Kalle:
Nej, jag har inte hunnit det än, men dina länkar kommer till nytta, tack. Jag har precis beställt 35kg malt av olika sorter från Humlegården, så nästa vecka ska jag börja planera sommarens törstsläckare. Hur kul som helst!
Urgusinka:
Det verkar som vi snackar förbi varandra. Vad jag menar är att om skaparen av ett recept uppger sin verkningsgrad, så kan jag kompensera det gentemot min, ex. om han uppger sin till 85% och jag vet att min är 78% så har jag alltså en multipliceringsfaktor på 1,09. Visst kan det diffa mellan fabrikaten på malten och det försvårar ju det hela, men utgår vi ifrån samma märke så borde det funka. Eller?
Men OK, jag fattar vad du menar, och om man vänder på din ekvation blir det väl så här:
Malt kg = liter vört x önskad OG / (Öl x verkningsgrad)
Ex:
Önskad OG: 1060
Planerad satsstorlek: 20 liter
Maltsort Pale Ale: Öl 300
Effekt på anläggning: 78%
(20 x 60) / (300x0,78)= 1200/234= 5,13 kg
Om man sedan använder flera olika sorters malt får man väl helt enkelt räkna ut ett unikt Öl värde beroende på procentsatsen av dom enskilda maltsorterna.
När jag för många år sedan utbildade mig till fotograf hade vi en stor fotograf som gästlärare och han uttryckte det så att det är lätt i början och sedan blir bara svårare. Samma sak här 
Come to the Dark Side, we have cookies.