Ditt projektarbete kommer påverkas av väldigt mycket mer än bara jästtyp.
Olika alkoholtollerans på olika stammar, olika tålighet för osmatiskt tryck,temperatur, syremängd i vörten, närvaro av andra jäststammar och bakterier, hur mycket näring som jästen har tillgång till (Zink och andra spårämnen förutom det förjäsningsbara sockret), pH-värde i vörten och säkert många fler faktorer.
Mitt förslag är att registrera viktförändringen på ditt jäsningskärl och helt enkelt beräkna hur mycket koldioxid som jästen producerat, du kan med det beräkna hur många kolatomer som lämnat vörten. Socker är det lite värre med för jag antar att du inte kan göra någon utförlig analys på samplingar, där du kan registrera hur mycket av var sockerart som förjäst.
Du bör använda dig av samma vört med samma koncentration och med samma syresättning.
Gör en vört på maltextrakt (finns både flytande och torkad) eller på något bra förjäsningsbart socker koka upp så att bakterier och annat dör, bry dig inte om att tillsätta humle eller någon specialmalt. Det gör bara experimentet svårare, det är ju vad jag förstår ett experiment och inte försök att göra "drickbart" öl.
Skulle säga ca 3-4 Kg torkad maltextrakt.
Koka i den största gryta du har eller i flera, med så mycket vatten du kan utan risk för överkok.
Efter kok slå på kallt vatten så du får ca 30l vört. Detta kan du dela upp i 15l i två jäskärl och väga dessa noggrant.
Tänk på att underjäst öl jäser vid låga temperaturer (det står mer exakt om ju din jäststam när du beställer)
och överjästa vid högre temperaturer.
Sedan måste allt vara oerhört nogrant rengjort och steriliserat. Jodofor eller klorin funkar bra.
Se till att inte få i något du inte vill ha i din vört, var väldigt nogran och renlig.
Jag kan ha helt missat vad du vill göra eller hur du tänker, men det är hur jag skulle undersöka utjäsningen..
Kolla med din handledare i vilket fall som helst.