1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-03-26 01:11:51)

Bryssel - Bilder & Resebrev

Först får jag och frun tacka Portugisen för hans  Bryssel-tips!
Olyckligtvis så fick vi inte med oss den infon på resan, det enda vi kom ihåg va undvik le grand place.
Samt ngt om en bra mexikansk restaurang. Namn etc. va som bortblåst.

Igår natt när vi kom hem läste vi hans tips här på furumet igen och blev lite fulla i skratt då det visade sig
att vi besökt ett par av de ställen som han rekomenderade bla.

L'ultime atome
http://www.ultime-atome.com/

Ett ställe som helt klart kan vara värt en omväg för dem som inte råkar bo lika nära som vi gjorde.
Maten var väl sådär, helt ok, men inte över förväntan.
Behållningen fick man istället av atmosfären i lokalen. Ljust, trevligt och öppensinnat.
Den goda stämningen värmde lika mycket som den Rochefort 10 (11,3%) jag hade i glaset.
Ölutbudet gick inte att slå ner på. Uppskattningsvis tippar jag på ca 30-40 olika sorter.

http://www.agribio.be/fr/transformateurs/images/clip_image002_007.jpg

PP Cafe
Pathe Palace
http://www.ppcafe.be/

Inte så stort eller ögonhöjande utbud av öl, men en väldigt unik atmosfär.
Hela stället är klätt i trä, vilket träslag vågar jag inte gissa (men jag gissar lite iallfall o då på bla. valnöt)
Det kändes som att sitta i en lyxbingosalong från 50-talet wink
Varje kväll klockan 19:00 har dom "pianosolo" dvs. Live pianomusik.
Det verkar dock som att dom blivit vräkta och kommer flytta till annan lokal snart
så kolla deras sida efter aktuell adress. Nu ligger stället nere vid börshuset.

Släpar man med sig dator så finns här även trådlöst internet for free.

http://www.thomasfransson.com/beer/bryssel/thomas-pppalace.jpg

http://www.thomasfransson.com/beer/bryssel/ppcafe.jpg

Les Brasseurs
Microbryggeri vid grote markt/ grand place

Trodde först att kopparpannan va ngt annat skrot som skymtade genom fönstret
men det visade sig vara ett litet microbryggeri mitt i turistsmeten.
Jag testade fyra olika öl där. Blonde, Amber, Trippel, Brune.
Av dessa så var det nog bara deras trippel som jag tyckte va lite halvtrevlig.
Den bruna va iofs också en av de mer smakrika av de fyra. Så dom två drack jag upp, de andra
två lämnade jag till bananflugorna som surrade runt baren.

Tyckte inte heller om serveringstemperaturen, dom va på tok för kalla.
Enligt internet så verkar andra besökare ha ungf samma åsikter som jag så...

http://www.thomasfransson.com/beer/bryssel/les-brasseurs.jpg

Lite annan matnyttig info

Mat är inte så värst billigt om man håller sig längs de upptrampade stigarna.
Middag går på ca. 120 -200:- om man tänker sig ex. köttbit eller moules med pommes.
Billigare mat hittar man som det brukar vara på avstickargatorna. för runt 50:-

Priserna på öl gör att man får stora problem vid incheckning av sitt bagage.
Min resväska vägde in på modiga 29 kg wink

"Vanlig öl" ex. Leffe, Duval, Chimay, Orval osv. kostar runt 10:-
Vill man sedan dricka ex. Faro, Geuze, Lambic osv. så ligger dom på ungf. samma pris.
kan variera beroende på hur stor flaska man köper.

75 cl Röd Chimay ca: 23:-
75 cl Blå  Chimay ca: 27:-
37 cl Lindemans Faro 12:-

Här är några av de flaskor som fick följa med mig hem till Sverige, totalt blev det 26 flaskor i väskan.

http://www.thomasfransson.com/beer/bryssel/sortiment.jpg

På rest. kostar ölen från 25 - 45:- beroende på hur nära turiststråken man kommer.
Som kuriosa kan jag berätta att där vi åt lunch kostade min Leffe Brun € 2.5
och tjejens 33cl evian kostade € 4.5

Vi bodde på hotel Chambord. Det ligger på Rue de Namur.
http://www.hotel-chambord.be/html/location.htm

Ett par futtiga meter från den mexikanska resturangen (Pablos) som portugisen tipsade om.
Vi fattade sorgligt nog inte att det va just den, förrens vi kom hem och läste hans Brysseltips sad
Likaså låg hotellet ett par hundra meter från l'ultime atome. Att promenera till grand place tog ca 10 min.
Hotellet är kanske inte det lyxigaste, typiskt 3 stjärnigt en bra frukostbuffe.

Sedan kan jag avslöja att vi även besökte Brasserie Cantillon,
bilder och text därifrån kommer så fort jag hinner.

http://www.thomasfransson.com/beer/bryssel/cantillon.jpg

http://www.thomasfransson.com/beer/bryssel/fat.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av Portugisen (2008-03-25 21:14:59)

Sv: Bryssel - Bilder & Resebrev

Kul Thomas!  Du verkar ha varit runt i "mina gamla kvarter".  Jag har bott i Bryssel i två omgångar, två år som barnlös och två år med två barn. 

I första omgången bodde vi en tid på Rue du Trône i stadsdelen Ixelles, bara några hundra meter från både Rue de Namur och från Ultime Atome.  Ixelles är både lyxigt med Avenue Louise och lagomt slummigt med Matongi, den kongolesiska stadsdelen vid Porte Namur.  Det finns f.ö. en klassisk jazzbar i Matongi, men kommer inte ihåg namnet.  Synd att ni inte hittade till Pablos.  Jag älskar det stället.

Något senare, under samma vistelse, flyttade min blivande fru och jag ner till down town, ett par kvarter från börsen, La Bourse, på Rue des Chartreux.  Det andra stället ppcafé du nämner känner jag inte till men hela det området bara sjuder av populära uteställen, nya ersätter gamla kontinuerligt så det är mycket möjligt att ppcafé inte ens fanns när jag bodde i området.  Vi brukade gå på Mappa Mundo runt hörnet tills jag tände eld på en bartenders rumpa.  Mina kompisar lät mig oförlåtligt dricka tre (3!!!) Chevaliers de Kwak på Le Corbeau, det är ok att dricka två Chevaliers de Kwak, men aldrig, upprepar aldrig, tre Chevaliers de Kwak!  Själv minns jag inte incidenten och lika bra är väl det. 

Men bilderna på pp fick mig att minnas Bar Greenwich på min gata (Rue des Chartreux nummer 7).  Ett tvättäkta brunt café, med bruna bås och bruna paneler på väggarna.  Stället frekventerades av shackspelare och kortspelare, framförallt det förstnämnda.  Ölutbudet var bara OK men stället var helt fantastiskt.  Tror du kanske skulle ha gillat stället, Thomas.  För mig var det ett första stopp innan utgång och/eller ett sista stopp på vägen hem.

Under min andra sejour bodde vi i de mer lugna stadsdelarna Uccle och Forest.  Med barn var det mer passande, och tyvärr fanns det inga riktigt bra barer i dessa stadsdelar som jag kunde hitta.  Därimot gick jag på fotboll och såg mitt lokala lag Royale Union Ste Gilloise harva i botten av belgiska division 2 - allez les jaunes!  Deras hemarena Stade Joseph Marien var givetvis också utrustad med en bar med hyffsat utbud av öl.  Om dom låg under med för mycket i halvtid kunde det hända man inte lämnade baren förrän efter matchen.  wink  Men man skall alltid stödja sitt lokala fotbollslag!

Bryssel är en stad med massor av turistfällor och griniga bruxelloises.  Belgaren gemen är sur och tvär, tills han/hon sitter med en öl framför sig.  Det tog tid för mig att gilla stället, och tyvärr var jag inte mogen belgisk öl när jag flyttade dit.  Smaken för det belgiska "guldet" kom senare, men tack o lov inte för sent! 

Samtidigt är det en stad med mängder av smultronställen och tar man sig tid att sondera terrängen utanför de jängse turiststråken ligger guldkornet i bland tätt.  Sedan är det en kontrastrik stad.  Bredvid Bourse-området, bara ett par tre kvarter västerut hamnar man i ett Marrockanskt getto där man bör vara försiktig när man rör sig kvällstid.  Mitt i detta område, märkligt nog, ligger den enda hembryggningsaffären jag hittade i Bryssel, fastän man inte kunde ha många lokalt boende i kundkresten.  I tillägg var det först och främst vinbryggningstillbehör man sålde, mitt i värsta stenstaden!  Men den hydrometer som jag köpte där är fortfarande den bästa, mest detaljerade och mest ackurata av mina tre hydrometrar (varav en köpt här på Humlegården).  Från den shoppen är det bara fyra kvarter till Cantillon längs Chausse de Mons och ungefär lika långt till Bellevue.  Inte en enda gång har jag varit där.

Nu fick jag lust att åka till Bryssel igen....

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja det är en ganska underlig stad eg. vägg i vägg med ett fallfärdigt ruckel ligger värsta
designeraffären o vice versa.

Jag kan bara säga att jag trivdes där väldigt bra. Jag ser mig själv där igen om ett tag hoppas jag.
Att ta sig tid att åka en bit utanför bryssel till Beersel, Orval och de andra berömda bryggerierna och
orterna verkar inte allt för besvärligt.

Vem vet, kanske kan det rent av bli en humleträff i bryssel ngn gång i framtiden.
Åka ner under lågsäsong samtidigt som lambicbryggerierna är igång...

Bellevue testade jag ngn och köpte med mig hem. Cantillon testade jag på plats och fick med mig
en flaska också. Den kommer jag spara till ett bra tillfälle. Vilken bryggd!
Deras Faro var den första faro jag testat smakat. På väg hem köpte jag en lindemans faro
men det var som att jämföra natt och dag. Efter häftig luftning kunde man provocera fram en aning av dendär
smaken jag ngn timma tidigare just upptäckt.

Att sedan en öl som Stella Artois smakade så mycket bättre i bryssel än vad jag kommer ihåg den.
När jag fyllt systembolagsmyndig köpte vi alltid lådor med öl, alla kompisarna köpte heineken och jag satt där
med mina stella wink

Vi filmade lite inne i bryggeriet Cantillon, ska se om vi kan tanka in de i datorn och lägga upp tillsammans med
bilderna imorgon.

Nu är jag så sugen på att brygga att jag kommer surfa runt här en stund på forumet o ladda inför helgen.
Samt posta en tråd med lite dumma frågor wink

Vi ses Portugisen

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Att sedan en öl som Stella Artois smakade så mycket bättre i bryssel än vad jag kommer ihåg den.
När jag fyllt systembolagsmyndig köpte vi alltid lådor med öl, alla kompisarna köpte heineken och jag satt där
med mina stella wink

Där sa du ett sant ord.  Jag har alltid avskytt Stella, men i Bryssel med en färsk Stella 33 (cl.) framför sig är detta faktiskt en riktigt god öl.  Och det är lustigt, men den smakar bäst serverad i 33cl glas, vet inte varför men så är det.  Jupiler, som är ett annat belgiskt skräpöl, passar bättre i 25cl glas.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Visst är det konstigt!

Där slog du huvudet på spiken du också, testade Jupiler också.
Det ligger helt klart ngt i det du säger där.

www.bryggradio.com