Förkutur

Nu har det gått en vecka sedan jag hade ner smackpacket ( BC2007 plisen) i 2 L vört med OG 1040 i min förkultut.

Det har skummat klart Ingen aktivitet syns längre i burken. ! I botten finns ett lager på ca 1 cm som jag bedömer som jäst. Däröver finns resten av den gyllenfärgade vörten ca 13 cm och överst 1 cm genomskinlig vätska.
Förkulturen har stått i kylsåpet, ca 8 grader.

Nu skall jag tillsätta ytterligare 2 L vört med OG 1040 för att ytterligare öka antaet gästceler. Skall jag hälla bort all vätska och endast bevra "jästgeggan" eller finns det även bra jästceler i den kvarvarande vörten?

Tacksam för svar!

Sv: Förkutur

Det finns alltid kvar jäst i vörten.
Men om den stått kallt och skiktat sig så bra som du säger är den mängd jäst som svävar omkring i stort sett försumbar. Tappa ur allt utom kanske 5mm vört med hävert och använd sedan enbart jästkakan i den nya vörten.

Sv: Förkutur

Tack för det snabba svaret!

Hade nog tänkt göra som du sa, men man är lite osäker så här i början av ölbryggandets snåriga väg smile.

Måste iväg och arbeta några dagar nu men är hemma igen om en knapp vecka och då borde det vara klart för bryggning av 25 L förhoppningsvis god lageröl!!!

Återigen Stort Tack!