puffat ris
Hej!
Jag har en påse med puffat och rostat ris från axa, är det någon som vet om det går att använda till ölbryggning
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → puffat ris
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Jag har en påse med puffat och rostat ris från axa, är det någon som vet om det går att använda till ölbryggning
Det borde gå alldeles utmärkt att ta med i en bryggning om du bara ser till att ha minst 50% vanlig malt med. Personligen skulle jag dock max ta med c:a 20% ris för att inte få för tunnt och blaskigt öl.
Kolla upp att den inte är saltad eller innehåller för mycket fett, eller inte innehåller en massa underliga konserveringsmedel eller andra underliga tillsatser.
Det puffade riset bör inte behöva någon extra behandling. Det rostade riset kanske bör kokas 15-20 minuter för att man ska få så bra utbytet som möjligt av det. Beror lite på hur hårt rostat det är.
Blanda riset med resten av malten och låt det vara med under hela mäskningen.
vad bra, den påsen har legat länge i lådan nu och tagit onödig plats.
Tänkte brygga en pilsner eller lager som mina svår flirtande vänner kunde dricka.
Har än så länge bara bryggt goda PA, IPA, din TH clon och andra ales, men det är lite för mycket smak tycker mina carlsberg/slots drickande vänner.
Har du något tips på recept
Honungsöl är ett alternativ om man vill brygga ett tunnare öl men slippa (bi)smaken av ris/majs. Låt 1/4 - 1/5 av extraktet komma ifrån honung. Kom bara ihåg att ju mera honung som används ju längre lagring kräver bryggden. En braggot (Hälften malt, hälften honung) kräver ett halvårs lagring innan smaken mognar och blir bra. Med 1/5-del honung så räcker det med en månad eller två.
Köp en "Honey Dew" och testa. Jag köpte en på "Bishops Arms", den var mycket god. Jag vet inte hur den var humlad, men jag skulle kunna sätta pengar på att det var Target till alla givor.
Honung ger i mitt tycke en mycket tydlig speciell smak.
Ris och majs ger inte alls lika mycket smakbidrag enligt min erfarenhet.
Ja det är det här som är kul med bryggnig man kan göra på så många olika sätt.
jag får helt enkelt brygga två olika och jämföra.
Den första kommer att bli så här (om ingen har ett bättre förslag) enligt Q brew
Åsalid Saaz pils
14l
OG 1,047 FG 1,012 abv 4,7% IBU 18 SRM 4
malt
2,4kg pale ale malt (har inget annat hemma)
500g puffat ris
humle
31g saaz 2,4% pelets 60min
31g saaz 2,4% pelets 10min
Mäska 2,5l xkg rast 80min 65c
laka med 78c
koka tot 80min
protaflock 20min
Jäsat
W2278 CZECH PILS
primär jäsning 8c tid?
Pale ale malt brukar vara modifierad så att man slipper syra och proteinrast, men om man lägger i omältat spannmål så är en proteinrast att föredra om du inte vill få ett grumligt öl. Råfrukten bör kokas innan mäskningen så att stärkelsen i råfrukten gelantiniseras, vilket underlättar för ensymerna. Koka en kvart eller så.
Mitt rast förslag:
40c - 30 min
52c - 30 min
62c - 40 min
72c - 20 min
78c - utmäskning
Rasten vid 40c är där för att justera PH, i avsaknad av choklad/svart-malt.
Rasten vid 52c är där för att bryta ner grumlande proteiner i råfrukten.
Rasten vid 62c är den normala försockringsrasten.
Rasten vid 72c är där för att den stärkelse som inte gelantineras förren vid 70c, också ska förädlas till sockerarter.
Jag tror att din humling funkar, men jag skulle humlat annolunda:
35g saaz pellets 45 min
10g saaz pellets 15 min
10g saaz pellets 5 min
10g saaz pellets 1 min
EDIT:
Ett alternativ till syrarasten är "söftning". Man blöter malten/råfrukten och låter den stå i rumstempratur några timmar innan bryggningen. Jag har inte testat detta själv, men enligt en 1800-tals beskrivning, så var det så man gjorde förr.
Grummligt öl går nog inte hem hos mina svår flirade vänner som denna öl är tillägnad så jag kör på ditt förslag med proteinraster.
tack för alla inputs.
Glöm inte 72c rasten, som bryter ner den sista stärkelsen. Stärkelse gör ölet disigt.
Det beror helt på hur man hanterar ölet.
Jag har aldrig behövt att ha en 72ºC rast för att ha ett blankt öl.
Se bara till att ha i Irish Moss (protafloc) i koket så undviker man grumlig öl.
Felix:
När jag mäskar så höjer jag tempraturerna med kokande vatten, det gör att tempraturerna hoppar blixtsnabbt mellan rasterna. Om du mäskar i en kastrull och höjer tempraturerna med en spisplatta, så tar det längre tid och du kan ta kortare raster. Eftersom du ändå ska mäska ut vid 75-78c så kan du kanske skippa 72c rasten om tempratur höjningen mellan 62c och 78c, går relativt långsamt. Jag använder inte protafloc själv, men säger Kenneth att det funkar, så funkar det.
Kenneth:
"Konsterna är många, men knepen är fler." ![]()
Jag hadde tänkt att temperatur höja med kokande vatten, men kan det vara bättre med dekoktioner?
Höj stegvis med kokande vatten till 62c och håll rasten där. Därefter kan du köra dekoktioner och stegvis höja tempraturen till 78c. Pilsner brukar bryggas m.h.a dekoktioner. Kommer att bli gott det där. ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → puffat ris