Mit första öl (duvel clone)
Jag har tittat runt på forumet ett bra tag men det här är första posten och den blir nog tyvärr som en typisk rookie post. Det vill säga lång och full av frågor
En snabb summering av min brygg bakgrund är inget öl, en hel del vin och en del som sedan destillerats. Jag hade dock tänkt ge mig på att jäsa min första öl nu. Jag ville starta med något som verkade enkelt och som jag gillar så jag kollade på en del amerikanska sidor och forum och hittade ett ”duvel clone” recept jag bestämt mig för att testa. Nu hyser jag inga illusioner om att få fram klockren duvel det första jag gör men då vet jag ungefär hur det kan tänkas smaka. Receptet är ned skalat till 9L då jag inte har en kastrull som kan koka så mycket större volym utan att hälften hamnar på spisen. Här kommer receptet.
Sats storlek; 9Liter
Jäst: Belgian Strong Ale
Mäskning/lakning
3kg pilsnermalt (Weyermannn)
Vörtkokning
60min 12g Styrian Golding
15min 12g Saaz humlepellets
01min 12g Saaz humlepellets
Jäsning
Efter uppmätning av vört styrka tillsätts en mindre mängd bryggsocker för att justera upp så att abv kan hamna runt knappa 9%. Eventuellt byts bryggsocker mot majssocker som ingår i original receptet.
Jag har köpt in en kylväska som jag ska installera kran och filter i. Planen är att ”satts mäska” i den. Jäsningen kommer att ske på 10L dunk med vattenlås då volymen är så liten.
Vad gäller malten så verkar jag bara hitta den krossad i 25kg förpackning och förvaring av öppnad malt en längre tid verkar inte rekommenderas. Det finns dock dem som påstår att man kan köra med okrossat malt som man blöter och sedan kör i mixern för att krossa det. Är det en hållbar lösning enligt er erfarenhet? Går det bra att förvara en öppnad 25kg säck krossad malt ett par månader i en hink med lock?
Vad tror ni gamla rävar då? Kan detta bli en bra start på öl bryggningen eller blir det något som mest troligt hamnar i slasken? Ser ni något som jag uppenbart bör förändra eller tänka på?