Yes! Eget ölkylskåp. Äntligen!

Det fina med födelsedagar är att man har en familj som vet vad man vill ha till present.  I dag var det min 42a och mina kära gav mig ett helt eget kylskåp för min hobby.  Fantastiskt.

Nu kan jag kallagra lageröl hur mycket och hur länge som helst.

Jag kan också ställa in temperaturen så att jag kan jäsa i kylskåpet.  Tänk, att kunna brygga en lager när som helst på året!!!  Men...

Hur funkar det egentligen att jäsa i kylskåp?  Hur blir det med all kolsyra som slipper ut?  Riskerar hela kylskåpet att svälla upp och explodera (nu tar jag i) om jag inte öppnar kylskåpsdörren dagligen?

Finns det andra tips värda att veta inför bryggning i kylskåp?

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Yes! Eget ölkylskåp. Äntligen!

Det låter som en riktigt bra present!
Det första jag tänker på är temperaturstabilitet. En vanlig kyl har tyvärr inte så bra reglering.
Jag har bryggt lager i kylskåp vid två tillfällen och vid den senaste så dök temperaturen ner till under 4 grader.
Detta resulterade i att jästen sa tack och hej och ville inte komma igång igen hur mycket jag än försökte. Det blev tillslut bara att hälla ut hela hinken.
Så testa din kyl först innan du börjar eller köp en extern temperaturreglering.

När det gäller koldioxid så behöver du inte oroa dig. Kylskåp är inte så täta. Packningarna kommer att släppa ut gasen och har du dessutom ett kondensavledningrör så kommer det definitivt inte att bli något övertryck.

Lycka till med bryggandet!

Tack för tipset, Svensson.  Håller just nu på med att mäta genomsnitts temp och fluktuationer high/low med en bra termometer.  "Fladdrar" den för mycket får jag nog investera i en extern termostat.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ett billigt och bra sätt att reglera temperaturen är att sätta in en frigolitskiva mellan frysen på kylskåpet och själva kylskåpsdelen.
Min temperaturgivare sitter mellan frysdel och kyl och iom att jag kan dra ut skivan eller skjuta in den kan jag få kylskåpet att variera mellan -2 grader och 15-16. Iom att jag har en väl fungerande termometer kan jag också kolla att det hela fungerar.

Humlegården säljer ett utmärkt elektroniskt universaltermostat. Det kan jobba i intervallet minus 40 till plus 99 Celsius. Jag har kopplat in det i väggkontakten och kylskåpskontakten i termostaten. Givaren sitter på en rätt lång och smal sladd. Det är bara att leda in den så att sladden sitter i kläm i dörrlisten.Kylskåpets egen reglering står på max.

För övrigt lär du inte kunna låta bli att gläppa på dörren och titta till skötebarnet både nu och då.

Jag kan intyga att universaltermostaten är bra. Jag fick ett avdankat kylskåp av en arbetskamrat och med extern termostat fungerar det finfint både för lagring och jäsning, men kanske inte samtidigt. Då det står i garaget måste jag ha det avstängt under vintern eftersom garaget är ouppvärmt.

Som extra finess så har jag loggning av temperaturen med utrustning från temperatur.nu. Hela rasket finns att beglutta på http://flax.homelinux.org, med en egen graf för kylskåpet. (Avstängt just nu)

Om någon vill prova kan jag säkert ge lite uppmuntrande läten som svar på frågor.

Jag har mitt kylskåp på balkongen. Jag har gjort om det så att jag kan koppla bort kylskåpets egen reglering helt. Inne i kylskåpet finns ett uttag från ett rumstermostat  från Clas Ohlson som jag hade satt dit (inne i kylskåpet) innan universaltermostaten fanns tillgänglig. I uttaqet sätter jag en kupévärmare till bil som får ge värme när det passar bättre.

Men på senare tid har jag även använt universaltermostaten till det ändamålet genom att koppla förbi Clas Ohlsonditot då  universalen är exaktare och mycket lättare att ställa in. Jag kommer nog att köpa flera.

Hej Björn
Jag gjorde på samma sätt innan jag köpte hus.
En kupevärmare på flera hundra W verkar dock vara overkill.
Jag satte in en 40W glödlampa (tror det var 40W), det räckte bra.

/Kjell