Krympning av vört

Hur mycket mindskar volymen av vört egentligen vid nerkylning?

Vid helgens bryggning satte jag en tejpbit utanpå grytan vid 24L.
Jag lakade ut 27-28L vört och kokade ner den till 24L på en timme (12.6% avdunstning/h) Efter kylning hade jag ungefär 16L i jäskärlet. Förlusten i grytan ligger på 3L så minskningen i volym var 5L.

Jag trodde att jag gjort ett tankefel bara så jag spädde ut vörten med 5L vatten till 21L och hamnade då på förväntat OG.
Idag hällde jag i 21L vatten i grytan med druv som jag inte orkat diska.
Jag landar precis på 24L tejpen.

Beersmith hade som förinstält värde 4% minskning vid nedkylning men om det ska stämma för mig blir det 19% cooling losses.

Har jag räknat fel eller minskar vörten så våldsamt i volym?
Har aldrig tänkt på det innan, men nu när jag har min nya utrustning har jag börjag försöka räkna lite på det hela, men jag blir inte riktigt klok på om det stämmer.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Krympning av vört

4% är den siffran som alltid dyker upp i bryggeri-litteratur när det gäller skillnaden för kall och varm vört.
Jag har faktiskt aldrig mätt skillnaden själv så jag vet inte om det stämmer med verkligheten men att du har fått 19% istället låter väldigt konstigt.

Räknade du med den volym man förlorar när man avskiljer druven och humlen?
De 4% som brukar anges är av någon anledning bara skillnaden mellan het vört och kall vört, det tar alltså inte med något spill i beräkningen trots att man brukar förlora en del men humlen

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Sv: Krympning av vört

Herr_B skrev:

Räknade du med den volym man förlorar när man avskiljer druven och humlen?

Pga kranens placering förlorar jag 3L vört, druv & humle vilket är ganska lagom.
Jag hade planerat att 24-3=21 men det blev tydligen 16.

Ska brygga igen till helgen och då ska jag räkna och mäta lite mer ingående.