Utspädning av vört innan jäsning

Hejsan,

som delmäskare späder jag i princip alltid ut vörten innan jag tillsätter jäst.  Efter koket har jag i regel runt 6-8 liter vört, vilket jag därefter späder ut till 10 liter.

Jag har läst någonstans att man aldrig späder ut vörten när man helmäskar (brygger all grain).  I stället ser man till att ursprungsvolymen är tillräcklig så att frånfallet i koket (avdunstning etc) ger den slutvolym man önskar.

Min fråga är, vad händer om man späder ut den färdigkokta vörten med vatten?  Varför kan man inte späda ut den? 

Borde inte samma "regel" gälla för extraktbrygder och delmäskad också?  Varför är det ok att späda ut dom när man inte späder ut all grain?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Utspädning av vört innan jäsning

Jag kör allgrain och späder varje gång, det fungerar såklart likadant. Problemet med spädning är väl att det oftast inte är sterilt vatten man späder med, men vi har så rent kranvatten i sverige så det spelar nog ingen roll. Sedan kan det väl tänkas att det inverkar svagt negativt på ölet med, vi kanske har en del oönskade ämnen som kan kokas bort. Har hört en del säga att det är större risk att ölen blir blaskigt om man späder det, att det skulle vara bättre om allt vatten är med i koket. Men har inga fakta på det.

Om vattnet man ska späda med innehåller klor så rekommenderar jag att man kokar vattnet en stund, kyler det och därefter späder ut vörten till önskat OG. Detta för att få bort kloret och även att man dödar ev. kusar som finns i vattnet.

Skrev även om detta på SHBF:s bryggarforum.

Jörgen, det var det jag trodde.  Att mitt öl känns blaskigt har jag aldrig tyckt, men jag späder i regel också så lite.  I mars har jag tänkt att brygga 23 liter och då finns kanske risken eftersom min kastrull för vörtkok inte rymmer mer än 13 liter?

Kenneth, tack för tipset.  Läste tråden om hinksmak på shbf och det har faktiskt aldrig slagit mig att jag tillsätter okokat vatten till vörten när jag späder ut den.  Samtidigt har jag aldrig fått de bismaker elelr infektioner som nämns i tråden, så jag har väl haft lite tur där.  I regel späder jag aldrig ut förrän temperaturen i vörten är nere på jäsbar nivå, men det är ju givetvis ingen garanti för att undvika några av de tokigheter som kan inträffa.  I fortsättningen skall jag dock se till att använda kokt vatten vid utspädningen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag hamnar ofta med 8-9 liter vört och kokar upp den mängde som jag nu vill spädda ut med innan jag slängar det i. Det ska dock med till historien att jag hällar det direkt i jäshinken innan jag ställar den ute i badkarat där jag kylar ned det innan jästen tillsätts.

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH