Hålla Corneliusfat kylda?
Hålla Corneliusfat kylda?
Planerar att fixa mej en egen fatölsanläggning har det mesta i själva "tappväg" men har ett litet problem vad gäller kylning av ölfaten. Eftersom jag vill ha anläggningen i vardagsrummet måste WAF (Wife Acceptans Factor) vara mycket hög. Har en liten plan men vet ej om den kommer at fungera och någon som är fysik intresserad kanske kan lämna en liten kommentar?
Om jag bygger en hermetiskt tillsluten frigolitbox (5cm tjocklek) med plats för 2st 19L corneliusfat + 1cm luftspalt. Kopplar en termostat i boxen som styr ett uttag. Om jag därefter tar locket från en kylbox typ Termoelektriska kylboxar se länk Conrad.se som jag lägger mot ett urtaget hål i boxen.
Ställer ner färdigkylda fat och drar ut slangarna genom två små hål genom frigoliten tror ni att effekten skulle vara tillräcklig för att hålla kylan i boxen på 10 grader i normal rumstemperatur verkar som att effekten på dyliga kylboxar ligger på ca 35-45w men hur stor kyleffekten är vet jag inte. Detta skulle i sådanafall resultera i en relativt liten kyllåda som jag skulle kunna bygga in i en befintlig köpmandisk med endast två synliga kranar på ovansidan och således ha en hög WAF.
Kommentarer?
Andra ideer?
/Anders