Vill provabrygga gott öl första gången med maltextrakt och delmäskning

Min absoluta favorit öl alla kategorier är Trappistes Rochefort inser att det förmodligen är helt omöjligt att få denna klass på öl med maltextrakt och delmäskning men om du/ni som är erfarna bryggare skulle plocka ihop ingredienser och recept för att få fram något som kunde vara närbesläktat i smakintryck till en nybörjare vore det uppskattat, OBS att alkoholhalten behöver ej vara så hög som orginalet utan bara smaken ligger åt det hållet.

Ni som inte har provat detta öl har annars en stor smaksensation att se fram emot den finns i systembolagets ordinarie sortiment och kan alltså beställas flaskvis. Är lite dyr 37:-/33cl men ack så himmelskt god och är ett måste att ha provat på innan jordelivet ska lämnas. tongue tongue tongue

Beskrivning enligt systembolaget av denna öl:
Land Belgien
Distrikt Belgien
Alkoholhalt 11,3 %
Färg Brun färg.
Doft Stor, komplex, blommig doft med inslag av kryddor, knäck, vanilj och torkade örter. 
Smak Fylligt, smakrikt öl med sötma, inslag av kryddor, vanilj, torkad frukt, knäck och choklad.
Användning Serveras vid 10-12°C till lagrade hårdostar eller till smakrika rätter av mörkt kött.

Läs även på http://www.oltorget.nu/beer.asp?beer=1481&BPos=2

Mvh/ Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Vill provabrygga gott öl första gången med maltextrakt och delmäskning

Hej Anders,

här har du en länk till en relativt känd Rochefort 8 klon.  Jag har läst att skilnaden mellan Rocheforts olika styrkor bara är mängden kandisocker, så om du vill ha en högre alkoholhalt än 9% så ökar du helt enkelt m'ngden där. 

Klonölet skall det sägas är inte en exakt kopia av Rochefort i uppsättning, snarare i smak.  Men det är väl det du vill uppnå. 

Mvh
Pål

http://www.geocities.com/iluvhops/brouw … fort8.html

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Vill provabrygga gott öl första gången med maltextrakt och delmäskning

Hej igen och tack för länk och tips liten undran om du har tid och möjlighet?

Om jag följer humlegårdens recept för extraktbryggning http://www.humle.se/library/extraktbryggning.html och skulle ersätta från orginalreceptet för 10 liter med ingridienser från humlegården:

Pilsner malt (Belgian) 2375 g med--> [Bavarian Pilsner' maltextrakt (Weyermann), flytande] hur stor mängd motsvarar 2375g pilsnermalt?

Caramunich 120 EBC 375 grams  med--> [5E61  ekologisk mörk karamellmalt (Caramünch® I) (Weyermann), hel, 375gram  80 - 100 °EBC]

Carafa Spezial 800EBC (dehusked) 50 g med--> [ 50g 50E1  chokladmalt (Carafa® I Special) (Weyermann), 800 - 900 °EBC]

Special "B" 125 grams med--> [5481  Special B (Dingemans), hel, 125g]

Flaked Corn 125 grams med--> [5091  rostat korn (Weyermann), hel, 125g]

Dark Candysugar 325 grams med--> [Karamellsocker 325g]

Styrian Goldings 4.2% 23 grams 75 min med--> [43006  Styrian Golding humlepellets, 100 g, 2006, 3.2% alfasyra, Slovenien]

Hallertau Hersbrucker 3.5% 10 grams 30 min med--> [41706K Hallertauer Tradition humlepellets, 10 g, 2006, 4.5% alfasyra, Tyskland]

Hallertau Hersbrucker 3.5% 5 grams 30 min med--> [41706K Hallertauer Tradition humlepellets, 5 g, 2006, 4.5% alfasyra, Tyskland]

Coreanderseed whole, freshly crushed 5 grams 5 min. med--> [Koriander frön 5 g] är det samma sak?

Fö samma jäst som i receptet 1762  Belgian Abbey Ale II jäst (Brewer's Choice 1762 Activator)

Mvh Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.