1 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-02-27 10:22:44)

Gör jag rätt nu?

Jag tänkte nu göra min första satslakning, och eftersom jag fortfarande är rätt grön när det gäller det här så är det kanske bäst att kolla med er mer erfarna bryggare.
Mitt arbetsschema kommer se ut så här:

20 liter APA

1. Värm 12,5 liter vatten till 76°.
2. Häll i mäsk/lakkärlet (kylväska)
3. Rör ned 5 kg pale ale malt + 350 g mörk karamellmalt
4. Kolla temp ca 68°
5. Mäska 90 min
6. Häll på 5 liter 76° vatten och rör om ordentligt
7. Låt vila 5-10 min
8. Tappa ur 1 liter och återför till mäsken
9. Upprepa tills vörten är blank (4-6 liter)
10.Börja tappa ur, först sakta 2 liter, och sedan full fart tills mäsken är tömd
11.Börja värma på den första sötvörten
12.Häll på 12,5 liter 76° vatten på mäsken och rör om
13.Låt vila 5-10 min
14.Upprepa punkt 8-10

Jag bör nu ha ca 25 liter sötvört

Förmodligen så har jag överdimensionerat maltmängden, men eftersom det är första gången tvivlar jag på att utbudet kommer bli så högt, förhoppningsvis mellan 1050-1060.

Kommer sedan att humla efter Kenneths "DOCs All Cascade Ale" (förutom att NB får stå för beskan)

Är jag rätt på det?

En fråga till: Hur stor kvalitetsskillnad är det mellan dom olika pale ale maltsorterna, Weyermann Maris Otter osv?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Gör jag rätt nu?

Old Gowrie skrev:

Kommer sedan att humla efter Kenneths "DOCs All Cascade Ale" (förutom att NB får stå för beskan)

Är jag rätt på det?

En fråga till: Hur stor kvalitetsskillnad är det mellan dom olika pale ale maltsorterna, Weyermann Maris Otter osv?

Nej, Northern Brewer är inte "rätt" wink

Vad gäller maltsorter. Helt klart att det blir olika öl med olika maltsorter.
Kvalitetsmässigt så är både Weyermann och Thomas Fawcett lika bra med mycket hög kvalité.
MEN tyskar kan inte göra ale (när fick man en god ale i Tyskland senast?)

Min personliga åsikt är att golvmältad Maris Otter är den bästa malten man kan få tag i till ale.
Weyermanns pilsnermalt är den bästa malten man kan få tag i till pilsner.

Nej, Northern Brewer är inte "rätt" wink

Nähä, OK, Vad rekommenderar du? Chinook?

Vad jag menar är att jag inte använde NB och uppriktigt sagt tycker jag inte den fungerar så bra ihop med Cascade.

Humlegården har följande humlesorter med citruskaraktär.
- Cascade (mest populära amerikanska aromsorten, med speciell citrusaktig karaktär)
- Centennial (högalfasort med trevlig Cascade-lik arom)
- Columbus (ny extrem högalfasort med trevlig Cascade-lik arom; kallas även Tomahawk)
- Amarillo (ny högalfasort med trevlig Cascade-lik arom)

alternativt kan man använda Perle tillsammans med Cascade.
Det gör de i Sierra Nevada Pale Ale.

Du kommer behöva varmare vatten än 76 i steg 6, du vill ju ha hela mäsken till den temperaturen.
Jag brukar köra 75 grader i 15 minuter.

Jag skulle heller inte laka ut med fullt öppen kran, för snabb genomströmning av vattnet i lakbädden kan skapa kanaler vilket minskar utbytet. Du får experimentera vilken hastighet som passar din utrustning. Fast med batchlakning eller vad det heter så kanske det inte spelar någon roll. Det är väl snarast när man tar ut vörten kontinuerligt som risken finns.

Tänk pa att när du beräknar vattenmängder så stannar en hel del vatten i malten när du är klar så det gäller att överdimensionera lite i första läget. 2-2,5 liter vatten per kilo malt är däremot bra för lagom tjock mäsk, men du kommer inte kunna ta ut 12,5 liter vört ur den.

Kenneth skrev:

Vad jag menar är att jag inte använde NB och uppriktigt sagt tycker jag inte den fungerar så bra ihop med Cascade.

Humlegården har följande humlesorter med citruskaraktär.
- Cascade (mest populära amerikanska aromsorten, med speciell citrusaktig karaktär)
- Centennial (högalfasort med trevlig Cascade-lik arom)
- Columbus (ny extrem högalfasort med trevlig Cascade-lik arom; kallas även Tomahawk)
- Amarillo (ny högalfasort med trevlig Cascade-lik arom)

alternativt kan man använda Perle tillsammans med Cascade.
Det gör de i Sierra Nevada Pale Ale.

Tack för tipset Kenneth. Sierra och Liberty (därav NB) är mina två favoriter för tillfället. Får min beställning från Humlegården imorgon, så i helgen blir det brygga av.

Jörgen skrev:

Du kommer behöva varmare vatten än 76 i steg 6, du vill ju ha hela mäsken till den temperaturen.
Jag brukar köra 75 grader i 15 minuter.

Jag skulle heller inte laka ut med fullt öppen kran, för snabb genomströmning av vattnet i lakbädden kan skapa kanaler vilket minskar utbytet. Du får experimentera vilken hastighet som passar din utrustning. Fast med batchlakning eller vad det heter så kanske det inte spelar någon roll. Det är väl snarast när man tar ut vörten kontinuerligt som risken finns.

Tänk på att när du beräknar vattenmängder så stannar en hel del vatten i malten när du är klar så det gäller att överdimensionera lite i första läget. 2-2,5 liter vatten per kilo malt är däremot bra för lagom tjock mäsk, men du kommer inte kunna ta ut 12,5 liter vört ur den.

OK jag ska fundera på temperaturen.
Jag har aldrig satslakat förut, men idén är ju att man ska dränera mäsken helt innan man öser på med lakvattnet, allt på en gång och röra om ordentligt så sockret löses ur, recirkulera några liter för klarning, och sedan tömma helt.
Vätskemängden är beräknad till att mäsken behåller ca 1 liter/kg malt, mao 12,5 + 5 + 12,5 - 5 = 25 liter vört.
Men som sagt, det är första gången så det får bli ett test.

I steg 6 häller jag på kokande vatten tills mäsken når minst 76 grader (Jag brukar sikta mot 78, men har egentligen inget bra motiv för det!). Enligt min beräkning kommer du att behöva lite drygt 5,9 liter kokande vatten för att nå 76 grader om mäsktemperaturen efter 90 min har sjunkit 2 grader till 66 grader. Det blir "lite drygt 5,9 liter eftersom mäskkärlet också måste värmas upp. Om du lyckas hålla 68 grader hela tiden borde det räcka med drygt 4,7 liter kokande vatten.

Min gissning är att du kommer att behöva mer vatten i steg 12 - det fastnar mer än man tror i malten! Jag gissar på 17,5 liter, men det är bättre att fördela vattnet så att du tillsätter 5,9 (100 gr) + 5 (76 gr) i steg 6 och 12,5 liter (76 gr) i steg 12.

Sen kommer du att koka bort några liter. För mig försvinner det ca 5 liter och jag lakar därför ur 5 liter extra - alltså 30 liter för att ha kvar 25 liter efter kokningen... Men det beror ju på hur häftigt man kokar.

Jag gillar batchlakning och upplever det som mycket enklare än den kontinuerliga varianten.

Lycka till!
RA

R.A. skrev:

I steg 6 häller jag på kokande vatten tills mäsken når minst 76 grader (Jag brukar sikta mot 78, men har egentligen inget bra motiv för det!). Enligt min beräkning kommer du att behöva lite drygt 5,9 liter kokande vatten för att nå 76 grader om mäsktemperaturen efter 90 min har sjunkit 2 grader till 66 grader. Det blir "lite drygt 5,9 liter eftersom mäskkärlet också måste värmas upp. Om du lyckas hålla 68 grader hela tiden borde det räcka med drygt 4,7 liter kokande vatten.

Min gissning är att du kommer att behöva mer vatten i steg 12 - det fastnar mer än man tror i malten! Jag gissar på 17,5 liter, men det är bättre att fördela vattnet så att du tillsätter 5,9 (100 gr) + 5 (76 gr) i steg 6 och 12,5 liter (76 gr) i steg 12.

Sen kommer du att koka bort några liter. För mig försvinner det ca 5 liter och jag lakar därför ur 5 liter extra - alltså 30 liter för att ha kvar 25 liter efter kokningen... Men det beror ju på hur häftigt man kokar.

Jag gillar batchlakning och upplever det som mycket enklare än den kontinuerliga varianten.

Lycka till!
RA

Tack RA. Som du ser är målet att få 20 liter färdig vört, så min beräkning var alltså inte fel när det gäller det i alla fall.
Kanske en dum fråga men, är det inte risk att man lakar ur en massa oönskade saker vid så hög temperatur?

En sak till som jag undrar över (här blottar man all sin okunskap...) när det gäller vätskemängden: Varför ska man alltid beräkna ett visst antal liters svinn vid kokningen? Kan man inte bara laka ut så mycket vört som man tänkt brygga och sedan under kokningens gång kompensera avdunstningen för att hålla en konstant nivå? Måste ju på detta viset vara enklare att veta vilket OG man kommer att få och du behöver inte överdimensionera kokkärlen.
Eller beror det kanske på att du inte får maximalt utbyte ur malten på detta viset?

Man kan även laka ut det som går utan att bry sig om mängder, koka det lagom länge och sedan spä ut det till rätt mängd. Lite svårt bara om man har för mycket vört efter kok så man måste se till att mängden är tillräckligt låg innan man börjar tillsätta humle.
Sedan ska man väl egentligen spä ut det med sterilt vatten osv.

En helt annan sak, Anchor Liberty har väl inte NB, det är väl en all-cascade öl?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

13 Senast ändrad av Old Gowrie (2008-02-28 13:44:10)

Portugisen skrev:

En helt annan sak, Anchor Liberty har väl inte NB, det är väl en all-cascade öl?

Hur originalet är, har jag ingen aning om. Men enligt Bryggarwiki så:

http://shbf.eu/wiki/index.php/Northern_Brewer

Men det spelar ingen roll, jag kommer nog att köra Cascade hela vägen

Där ser man.  Du kanske inte skall lita så mycket på shbf?  wink

Anchor Liberty är allmänt känd som en all-cascade ale och har alltid varit så, tror jag.  Ölen skall ju i tillägg symbolisera någon ärke-amerikan som tog sig till Californien helt utan bil.  Att använda en ärke-amerikansk humle var nog ett enkelt val mellan Cascade och Custer.  Northern Brewer är väl tysk eller engelsk.  Eftersom cascade är hippt och Custer suger som var valet för Maytag nog superenkelt.

Faktum är att Sierra Nevada sannolikt heller inte har Northern Brewer, utan bryggs med Nugget, Perle och Cascade.

Ser på shbf att man dessutom föreslår Mittelfrüh eller Herbrücker som alternativ?  Jag skulle nog inte ersätta NB med dessa två alls, utan väljer nog Perle, Brewers Gold eller kanske t.o.m. vågar jag med en Challenger.

Nej, du kanske inte skall lita på allt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

15 Senast ändrad av Kenneth (2008-02-28 20:10:39)

Wiki är till för att ändra i om man ser något tokigt.
Så in och korrigera om man tycker något är konstigt.

BTW, Anchor Steam Beer är vad jag vet humlad till 100% med NB.
Kanske är det någon som blandat ihop den med Liberty Ale?

Får väl ta upp Di Levas gamla refräng hmm

Nåväl, jag kör en ren Cascade och hoppas det blir något snarlikt.
Men om man inte kan lita på Wiki, var kan man hitta relevant info om användningen av olika humlesorter?

Tack för tipsen i alla fall. Kul att det finns "gamla" bryggarrävar att luta sig mot

Både Jörgen och jag förutsatte nog att du tänker göre en mash-out (avaktivera enzymerna). Då måste hela mäsken upp till 75 eller 76 grader! Men det går alldeles utmärkt utan mash-out också.

RA

Om man batchlakar får man något högre utbyte om man tar ut mer vört och sedan kokar bort överskottet. Men malten är fortfarande såpass billig att det egentligen inte spelar nån roll.

RA