Ris

Är ganska grön vad gäller helmäskning, men jag känner redan för att börja experimentera lite. Det jag i korthet undrar är hur man går tillväga när man använder råfrukt när man brygger sitt öl. Mest sugen är jag kanske på att prova att använda ris. Problemet är att det inte står något om hur man går tillväga i de böcker jag läst, och jag hittar inte så mycket på detta forum heller. Kan man använda vilket ris som helst, eller är något speciellt ris att föredra? Hur gör man under mäskningen? Slänger man bara i riset direkt från förpackningen tillsammans med malten och mäskar som vanligt, eller skall man göra något annorlunda?

Sv: Ris

Jag skulle nog ångkoka riset innan som för sake.
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?t=50409

Sen så är det nog bra om du ökar mäskningstiden iom att du minskar din enzymmängd, annars får du inte lika bra konvertering som med enbart malt.

3 Senast ändrad av butjo (2008-03-19 12:24:33)

Ok, det låter vettigt. Var nyligen på Borneo, och där kokade de mycket riktigt riset innan de gjorde sittt risvin.

Hur påverkar riset PH-värdet i mäsken f.ö.? Kan man bara byta ut till exempel pilsnermalt mot ris rakt av, eller måste man ha i lite extra malt av det mörkare slaget när man gör detta utbyte?

Nej, du behöver inte tänka på pH sänkning.
Om du håller dig till max 50% ris behöver du inte heller tänka på att enzymerna inte skulle räcka till.
Jag jämför med till exempel wit-bier som innehåller uppåt 50% vete (omältat).