1 Senast ändrad av Wuotan (2008-03-02 20:24:23)

Premiärbryggning!

Nu har man bryggt sin första omgång öl! Förhoppningsvis blir det en god lager. Allt gick dock inte helt enligt planerna....

Förkultur i  två omgångar på BC 2007 Pilsen. Funkade perfekt. Tack för de råden!

Sedan var det dags för mäskningen. Pga faveri med värmekälan var jag tvungen att hälla på varmvatten för att få upp tempen. Detta resulterade i att jag även tillsatte ytterligare pilsnermalt utöver det recept jag tänkt använda mig av för att mäsken iinte skule bli för tunn.. Till slut blev det 5 kg pilsnermalt och 500 gr karamelmalt. Tempen på mäsken var mellan 55 grader och 69. Hela prosessen tog nog ca 2 -2 1/2timmar.

Utlaningen tog även den ca 2 -3 timmar. Behöver nog göra större hål i botten på kärlet.

Till slut hade jag fått ihop 24 liter vört. Kokades rejält 90 min. Tillsatte 45 gr Tettnanger när det återstod 1 timme och sedan ytterligare 15 gr när det återstod 20 min av koktiden.

Mätte OG till 1055.

Blandade sedan ihop jästen och vörten med god syresättning. Efter ett dygn var jäsningen igån. Står i kylen ca 8 grader. Den har nu pågått ca 4 dygn och allt verar hoppfullt.

Vad tror Ni? Smakade på vörten och kände att det var en mycket påtagig beska. Läste någonsatans att den dock lägger sig något genom lagringen. Förhoppningsvis smile.

Tacksam för Era åsiter.

Sv: Premiärbryggning!

Vad kul att det gick så bra.  Min första bryggning hamnade jag på ett alldeles för lågt OG och fick börjar kompensera med bryggsocker och jag vet inte vad.  Svettigt blev det.

Humlen känns alltid stark, ibland påträngande stark, innan ölet jäst ut och lagringen gjort sitt.  Det blir nog bra!  Du borde hamna kring 25 IBU, en bra beska för en ljus lager.

Kul
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Premiärbryggning!

Tack för det!