Nybörjarbryggare med problem

Hejsan!
Jag har nyligen börjat med att brygga öl. Men resultatet blir verkligen _inte_ vad jag hoppats på.
Jag har försökt med mindre satser för att inte förstöra för mycket råvara åt gången. Kan detta skapa ett problem?

Jag använder mig av följande recept, som ger ungefär _en liter_:

180g Münchnermalt
1,6g East Kent Golding
0,8g Crystal
0,2g Ale-jäst (torrjäst)

Jag jäser det sedan i två veckor. För länge?
Jag skulle uppskatta om någon tog sig tid att svara.

Sv: Nybörjarbryggare med problem

Du måste nog vara lite mer detaljerad för att få ett vettigt svar.
Skriv ner receptet som ovan (fast 0,8g Crystal? Låter rätt meningslöst.) fast mer detaljerat.
Skriv även ner mäsksscheman, vattenmängder, temperaturer, koktider mm.

5L är nog det lägsta jag skulle gå men det fungerar däremot klock rent. Jag har några olika 5L recept som är väl beprövade ifall du vill prova, kan vara bra att köra ett recept som någon annan bryggt med bra resultat för att felsöka sin brygg teknik osv.
Krossar du själv och isf på vilket vis? eller har du köpt färdig krossad malt?
Vilken utrustning använder du och vilken metod. Gå gärna igenom en bryggning i steg så blir det lättare att hjälpa dig. Även om du inte minns alla detaljerna så skriv ner ungefär hur du gjorde.

För alltid en brygg journal med exakt recept du körde, värdena du fick och eventuella metoder, temperaturer, misstag eller andra händelser etc. 3 veckor senare brukar man aldrig minnas detta och de tär riktigt hämskt om man upptäcker att det blev en kanon-öl utan att man har recept osv sparat.

För att svara på frågan iaf, 2 veckor är inte för länge, beroende på temperatur brukar en ale aktivt jäsa 3-8 dagar och lite beroende på om man tappar om till sekundär eller ej brukar 5L klarna och jäsa ut helt på 1-2 veckor extra.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

180gram Munchenermalt på 1 liter slutvolym ger ett OG på 1.030, vilket är ett ganska lågt utgångsläge - det blir nog en lättöl.  Om det ens går att jäsa en sån liten mäsk.  Jag kör själv 10 liters satser och det känns väldigt lite när man lyckats med en bra brygd!    smile  Du borde åtminstonne prova 5 liters satser.

Vad gäller humlen så blir det inte möjligt att ge något bra svar utan att veta hur länge du kokat mäsken.  Har du kokat din mäsk i en timme hamnar du på cirka 30 IBU. 

Så eventuellt har du gjort en något bitter bayersk lättöl?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det var snabba svar! Uppskattas verkligen!

Jag har följt Humlegårdens enkla beskrivningar som ni hittar här och här.

Lo skrev:

Krossar du själv och isf på vilket vis? eller har du köpt färdig krossad malt?

Jag krossar malten med matberedare och viss mängd vatten.

Har försökt hålla temperaturen i intervallet 66-69 som beskrivningen säger men med gas-spis och så pass liten sats springer temperaturen lätt iväg.

Portugisen skrev:

180gram Munchenermalt på 1 liter slutvolym ger ett OG på 1.030, vilket är ett ganska lågt utgångsläge - det blir nog en lättöl.  Om det ens går att jäsa en sån liten mäsk.  Jag kör själv 10 liters satser och det känns väldigt lite när man lyckats med en bra brygd!    smile  Du borde åtminstonne prova 5 liters satser.

Vad gäller humlen så blir det inte möjligt att ge något bra svar utan att veta hur länge du kokat mäsken.  Har du kokat din mäsk i en timme hamnar du på cirka 30 IBU. 

Så eventuellt har du gjort en något bitter bayersk lättöl?

Nu måste jag erkänna att du pratar väldigt mycket grekiska... OG? IBU? Jag har inte förrän såhär i efterhand börjat läsa igenom How to Brew, ganska dumt att inte kollat på den direkt. Antar att förkortningarna går att hitta där men har inte stött på dem än.
Sen blir jag väldigt konfunderad av din beräkning av alkoholhalten. Min vinometer visar nämligen på ~5%. Möjligt att den ger fel resultat pga kolsyran.

Sist hade jag verkligen uppskattat ett beprövat recept till 10 liter.

Förrutom Svantes artikel här på Humlegårdens hemsida så har SHBF en del bra artiklar online. Läs gärna 'En teoretisk kurs i ölbryggningens hemligheter' (del 1, del 2, del 3).

Kan tillägga att jag en gång bryggt en enliterssats på överblivna ingredienser. Det skulle bli en ljusare barleywine men smakar mer som en belgisk tripel (på 10 vol%). Men jag ser ingen större anledning att gå under 5 liter. Ingredienserna är ju knappast nån stor utgift vid helmaltsbryggning och 5 liter är en rätt lätthanterlig mängd.

Sorry Marku, grekiska eller portugisiska, var inte meningen att dunkla skyarna.  Det spelar kanske ingen roll vad varken OG eller IBU är i detta läge mer än att du vet att det är måttenheter för jäsbar potential och bitterhet respektive.  Det viktiga jag försökte förmedla var att du gjort en mörk och bitter lättöl.  Din vinometer fungerar inte i öl utan alkoholhalten räknar du ut genom att mäta densiteten i brygden före och efter jäsningen.  Skillnaden räknas om i alkoholhalt.

Men det är meningslöst att få all denna information på forumet (eftersom det är så ofantligt mycket) utan börja med att läsa den dokumentation du får på de länkar du fått och den information som finns på shbf.se (hembryggarföreningen).

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag tackar för alla tips. Nu har jag läst på lite bättre och tycker väl det verkar lagom med en 10-liters sats. Undrar ifall någon har ett bra recept eller två man kan följa? Finns ju bara 25-liters recept. Vilket jag tycker är lite mycket fortfarande.
Jag skulle vara tacksam om någon ville dela med sig av något bra recept.
Tack på förhand.

Jag har ett riktigt gott recept på Havre stout både 5L och 10L ifall du skulle vilja prova, vet med säkerhet 3 andra personer som gjort det och alla med lika bra resultat. Slår garanterat guinness på fingrarna med hästlängder.
En annan stil jag ofta brygger är American Ale och har ett fruktansvärt gott recept men det är 4 olika humle sorter i den och ganska rikliga mängder, orkar inte skriva ut dem ifall du inte är intresserad så du får säga till om jag skall göra det.

Kan passa på att nämna att dessa 2 är de öl jag alltid ser till att ha hemma.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Hej!
här kommer ett 11l recept på en strong Scotch ale
jag hadde denna som jul öl på grund av ett missöde som blev lyckatt.

Brygg volym 11L

Malt:
3,1 kg pale ale malt
180g mörkkaramell
90 g  ljus karamell
90 g  rostat korn
jag mäskade i 66grader 90min
sedan höjde jag till 78grader i 10min

kok 90min
Target 10% alfa 11g 60min
EKG 5,7 % alfa 10g 15min

jäst scottish ale BC1728

Jag jäste denna öl i en hink som jag fått av ett bageri, (tänkte inte på att det luktade lite kardemumma om hinken) jag diskade ur den å det fick jäsa en vecka.
Vid omtapp till sekundär fatet smakade det ohygligt illa aldeles för mycket kardemumma, men efter en veckas sekundär jäsning å två veckors kallagring
smakade den mycket bättre. Lagom till jul efter ytterligare lagring på flaska
blev den en riktig höjdare.

Hej.
Det låter riktigt gott Felix,
man kanske kan lägga i lite kardemumma?
Jag undrar bara en sak. Hur mycket vatten ska
man ha i från början?
Tack var receptet.

Runt 2,5 liter vatten per kilogram malt är nog lagom att börja med.