Ph-mätare eller vattenanalys

Vanligtvis brygger jag med Mariehamns kommunala vatten, vilket innebär att jag förstås (genom att jag ringt och tjatat) vet allt jag behöver veta om detta vatten. Jag vet vilken färg ölet skall ha för att pH-värdet i mäsken skall bli bra. Nu funderar jag dock på att försöka brygga på vatten från en brunn jag har tillgång till. Jag misstänker nämligen att detta vatten innehåller bra mycket mer kalcium och andra mineraler (det bildas väldigt mycket kalk) än Mariehamns vatten, som kommer från ett träsk (det enda som det finns mycket av i Mariehamns vatten är klor). Med lite tur kanske mängden kalcim och magnesium i förhållande till mängden bikarbonat även skiljer sig från mitt vanliga vatten, så jag kan brygga ett öl med en annan färg, utan att tillsätta något, vilket jag verkligen skulle uppskatta.

Nu har jag dock ett dilemma. För att vara säker på att få rätt pH-värde i mäsken måste jag antingen göra en analys av vattnet (vilket kostar €120) eller köpa en pH-mätare. Vilket skall jag välja? En vattenanalys är förstås rolig eftersom jag får veta lite mer (det vill säga varför pH-värdet i mäsken blir som det blir och vilka andra saker vattnet innehåller). Å andra sidan är dessa €120 borta när analysen är gjord och brunnen är ju inte ens min (den tillhör en bekant). Om jag istället köper en pH-mätare kan jag ju använda den flera gånger, om jag nu skulle vilja testa att brygga på ännu fler typer av vatten.

Så vilket alternativ skall jag välja? Vad kostar en pH-mätare som är tillförlitig med en decimals nogrannhet? Är det en bra investering? Eller skall jag bara testa att brygga en normalfärgat öl och hoppas på det bästa (eller använda någon metod, jodofor exempelvis, för att kolla att mäskningen fungerat)?

Sv: Ph-mätare eller vattenanalys

PH-stickor eller hederligt lackmuspapper är nog det bästa. Apparater ska kalibreras, rengöras &c. Knappast värt besväret och priset. Ingen vettig människa står ju och mäter pH för jämnan.

Ta 10-20 koppar/muggar/burkar i par och lägg i svartmalt blandat med pilsnermalt i olika proportioner. Häll på 70-gradigt mariehamns- respektive brunnsvatten och se hur surt och färgat det blir. Du vet ju på ett ungefär var du tror att du är, så du kan centrera blandningarna kring det och strunta i extremerna.

Hm, låter som en bra ide. Då kan jag ju rätt lätt kolla hur mycket mer, eller mindre, svartmalt jag behöver ha i för att få samma pH med mitt brunnsvatten. Najs.

Min egen erfarenhet av lackmuspapper är att de inte är tillräckligt exakta. Det finns dock sådana som har ett smalt register och skall du använda lackmuspapper så se till att få ett smalt område.

De flesta mäskningar balanserar sig faktisk bra av sig själv, så egentligen behöver man inte mäta.

Men skall du mäta så anser då jag att det bara duger med en pH-mätare. De kostar ju bara 500:- idag.
Den jag har visar 10delar, men den Bosse köpte visar 100delar.
Glöm inte att samtidigt köpa till kaliberingsvätska (och gärna förvaringsvätska).

// Kim