Honungen lägger sig på botten?

Satte en sats mjöd idag. Ca 5 kg honung och en halvliter färskpressad apelsinjuice gav ett OG på ca 1.085 vid 14 liter. När jag nu, några timmar senare tittar på jäshinken, som är av semi-genomskinlig vit plast (så jag ser inte så bra), så ser det ut som ett tjockt lager ljus gegga i botten. Det ser ut ungefär som lagret med jäst som brukar ligga där sent i jäsningen, men nu har det ju bara gått några timmar och jäsningen har knappt satt igång. Så jag antar att det är honungen som "faller ur" sin lösning och lägger sig på botten.

Nu till frågan; Ska honungsmusten bete sig på det här viset eller kan det ställa problem för jästen? Vad ska jag isf göra åt det?

Sv: Honungen lägger sig på botten?

Det kanske är fruktkött? Om honungen var ordentligt upplöst borde den inte falla ut,
kan man tycka.

Sv: Honungen lägger sig på botten?

Jo, tanken slog mig att det kunde vara fruktkött. Men lagret på botten verkade vara alldeles för tjockt för att det skulle kunna vara rimligt. När jag tittade närmare på tunnan så ser jag dock att botten på tunnan är skålad, så det som från utsidan ser ut som att ett tjockt lager täcker hela botten är i själva verket bara själva sidokanalerna som fyllts med material. Alltså rör det sig om ett inte alls så tjockt lager och min slutsats är därmed att det rör sig om fruktkött. Ett fall av nybörjarnoja helt enkelt.

Tack för att du tog dig tid smile