Bjørr (frugtmjød)
Inden jeg lægger mig vil jeg lige ligge min opskrift ud her på siden til min bjørr som jeg skal brygge i morgen. Den ser sådan her ud:
Jan's Bjørr OG - stærkt nok! ![]()
11,9 kg Honning (her har jeg købt eldorados på willys, som ikke indeholder noget nasty-stuff)
1 Kg økologiske hybenskalde (nyponskald)
100 gr Gran
3 økologiske appelsinskalde (det hvide skaldes væk)
3 pommeransskalde
25 gr Korianderfrø
25 gr Cascade humle
10 sorte pebberkorn
10 gram Citronsyre
Nærringssalte
Dry Mead Gær
Gærstop (konservere også mjøden, udover at det både hjælper imod bakterieangrep og at hvis der er sukker tilbage i bjørren at starte en ny gærring)
Gør sådan her: Bring 3 liter vand i kog. Tilsæt appelsinskalden, korianderfrø, pommeransskalde, og pebberkorene. Få det op til kogepunktet og lad det koge i 5 minutter. Lægge hybenskaldende og granet i en gryde for sig, og slå det kogte vand, med krydderierne henover det. Lad det stå en time. Fylde evt på med mere kogt vand, så vandet ligger over krydderierne. Filtrere, og hælde i et par flasker og lad det stå koldt indtil brygdag.
Lave en forkultur af 7 dl vand,og 300 gram honning. Opløse honningen i vand. Få det i kog, skumme af et par gange. Tilsæt nærringssalten og lad det opløses ordenligt, inden det hældes i e-kolven eller hvad man nu bruger til sine forkulturer. Køle af og tilsæt gæren og ilte/syrasætte ordenligt.
Når det så endelig er blevet brygdag gør man følgende:
1) Desinficiere og steralisere den gærspand der skal bruges, og lukke den til med et sterilt gærrør/desinficieret gærrør.
2) Lægge humlen i en gryde. Hælde 1 liter kogt vand over det, og lad det stå 5-10 minutter. Filtreres og hældes i en gærspand, efter lige at være blevet hurtigt stereliseret igen for en sikkerheds skyld (betyder, få det op på kogepunkten og hælde i gærspanden/jäshinken med det samme).
3) Få krydderiblandingen man lavede et par dage forinden op på kogepunktet. Hældes i gærspanden.
4) Opløse halvdelen af honningen med halvdelen af den mængde vand man skal bruge. Skumme af undervejs, mens man lader det simre ved ca. 60-70 grader i ca. 30 minutter. Hældes i gærspanden.
5) Gentage/upprepa samme procedure som sidst. Tilsætte dog citronsyret og opløse det inden man hælder det sidste i gærspanden.
6) Afkøle og tilsæt gæren. Evt kan man tilsætte ekstra nærring som kan opløses uden at koges, for en sikkerheds skyld.
7) Omstikke til ny gærspand, når mjøden er klar til det
8) Når den er helt klar, tilsættes gærstop. Ryste alt kulsyren ud af mjøden, og lad stå et par dage til en uge, helst kold så gæren falder hurtigere til bunden.
9) Ved tapning, tappes den først over til en ny gærspand. Samtidigt kan man holde hæverten højt, så intet gær følger med.
Så enkelt er det. Håber jeg har inspireret et par til lidt bjørrbrygning. Der var en for et par år siden der prøvede en bjørr hvor det ikke gik som planlagt, men bjørr og mjød kan være forbandet godt, og jeg skal helt klart lave en ny efter sommerferien - har planlagt en mousserende mjød brygget af honning (surprise), mælkebøtter/maskrosor, porse og lyng, og gæret med champagnegær - udover at det byder til forfriskelse, så hvorfor ikke skåle nytåret ind med sådan en når den er ordenligt moden? ![]()
Venlig Hilsen
-Jan
ALBA GU BRATH