läsa recept

Vet inte om den här tråden har varit uppe någon gång, i så fall kommer den här igen.
Jag har börjat kolla runt lite mer efter recept, även köpt böcker med receptsamlingar, och ingenstans har jag hittat vilket utbyte man utgår ifrån.
Senast jag kollade mitt utbyte låg det på ca 78%, vilket jag förmodar är hyfsat normalt (lite lågt kanske).
Vad är normen? Jag menar det kan ju diffa en hel del om man ligger på 70 eller 90%
Att räkna om är ju inga problem, bara man vet vad man ska utgå ifrån.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: läsa recept

Om det inte står i ett recept så måste du räkna "baklänges".
Det förutsätter att man i receptet angett OG och maltmängder.

3 Senast ändrad av Kalle (2008-03-30 17:07:03)

Man vet ju aldrig eller i varje fall sällan vad bryggarna har haft för utbyte men man kan göra en uppskattning så här:
1. Det finns tabeller som anger antalet Öchsleliter/kg man får ut av olika malter och extrakt och jag antar att du använder dig av dessa när du designar dina egna öl.
2. Du tar det recept du skulle vilja brygga och matar in de Öchslevärden du brukar utgå ifrån. Då får du fram ett beräknat värde på OG och det jämför du med vad receptet anger att man fått ut. På så sätt får du en hygglig uppskattning av det utbyte som bryggaren har haft.
3. Sedan jämför du det värdet med vad du själv räknar med att du skulle få ut av samma recept och använder jämförelsen för att sas trimma skalningen mot din egen miljö.
Ex. Om du kommer fram till att receptet skulle ge ett maximalt OG=70 men bryggaren fick OG=50 så har han haft ett utbyte på ca 71%. Räknar du själv med att du skulle få 78%, kan du trimma maltmängderna till 71/78 av vad recpetet anger.

Tack för kloka svar
Visst allt det där är logiskt och jag borde väl kunnat lista ut det själv, men rent principiellt borde det ju underlätta för oss relativt nystartade bryggare om det stod i recept alt receptsamlingar vad skaparen har för utgångsvärden samt värdena för dom olika maltsorterna. Men det är kanske att kräva för mycket...
Fast det är ju som ni skriver, en ganska simpel ekvation.

Men du Kalle; var hittar jag dom tabellerna? Det enda jag vet är att PA malt ligger på 300Ö, förmodar att pilsnerdito är detsamma. Men hur är det med alla crystal, karamell, biscuit, münich och allt vad dom heter?

5 Senast ändrad av Kalle (2008-03-31 05:36:22)

Jag har byggt upp min lilla databas med tabeller från följande länkar:

http://hem.fyristorg.com/flystabryggeri/
Detta är Flysta bryggeris (Karl-Hugo Lindberg) program Bryggmästaren som man kan ladda ner gratis. I detta program finns en tabell för maltdata. Ett problem kan vara att programmet ska köras i Excel-97.

http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-4-1.html
Detta är en tabell som finns i John Palmers bok "How to Brew", kapitel 12, tabell 12.4.1. Här anges maltdata i PPG (Points/Pound/Gallon) som ska konverteras till HWE (Hot Water Extract) som är detsamma som Öchsleliter/kg. Omräkningsfaktorn är 1 PPG = 8,3454 HWE (ÖL/kg). Tex Pale Ale PPG= 38 ger 317 ÖL/kg.
En sak jag glömde att nämna tidigare är recept där det ingår extrakt (malt, socker o likn). Utbytet från dessa, 100%, kan man anta är detsamma för alla och därför bör OG-bidraget från dessa dras ifrån total OG så att man får fram ett OG (och därmed ett utbyte) för malt som ska mäskas. Skillnaderna i utbyte beror ju i allt väsentligt på hur effektiv mäskning och lakning är i olika utrustningar.

6 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-03-30 23:51:58)

Tack Kalle
jag ska kolla excelarket noggrant. Eftersom jag kör Mac så brukar dom flesta officedokumenten funka. Men vid en första koll så såg det väldigt avancerat ut.

hej

jag har faktiskt inte förstått vitsen med att veta hur många procent utbyte man får vid bryggning. för mig räcker det att veta hur många Öl jag får ut per kg malt. om jag vet det - varför skulel jag vilja veta hur mycket som gått till spillo?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Hur kan du veta vilket OG du får av en viss malt om du inte känner till det utbyte du har i din process?
Utbytet handlar ju inte om vad som går till spillo utan om vad som kommer till nytta.
Självklart kan man mäska/laka olika malter på ett mer laboratoriemässigt sätt och få fram värden som inkluderar ens egen process men då vill man nog ändå jämföra det mot vad som maximalt skulle vara möjligt för att veta om man har en sund process.

OG går att mäta, volymen likaså. mängden extrakt är sedan bara att beräkna. eller vad menar du?

Kalle skrev:

Hur kan du veta vilket OG du får av en viss malt om du inte känner till det utbyte du har i din process?
Utbytet handlar ju inte om vad som går till spillo utan om vad som kommer till nytta.
Självklart kan man mäska/laka olika malter på ett mer laboratoriemässigt sätt och få fram värden som inkluderar ens egen process men då vill man nog ändå jämföra det mot vad som maximalt skulle vara möjligt för att veta om man har en sund process.

Död åt Reinheitsgebot!

10 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-04-01 21:20:05)

urgusinka skrev:

OG går att mäta, volymen likaså. mängden extrakt är sedan bara att beräkna. eller vad menar du?

Om du använder extrakt är det ju en helt annan sak, då har du ju ingen mäskningsprocess och därmed ingen anläggning som du behöver veta hur effektiv den är. Det här handlar om helmaltsbryggning.

Säg så här: du hittar ett recept som säger att du ska få ett OG på 1058 och du ska använda 5 kg malt till 22 liter öl. Då förutsätter det ju att din anläggning har samma effektgrad som den har som skapade receptet. Om du då har en betydligt lägre effektivitet på din anläggning så kanske du står där med ett OG på 1050. Då blir du ju inte så glad. Det är därför det kan vara bra att veta förutsättningarna så att du kan kompensera din halvtaskiga anläggning med mera malt för att nå det önskade OG.

Old Gowrie skrev:
urgusinka skrev:

Om du använder extrakt är det ju en helt annan sak, då har du ju ingen mäskningsprocess och därmed ingen anläggning som du behöver veta hur effektiv den är. Det här handlar om helmaltsbryggning.

Säg så här: du hittar ett recept som säger att du ska få ett OG på 1058 och du ska använda 5 kg malt till 22 liter öl. Då förutsätter det ju att din anläggning har samma effektgrad som den har som skapade receptet. Om du då har en betydligt lägre effektivitet på din anläggning så kanske du står där med ett OG på 1050. Då blir du ju inte så glad. Det är därför det kan vara bra att veta förutsättningarna så att du kan kompensera din halvtaskiga anläggning med mera malt för att nå det önskade OG.

jag skulle göra så här:

med de tekniker jag använder idag får jag ut ca 235 Öl/kg malt. det innebär att jag kan förvänta mig få ut 235*5=1175 Öl

om jag siktar på ett öl på 58 Ö i OG, då kommer jag få ut ca 1175/58=20 l

alltså kan jag direkt se att det är orealistiskt att få ut 22 l

jag skulle därför sätta recpetet till 20 l istf 22 l, förutsatt jag inte insisterar på 22 l, i vilket fall jag utgår från (22*58)/235=5,4 kg

när all vört är uppsamlad mäter jag densiteten och volymen och beräknar utfallet, dvs. vad jag faktiskt fått ut i processen. normalt avviker det inte speciellt mycket från beräkningarna, men skulle det göra det så kokar jag ner/späder det hela till önskad OG. är volymen mycket avvikande skulle jag bara skära ner mängden humle och annat i samma omfattning. jag är ju ute efter ett visst öl, inte en viss volym!

alltså: man behöve ringa laboratoriemätningar av malt. allt man behöver är erfarenhet av sitt eget system och olika malter. oavsett man beräknar hur många Öl/kg malt man fått ut eller man beräknar en procentsats av potentiellt extrakt vid slutet av koket är man för sent ute. man kan bvara konstatera om man fått till den önskade vörten eller ej, man kan inte göra mycket åt det.

Död åt Reinheitsgebot!

Den ursprungliga frågan från Old Gowrie var ju inte hur man kommer fram till utbytet i den egna processen. Det vet han tydligen redan (78% vilket motsvarar 235/300 så där har ni samma utbyte). Frågan var om man läser ett främmade recept, kommer man då att med de angivna maltmängderna få samma OG som anges i receptet?

13 Senast ändrad av urgusinka (2008-04-02 14:34:07)

Kalle skrev:

Den ursprungliga frågan från Old Gowrie var ju inte hur man kommer fram till utbytet i den egna processen. Det vet han tydligen redan (78% vilket motsvarar 235/300 så där har ni samma utbyte). Frågan var om man läser ett främmade recept, kommer man då att med de angivna maltmängderna få samma OG som anges i receptet?

hur kan man veta man utgår från samma sorts malt? det kan man inte veta, och alla har ju inte heller samma utrustnin och tekniker. vad jag menar är att det inte spelar någon roll - man kan alltid mäta och beräkna åtgången för en viss vört.

Död åt Reinheitsgebot!

14 Senast ändrad av Kalle (2008-04-02 15:50:30)

Old Gowrie,
Jag vet inte om du lyckats få ut några tabelldata, men ett annat sätt är att gå in på mälteriernas hemsidor.
Specifikationer på det Humlegården säljer från Weyermann finner du genom att klicka på "produktspecifikation" för resp. maltsort. Du får då upp ett datablad där Extrakt wasserfrei, dvs torrt extrakt anges som en procentsiffra. Torrt extrakt ger 375 ÖL/kg som du multiplicerar med procentsiffran för att få ÖL/kg för maltsorten. Tex anges 79% för Pale Ale vilket ger 375x0,79 = 296 ÖL/kg.

På den här länken finner du spec för Weyermanns samtliga produkter:
http://www.weyermann.de/eng/produkte.as … ;sprache=2
Klicka på specifications och ladda ner zipfilen.

Dingemans hittar du här och de specar sina malter på samma sätt som Weyerman:
http://www.specialtymalts.com/dingemans … lysis.html

Thomas Fawcett finner du här och de ger maltdata direkt i ÖL/kg:
http://www.fawcett-maltsters.co.uk/specif.htm

15 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-04-02 20:27:50)

Kalle:
Nej, jag har inte hunnit det än, men dina länkar kommer till nytta, tack. Jag har precis beställt 35kg malt av olika sorter från Humlegården, så nästa vecka ska jag börja planera sommarens törstsläckare. Hur kul som helst!

Urgusinka:
Det verkar som vi snackar förbi varandra. Vad jag menar är att om skaparen av ett recept uppger sin verkningsgrad, så kan jag kompensera det gentemot min, ex. om han uppger sin till 85% och jag vet att min är 78% så har jag alltså en multipliceringsfaktor på 1,09. Visst kan det diffa mellan fabrikaten på malten och det försvårar ju det hela, men utgår vi ifrån samma märke så borde det funka. Eller?

Men OK, jag fattar vad du menar, och om man vänder på din ekvation blir det väl så här:

Malt kg = liter vört x önskad OG / (Öl x verkningsgrad)

Ex:
Önskad OG: 1060
Planerad satsstorlek: 20 liter
Maltsort Pale Ale: Öl 300
Effekt på anläggning: 78%

(20 x 60) / (300x0,78)= 1200/234= 5,13 kg

Om man sedan använder flera olika sorters malt får man väl helt enkelt räkna ut ett unikt Öl värde beroende på procentsatsen av dom enskilda maltsorterna.

När jag för många år sedan utbildade mig till fotograf hade vi en stor fotograf som gästlärare och han uttryckte det så att det är lätt i början och sedan blir bara svårare. Samma sak här hmm

Hej Kalle,
har du testat länken själv? Min PC vill ladda ner bl a kinesiskt teckensnitt och uppför sig allmänt underligt? Fick stänga av den för att få ordning på den.
Hls
/Jürgen

17 Senast ändrad av Kalle (2008-04-04 11:10:19)

Hej,
Jag testade länken efter inlägget och då var allt ok, men idag får jag samma svar och problem som du. Försökte gå in på hemsidan www.weyermann.de men det funkade inte heller idag, det har det alltid gjort tidigare. Känns som att de har något strul med sin internetserver. Det är väl bara att avvakta någon dag.

Nu verkar allt ok igen på weyermannlänken.