Lager-öl

Hesjan! Splitter ny member här på forumet, och jag har en del frågor:

Jag hade tänkt göra ett tjeckist lageröl, och jag undrar om detta receptet kommer att funka:
1kg pilsnermalt (5 liter vört, kokas 60 minuter)
4g Saaz-humle kokning 60 min
10g saaz kokas 20 min
10g saaz kokas 5 min

och sen någon jäst som passar lager-öl.

Kommer ovanstående recept bli något gött?

Och var fermenterar ni era lager-öl? I kylen på 8 C ?

Kan man använda vinkorkar istället för kapsyler till flaskorna?

Tack på förhand!

Sv: Lager-öl

Jag tittade just på alfasyran på Saaz i humlegården, 2,0% på pellets!
Det ger om jag räknat rätt endast c:a 10 IBU!
Det är absolut alldeles för låg beska.

En tjeckisk pilsner bör ligga uppåt 35-40 IBU.
25 g saaz som beska bör du minst använda.
Fast det blir väldligt mycket humle i och med att alfasyran är så otroligt låg.
Ev skulle du kunna byta beskahumle till något annat med högre alfasyra.
I första hand en tysk humlesort med relativt hög alfa, till exempel Perle eller Spalter Select.

Om du använder vinkorkar så måste du vira ståltråd runt såsom på en champagneflaska, annars kommer korken att tryckas ut pga övertrycket (i alla fall finns risken).

3 Senast ändrad av koral (2008-03-18 08:36:10)

Okej tack för ditt svar. Om jag skulle använda  Hallertauer Tradition med 4.5 % (jag vill använda kottar) HUr skulle jag då gå tillväga för att få ut bästa beska och arom.

Och hur tycker du jag borde fermentera lageröl? Kommer det funka i kylen på 8 C? Jag kollar nämligen på jästen här på humlegården och här står att det ska vara 9-14 C för lagerjäst. Fast å andra sidan ska Urquell Lager jäst tåla 7 C och Bavarian Lager jäst 8 C... eller är det för riskfyllt att stoppa i kylen?

MVH

koral skrev:

Okej tack för ditt svar. Om jag skulle använda  Hallertauer Tradition med 4.5 % (jag vill använda kottar) HUr skulle jag då gå tillväga för att få ut bästa beska och arom.

Och hur tycker du jag borde fermentera lageröl? Kommer det funka i kylen på 8 C? Jag kollar nämligen på jästen här på humlegården och här står att det ska vara 9-14 C för lagerjäst. Fast å andra sidan ska Urquell Lager jäst tåla 7 C och Bavarian Lager jäst 8 C... eller är det för riskfyllt att stoppa i kylen?

MVH

Borde gå fast du får längre jästid.

Hoppas jag inte skriver dig på näsan, men du nämner inget om mäskning och lakning? Det HAR hänt att folk kokat malten...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Om jäsningen bara sätter igång så ger den lite värme med. Skulle tro att en jäsande lageröl är någon grad varmare än sin omgivning.

Förslag:
15 gram Hallertauer Tradition med 4.5% kottar, 60 minuters kok
10 gram Saaz 2,1% kottar, 20 min kok
10 gram Saaz 2,1% kottar, 5 min kok

Personligen tror jag att du får svårt att jäsa vid så låg temp som 8 grader.
Jag rekommenderar att du håller om möjligt runt 12 grader för att försäkra dig om att det jäser på som det ska.

Till Old Gowrie: Självklart ska jag mäska och resten av "processen", jag var mest fundersam över ingredienser och proportioner.
Till Kenneth: Jag vill helst bara använda en sorts humle för jag vill inte lägga ut massor med pengar på det experimentala stadiet.
Och angående tempen: Jag skulle gärna jäsa vid 12 grader men min kyl tillåter inte det. Finns det något annat sätt?

koral skrev:

Till Old Gowrie: Självklart ska jag mäska och resten av "processen", jag var mest fundersam över ingredienser och proportioner.

Sorry om jag trampade dig på fötterna, men här ser du ett exempel på varför det kan gå fel. Jag följde den här boken vid mitt första försök med helmäskning på åttiotalet. På den tiden var det rätt knepigt att få tag på info. Det dröjde tjugo år innan jag försökte igen...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6lboken2.jpg

Come to the Dark Side, we have cookies.

hej koral

vet inte vilken jäst du hade tänkt använda dig av, men det ska inte vara något problem med 8 C med bav lager, boh lager eller urquell ( de jag har erfarenhet av), så länge du tillsätter rikligt med jäst och inte chockar den (stor skillnad mellan förkultur och vört). givetvis rikligt med syresättning.

mycket och bra jäst vid (lagom) låg temperatur är en framgångsfaktor vid lagerölstillverkning, så länge man har koll på andra faktorer också.

jag går slaviskt efter brewing lager beer av noonan och jag är nu riktigt glad åt resultatet av de flesta brygder. det är en jäkla bra bok. för min del ligger den på precis rätt nivå. varken för svår (ogenomtränglig) eller trivial eller larvig. fakta på fakta serveras samtidigt som det är en handbok. skaffa den!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

10 Senast ändrad av koral (2008-03-18 15:41:06)

Till Old Gowrie: Helt okej, jag upplevde det som hjälpsamhet och det är alltid trevligt med hjälpsammt folk.

Till urgusinka: Jag hade just tänkt mig något av jästerna du nämde, kanske bohemian eller urquell då jag vill ha tjeckist hela vägen (på låtsas, iallafall). Har du själv fermenterat i en kyl?

Men tillbaks till humlen, kan ni hjälpa mig med ett recept med endast Hallertauer Tradition (4.5 %). Jag försöker ständing själv med Beersmith, men blir inte mycket klokare. Jag litar hellre på människor än på ett program.

MVH