Olika Humlesorter ---> Odling

Hej

Jag odlar lite humle nere i Skåne. Men skulle vilja utöka med några fler sorter, idag har jag Saaz, Cascade, Fuggle och M:t Hood vilka jag planterade i våras.

Jag skulle speciellt vilja få tag på sorter som Spalter (alla varianter), Hallertauer (alla varianter), Hersbrücker Spät och Perle.

Har du någon av dessa sorter och skulle kunna tänka dig att dela med dig några rhizomer hade jag varit mycket tacksam! Jag betalar givetvis alla omkostnader!

/Ola

2 Senast ändrad av Björn Petersson (2008-02-19 02:24:12)

Sv: Olika Humlesorter ---> Odling

Här finns humleplantor (och på det ena stället också en massa annat  för den trädgårdsintresserade)

http://www.eickelmann.de/
http://www.poyntzfieldherbs.co.uk/

Ett närmare studium av den tyska hemsidan visar att den här plantskolan som ligger mitt i Hallertaudistriktet verkar ha de sorter som du är ute efter. De hade också en del nya sorter som jag inte har hört talas om förut.

De har tydligen ett särskilt "EU-sortiment" för kunder utanför Tyskland men inom EU. De säger sig kunna leverera så små beställningar som endast två plantor och frakt och emballage är inkluderat i priset.

Kom och tänka på dig när jag såg sidan:
http://www.fuglebjerggaard.dk/shop//index.php?cPath=83

Trevligt!

De hade ju intressanta sorter. Ska undersöka om det går att få det skickat till Sverige!

Jag mejlade och frågade om det gick bra att beställa humleplantor från Sverige. Här är svaret.

"Ja,men du skal bestille direkte til mig
så sender jeg en faktura og du indbetaler (vores netbutik kan endnu ikke klare VISA mv. kun danske kreditkort, men det kommer snart)
og jeg sender når materialet er klar"
Hilsen
per

Hur kan man själv beräkna alfasyran i hemodlad humle?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag kikade lite på basicbrewing om bryggning med hemodlad humle och jag tror att grejen är att man inte kan beräkna alfasyran utan avancerad labutrustning. Därför är det nog bäst att anvenda det hemodlade till smak- och framförallt aromgivorna där alfasyrahalten inte är avgörande.

Japp, jag har beställt några Hallertauer mittelfrüh och Magnum. Bra grejor och lite billigare än eickelmann.de. Letar efter någon som säljer amerikanska sorter i europa men det verkar omöjligt att hitta, Fuglebjergaard har vissa, men jag hade velat ha Crystal, Liberty och Centennial. Om någon vet nåt ställe så tipsa gärna!

Vad gäller alfa i hemodlad humle så måste du typ ha tillgång till GC (gas chromatography) eller GLC (gas-liquid chromatography) inget en vanlig människa har med andra ord. Men om du känner nån kemist eller liknande så kanske de kan hjälpa dig. Jag har försökt få lunds universitet att införa en laboration på beräkning av alfa innehåll med GLC för en kurs i analytisk kemi. Dock utan större framgång, de har visst ett budgetunderskott på 70 miljoner så att ta fram nya laborationer var visst inte en prioritet wink

Annars har jag läst om nåt titreringsförfarande, men det sätter jag inte mycket värde på. Eftersom alfsyra bara är ett gruppnamn för en massa olika syror med olika pKa och det faktum att det även finns beta syror med andra pKa så blir det nog knepigt at få ett vettigt alfa-värde från titrering. Eventuellt kanska man skulle kunna få ett värde på total syrlighet, eller nåt.

Mina kemikunskaper e dock något begränsade, kanske någon med mer koll kan tillföra något vettigt? Svensson, du e väl kemist wink

Man borde kunna provsmaka sig till en ungefärlig alfasyra. Koka en humle med känd % alfasyra. Koka sedan en sats med din egna humle. Använd då 4 gånger så stor mängd. Ta sedan någon dl och provsmaka. Späd sedan tills den har samma beska som köpehumlet. När du vet hur mycket du måste späda den så kan du räkna ut ugefär hur många % alfasyra den har.

10 Senast ändrad av <blomman> (2008-03-29 17:16:50)

Det kan nog vara en bra idé att göra ett sensoriskt test, även om det inte är helt säkert att det är just alfasyrahalten man räknar ut. Som jag har tolkat det (som den nybörjare jag är) så finns även andra beska ämnen i humle och ett antal faktorer som avgör hur mycket av humlen som löses upp i vörten/vattnet. Men egentligen borde den upplevda beskan vara intressantare än den uppmätbara beskan så smakexperiment av ovan nämnda typ är nog utmärkta, inte minst som pedagogiska hjälpmedel för att förstå det egna smaksinnet.

Hej!

Finns det någon som är intresserad av att sälja humleplantor/rhizomer?
Alla sorter är av intresse för mig, men främst brittiska sorter som Fuggles och Nugget.

Nugget är väl amerikansk? Tänker du kanske på Target?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Du har så rätt Portugisen, jag tänkte på Fuggles och så slank Nugget med på köpet, jag får skylla på att jag är novis... ;-)

Tänkte bara tillägga/ändra en sak i denna tråd. Fuglebjergaards gårdsbutik levererar bara skit (iaf deras humleplantor). Ska ni köpa plantor så är eickelmann.de de bästa. Av de plantor jag köpte av Fuglebjergaard så var 2 döda vid ankomst (hade inte klarat frakten pga dåligt emballage antar jag) de andra två dog senare av okänd anledning (var mycket klena när de kom med posten). Köper man av eickelmann.de får man ordentliga grejor. ordentliga plantor med god rotstruktur som tar sig bra även för en person med ogöna fingarar.

Ville bara påpeka detta.

OLA skrev:

Tänkte bara tillägga/ändra en sak i denna tråd. Fuglebjergaards gårdsbutik levererar bara skit (iaf deras humleplantor). Ska ni köpa plantor så är eickelmann.de de bästa. Av de plantor jag köpte av Fuglebjergaard så var 2 döda vid ankomst (hade inte klarat frakten pga dåligt emballage antar jag) de andra två dog senare av okänd anledning (var mycket klena när de kom med posten). Köper man av eickelmann.de får man ordentliga grejor. ordentliga plantor med god rotstruktur som tar sig bra även för en person med ogöna fingarar.

Jag har hört samma sak från bekanta som handlat från Fuglebjergaard nyligen.