alejäst lägre utjäsning än ale jästen. Det blev väl lite knas från början efter de 82 timmarna. Det är väl bara att avvakta. Men någon måste ha gjort att den lagerjästen inte kom igång. Gjorde du förkultur?

/Fredrik

japp jag gjorde en ganska stor förkultur, större än förra gången jag gjorde lageröl, och då gick det utmärkt

Blev så att jag sparade 9 flaskor som jag nu kolsyrejäser, resten hälde jag ut, provsmakade pyttelite vid butteljeringen, smakade väldigt illa, orkar inte äns beskriva smaken, kan bara hoppas på att det blir bättre när dom har jäst klart i flaskorna och stått i kylen ett par veckor

Tråkigt när det inte blir bra sad Men om du lyckades bra med din första öl men inte så bra med din andra så har du ändå lyckats bra! Varken min första eller min andra öl var så speciellt goda. Med tveksamet drickbara på sin höjd.

Jag försöker alltid analysera alla öl jag gör, kanske speciellt de dåliga, så att man kan lära sig något, och lyckas man med det så är det ju ändå lyckat till fromma för alla framtida satser. Den enda sättet att "rädda en misslyckad sats" är att försöka förstå vad som gick snett.

/Fredrik

36 Senast ändrad av viiktor (2005-06-23 15:44:19)

min andra... , det där blev min 5e smile

Men iaf, jag har inte gett upp än, den luktar gott, så det kanske tar sig iaf.

Får nöja mig för tillfället med att min nuvarande batch verkar gå bra än sålänge iaf.

Edit: Den här är jag specielt nöjd med:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/osh.jpg

Färgen ser kanon ut! smile Är den lite disig eller ser det bara ut så? Mina två senaste öl blev också lite disiga, men då hade jag en massa omältat korn och och ingen eller kort proteinrast. Jag hade tänkt göra att skum experiment sist men jag hade fullt upp med alla bestyr till min dubbel-brygd så jag hann inte, så jag körde samma procedur som sist. nästa gång ska jag nöja mig med en sats så jag får mer tid runt omkring. När det blir stressig finns risk att man glömmer eller gör fel. I julas gjorde jag också en dubbelbryggd... varav endast den ena skulla kryddas med nejlikor och ingefära... men i slutet på koket satt jag med kaffe koppen och stirrade och lyckades i den soppan hälla kryddorna i fel kok (kokade två olika samtidigt) .... så kan det gå.

Den ena av mina senaste S-33 blev faktiskt rätt god, stark och lite vinös (jag hade lite socker i-men inte mycket), men rätt lagom. Den enda jag inte gillar är banan tonerna... men det är inte så farligt..
jag har smakat ett par gånger nu och jag uppskattar den mer nu... nar jag vant mig vid banantonerna.

/Fredirk

Den är nog lite smådisig, fast orginalet verkar inte heller vara superklar precis. Det jag funderar på nu är om jag kan ha hamna på fel temp, det visade sig senare att termometern som jag använder visar typ 3-4 grader förmkt, vad skulle det innebära för ölet?, jag fick ju trottsallt rätt OG så helt fel kunde det inte blivit. Sen alla problem med jäsningen kan ju haft en negativ inverkan på smaken?

Temperaturen har inte så mycket med OG att göra, det har isåfall mer med FG att göra. Effekten beror helt på temperaturen och längden på försockringen. Effekten av FG är nog framförallt fylligheten, dvs om den känns fyllig eller vattning. De äckliga smakerna du hade har sannolikt ingen med tempen att göra, kanske pga att din lagerjäst fick vara med och jäsa varmt, för jag har för mig att du gjorde så? Lagerjäst jäser bra vid högre temperaturer, problemet är just smaken.

JAg tror felet var att din ursprungliga jäst inte startade - frågan är varför. Någon måste har gått fel från förkulture till tillsättning. Syresättning? kan du had chockat jästen? Hur gjorde du förkulturen?

/Fredrik

Förkulturen var gjord med 50ml DME och 8-9 dl vatten tror jag, syresatte gjorde jag som jag alltid gjort. Hälde över till jäshinken och vispade med en balongvisp ett par minuter. Lagerjästen var med även när jag jäste vid hög temp såklart, men jag tror inte den stog för mkt av jäsningen.

Hmmm

Det kan inte vara så att du hällde rumstempererad förkultur ned i kylskåpskall vört?

Hade du bra aktivitet i förkulturen? Var det utjäst innan du tillsatte den? Utgick du från en XL påse?

/Fredrik

XL påse, sedimenterad kylskåpskall förkultur i en 13 gradig vört

Svårt att säga vad det kan vara... något måste det ju beror på. Jästen i sig är knappas så slumpmässig utan det måste vara någonting i förfarandet eller med vörten.

Jag läste de gamla inläggen och jag tyckte du skrev något om 20 grader? Hällde du kylskåpskall(4-5 grader?) jäst i 20 gradig vört? Kanske kan det vara orsaken?

Jag har aldrig testat att shock, och varm->kall är nog värre, men temperaturshocker är nog aldrig bra. Ett par graders skillnad har knappast någon större betydelse men om skillnaden är uppåt 15 grader blir det en rejäl shock.

I bästa fall blir väl resultatet bara en extra lång lagtid, i sämsta fall skadas jästen mer allvarligt, troligen lite beroende på vilket skick den är i innan shocken. Sen kan stress tolerans troligen skilja mellan jäststammar.

Vad tror du själv?

/Fredrik

Ja det är svårt det här, skulle gärna vilja vet om det var nått jag gjorde fel, så man inte gör om det, med kylskåpskall så menar jag 11-13 grader, hade förkulturen på samma ställe som jag jäser hela batchen sen.

Får se om det blir nått av mina flaskor jag har sparat, skulle gärna vilja vet a hur resten av bryggandet gick, det var ju trottsallt min första ag-batch, kul och vet hur det gick om man ser till mäskandet och lakningen.

Vad jag har förstått kan man inte shocka jästen med kall till varm temperaturer utan bara varm till kall. Finns faktiskt en teknik som vissa bryggare svär vid som går ut att att pitcha kylskåpskall (5 grader) jäst ner i vört som är något under jästemperatur. Ska ge extremt kort tid innan synlig jäsning. Och efter att ha testat det är jag berädd att hålla med.

Sen kan man antagligen slita ut en jästkultur med för många olika temperatur svängningar. Om man tillämpar tekniken med kall jäst bör man nog vara väldigt försiktig med den fram tills dess.

> Vad jag har förstått kan man inte shocka jästen med kall till varm temperaturer utan bara varm till kall. 

Jag är personligen inte övertygad om det. Alla snabba omställningar kan nog stressa jästen. Och stresshanteringen kan vara energikrävande när jästen lägger resurser på att hantera stressmoment istället för att förbereda sig för jäsningen.

Det finns något som man brukar kalla för värme shock också, jästen har försvarsmekanismer mot detta, bla vissa proteiner som bildas som ska skydda cellens viktiga komponenter för värme.

Jag känner också till "cold pitching" och jag tror den mest sannolika förklaringen har att göra med syreupptagningen. Jag tror kall jäst har sannolikt större effektiv syreupptagningsförmåga än varm.

Jag tvivlar på att själva shocken i sig är det som är poängen. Jag brukar ofta syresätta min jäst kallt i kylskåp, även ale jäst. Men jag låter den uppnåt vört temp innan jag slänger i den.

I vissa fall kanske kontrollerade shocker är taktiska,  men jag tror ändå att det är en bra grundregel att undvika det.  Tex har tester visat att man genom att utsätta jästen för kontrollerade mindre kallshocker, innan en stor kallshock, kan öka andelen cellen som överlever. Den mindre shocken har som effekt att varna jästen för ytterligare kommande shocker och jästen aktiverar sina rutiner för att hantera kallshocker.

/Fredrik

Syresättningen låter som en trolig förklaring.

Man kanske skulle bygga sig en jästodlingsanläggning där man har möjligthet att pressa rent syre igenom en 5 gradig vört innan man långsamt låter den nå vört temperatur.

Sen verkar inte jästen beskymmra sig så mycket om från 5 grader förkultur till 18 grader vört som tvärtom. Men det beror nog mer på hur jästen ska reagera. Det är ju förståligt att jästen lägger sig i dvala för att överleva vintern och jäst i dvala är ju värre för oss bryggare än en lite stressad jäst som undrar vad som händer när temperaturen ökar tvärt.

> Sen verkar inte jästen beskymmra sig så mycket om från 5 grader förkultur till 18 grader vört som tvärtom.

Jo det håller jag nog med om! Bortsett från själv shocken finns det andra skäl att tro att varmt -> kallt är sämre än tvärtom, och jag det kan också delvis ha med syre att göra.

Cellen anpassar sig ständigt till omgivningen och därför har tex cellmembranet hos en jäst odlad vid 25C troligen en annan sammansättningen än den som odlats vid tex 10C. Cellmembran är ju ganska universiella och man vet tex från vissa bakterier att jästen justerar mängden omättade fettsyror (UFAs) i respons till temperaturen för att cellmebranet skall ha rätt konsistens. Högre andel omättade fetter i membranet gör det mer flexibelt vid lägre temperaturer. Därför tror jag personligen att effekten av att odla sin förkultur vid 25-30 grader och sedan sätta den till sin lager jäsning kan ha liknande effekter som dålig syresättning etersom jästen behöver molekylärt syre för att tillverka omättade fettsyror.

Det skiljer även lite mellan jäststammarna. Alla jäster har nog liknande responsmönster, men de kan vara mer eller mindre uttalade.

En sak som händer när man tar jäst från varmt till kallt, är att cellmembranet blir stelt. För att justera detta behöver jästen öka andele omättade fetter i membranet, och för det krävs syre.

/Fredrik

Det känns iofs som det bara är den sista uppodlingen innan man tillsätter jästen till vörten som spelar stor roll dock. Jäst växer ju bättre varmt och i förkulturer borde det inte vara några problem med syresättning. Dock verkar det som när jag går igenom vad du skriver att man nästan bör låta jästen växa till sig ett extra steg så kallt som man vågar med extremt bra syresättning. Om man vill garantera en bra och snabb jäsning (något som kanske inte alltid i sig själv garanterar bra öl dock. Lagom jäsning verkar bäst av det jag läst)

Jo, sista steget räcker. Jag har även för alejäster gjort en grovodling i rumstemp, och sedan kör jag ett sista steg kallt där jag koncentrerar mig på syresättning. Jag tycker alltid jag fått utmärkta prestanda och när jag gjort detta brukar jag inte syresätt vörten. Jag tror inte det behövs.

/Fredrik