Någon som vet det enklaste o snabbaste sättet att göra cider/vin???

hej jag e nybörjare på det här området men vill gärna lära mej!!! smile
jag har testat göra öl genom att jäsa humle o blandat i brun farin o lite kronjäst, efter en vecka hade mycket kolsyra bildads o flaskan tömdes nästan när jag öppnade den. jag smakade på det o det blev hyffsat. man jag undrar alltså om nån kan det enklaste sättet att brygga cider eller vin med saker man har hemma o i vanliga matbutiker smile väldigt tacksam för svar!!!! vänliga hälsningar/anton smile

Sv: Någon som vet det enklaste o snabbaste sättet att göra cider/vin???

jag skrev ju att jag e nybörjare sad

Det är väl bara att köpa några kilo socker, ett paket kronjäst och slänga i en vindruva.
Tror att det är det absoult enklaste vin du kan göra smile

4 Senast ändrad av Arakun (2008-03-14 16:38:52)

skärgårds-bryggaren skrev:

jag har testat göra öl genom att jäsa humle o blandat i brun farin o lite kronjäst, efter en vecka hade mycket kolsyra bildads o flaskan tömdes nästan när jag öppnade den.

Kan man jäsa humle? För övrigt så blir väl inte öl på bara humle och socker?

Nåväl. Ska du göra ordentligt cider så plocka 50 kg äpplen och kör juice på dem, pytsa i lite socker och jäst, häll alltihop på jäshink samt vänta några månader (kraftigt förenklat). Många verkar ha äppleträd mest som prydnad och blir bara glada om man kommer dit och plockar rent. Hör dig för i din omkrets.

Till vin plockar du några kg bär (druvor, vinbär, krusbär m fl) mosar dem, blandar med vatten, pysar i jäst, väntar några dagar, silar, pytsar i socker i omgångar, häller det på jäshink samt väntar några månader.

Titta på min hemsida för några exempel på cider och vin som jag har bryggt. Skulle dock föreslå att du köper/lånar en ordentlig bok om cider-/vintillverkning. Om du ska få ett ordentligt resultat så är det viktigt att ha läst på noga först.

okej tack !! smile jaf tror min far gjorde eget vin förut tongue

Du kan göra en "fulcider" på tex JO-äpple. Det gjorde jag under studenttiden, det blev en oerhört torr cider som behövde eftersötas vid upphällningen. Bara att göra en jättesats äppeljuice och i med öl eller vinjäst, experimentera dig fram med koncentration och jästsort.

Jag gjorde även cider på riktiga äpplen. Minns inte riktigt, men jag tror jag bara tärnade dem, ev kokade upp i vatten och sen i med jäst. Gör du utan att koka borde en spontanjäsning starta rätt snabbt...

Kolsyra får du precis som med öl. När det jäst färdig och klarnat tillsätter du 5-7 gram socker per liter och tappar på flaskor och kapsylerar. Vänta 1-2 veckor.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

tack så mycket de e sådana enkla saker jag vill börja med tongue smile
smile