O-ringar till jäshinkar

Hej !

Alla jäshinkar jag har, både från Humlegården och affärn runt hörnet, läcker som såll vid locket.

Vid flera tillfällen har jag fått in infektioner den vägen. Det går till så att jag ibland ruskar om jäshinken kraftigt för att få igång jäsningen och nyligen märkte jag att det läcker ut lite vört på sidan. Om jag av någon anledning måste ruska igen någon dag senare så kryper infektionen in den vägen.

Sedan är det inte så lätt att veta när jäsningen stannat då bubblet i jäsröret slutar långt innan jäsningen avstannat pga av läckaget.

Nu undrar jag om ni skulle vara intresserade av att ta in o-ringar som passar som tätningar till era jäshinkar, jag skulle gärna köpa ett flertal.

Annars kanske någon kan ge ett tips var man kan köpa dem som privatperson utan att det kostar skjortan.

E-ale

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: O-ringar till jäshinkar

Det var länge sedan jag hade läckande hinkar.
Det kan hända att det läcker men då brukar det räcka med att ta av och sätta dit locket igen.
För länge sedan hade jag dock hinkar som läckte.
Jag brukade då ta en vanlig plastkasse från ica och klippa till en packning, funkade perfekt för mig då.

/Kjell

Jag har inga problem med läckande hinkar men har använt gladpack som tätning vid läckande lock.

Jag har ibland kört med att locket legat löst, med ett uppochnervänt glas som legat på jäskärlet där bubbelprylen skulle varit, har inte varit några problem med det.
Kan vara tur eller en jäkla bra planering av bryggningarna.....
troligtvis tur...

Salle