Hur gör jag med humlen?

Har införskaffat mig en Speidel Brewmaster och nu inför premiärbryggningen till påsk så funderar jag på det bästa sättet att sila bort humlen innan jäsningen.

Har vi någon här som vill berätta om hur ni har löst det? Är kanske enklast att stoppa humlen i en påse, men är det bäst?

Ytterst tacksam för era tips.

// Mikael

Sv: Hur gör jag med humlen?

Från och med min senaste bryggning började jag använda påsar - det förenklade bryggningen betydligt!   Tidigare hade jag alltid problem med att humlen satte igen avtappningskranen.

/martin

Precis vad jag misstänkte, det står inte ett ord om det i den patetiska bruksanvisningen och jag glodde på deras instruktionsfilm på nätet och samma där. Fast i den filmen så har dom inte kopplat slangarna till kylspiralen.

Blir det lika bra "humlat" fast man använder en påse?

Lundholm skrev:

Har vi någon här som vill berätta om hur ni har löst det? Är kanske enklast att stoppa humlen i en påse, men är det bäst?

Hej,
Humlegården har en typ av sil/humlepåsar som funkar utmärkt, de kostar en slant.
Jürgen

Man kan också köpa en finmaskig tvättpåse på ICA för strax under 30:- tror jag som fungerar utmärkt både till humle och malt.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag har kört med humlepåsar det senaste. Men bra alternativ är att köpa en:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=23497993
Av lagom storlek (15/19 cm). Jag brukar även fiska om dom sista maltresterna i vörten medans jag väntar på att det ska börja koka. Detta fungerar utmärkt! Använder den vid varje bryggning. Dom är ju i metall också så man kan låta dom ligga i några minuter mot slutet av koket så dom är descade, sen fiskar du upp humlen och pressar ut sista vörten ur dom med en slev.

Så gör jag i alla fall smile
Då silen håller många bryggningar och dessutom är billig så sparar man lite på det jämfört med påsar smile

hej

...istf en sisådär fungerande sil/durkslag kan du köpa en måttbeställd falskbotten att sätta i kärl med tapp. eller varför inte skruva ihop en "hopback" direkt? kopierar från gammalt inlägg:

hej bryggare

har beställt perforerat rf stål och det blir över en del då man bara kan beställa i stora sjok.

fakta:

1,5 mm tjockt
28 % hålyta
2,5 mm diameters hål
triangulerat arrangemang av hålen
kvalitet 4301

om ni vill ha en perfekt tillskuren falskbotten i toppen material, meddela mig diametern så fixar jag tillskärning med laser.

pris, exkl frakt:

2 900 kr per kvm

hälsningar

tor

Last edited by urgusinka (2007-11-02 12:38:02)

Död åt Reinheitsgebot!