Humlearom tabletter?
Är det någon som har erfarenhet av humlearom tabletter och vill dela med sig av erfarenheten???
MVH SKOOGIS
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humlearom tabletter?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det någon som har erfarenhet av humlearom tabletter och vill dela med sig av erfarenheten???
MVH SKOOGIS
Jag har använt dem i ljusa lagers.
Tycker att det blir en trevlig humlearom och smak av dem.
Viktigt att inte överdosera!
Sedan var det någon annan som använt dem i en överjäst ale eller liknande som inte tyckte det var så bra
Det finns alltid olika uppfattningar om saker och ting ![]()
Hej Kenneth och tack för ditt svar.
Jag hade tänkt att använda dom i någon typ av ale istället för att torrhumla , kan du beskriva smaken med hänvisning till någon humlesort?? Är också intreserad av hur du doserade.
MVH SKOOGIS
jag har använt en tablett till 25 liter.
Svårt att sådär direkt jämföra med någon specifik humlesort.
Den bästa beskrivningen är nog tyska humlesorter typ, Tettnanger, Spalter Select eller någon annan Hallertauer sort.
Dessutom rekommenderar jag inte att använda den i sekundärjäsningen som vid torrhumling.
Det blir bättre resultat om du har i den de sista minutrarna i koket.
I alla fall om man ska gå efter vad som sagts i andra trådar.
Är det någon som har erfarenhet av humlearom tabletter och vill dela med sig av erfarenheten???MVH SKOOGIS
Jag har provat någr gånger med samma tabletter (ur samma paket) med olika kontakttid, temperatur och dosering
Hej Kenneth och tack för ditt svar.
Jag hade tänkt att använda dom i någon typ av ale istället för att torrhumla , kan du beskriva smaken med hänvisning till någon humlesort?? Är också intreserad av hur du doserade.
MVH SKOOGIS
Smaken är konstig imho, lite som kemikalisk ost, klart oangenämt.
Jag har ingen aning om vilken humle dessa tabletter extraherats ur och det påminner inte om någon sort jag provat. Det är hursomhaver inte EKG, challenger,cascade,fuggle,norternbrewer,williamette,chinook.
Dessutom rekommenderar jag inte att använda den i sekundärjäsningen som vid torrhumling.
Det blir bättre resultat om du har i den de sista minutrarna i koket.
I alla fall om man ska gå efter vad som sagts i andra trådar.
Jag har iofs bara torrhumlat och det är fullt möjligt att jag överdoserat och att de äckliga kemiska osttonerna försvinner vid kokning.
Däremot har jag provat att koka lite av en tablett i vatten och sedan smakat och luktat på vattnet och det var inge vidare.
Ev. är det fel på mina tabletter men de har lagrats i frys i vakumpak.
I en modern svensk lager, som fick ganska bra bedömning på senaste SM, använde jag aromtabletter i sekundären, 5 gr till 25 liter. Det gav en ganska en ganska otydlig humlearom, av den typ som man finner i de flesta kommersiella ölen. Väl värd att prova, men med vanlig torrhumling känns det som om man har bättre kontroll över resultatet.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humlearom tabletter?