Nyårsutmaning

Hejsan,

nu kommer året 2007 till sitt slut och 2008 lockar med förbättringar på alla plan. Är det någon som är med på en nyårsutmaning (i mån av tid förstås smile  )?

Är det någon som tänkt sig att brygga ett nyårsöl, och som kan tänka att dela med sig av detta?  Kalla det årets sista öl, om du vill, eller det nya årets första. 

Själv har jag tänkt att brygga en hederlig Münchener Helles enligt ett recept jag tänkte posta i en efterföljande inlägg.  Kan inte du också lägga in ditt recept på årets sista eller första öl?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Nyårsutmaning

Hallå!

Hade tänkt att brygga i trettonhelgen, men det går tyvärr inte. Sambon har en hel del att plugga och tydligen går det före ölbryggning (fint ska det va med universitetsstudier), och då måste jag ta hand om min dotter.

Funderar dock på att uppgradera bryggutrustningen lite, då jag fått tips om en firma som säljer begangnad storköksutrustning och då förhoppningsvis en 36 l buljonggryta med tappkran.

Lycka till med bryggningen!
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Nu holder jeg godt nok pause fra ølbrygningen indtil videre, men her kommer da en opskrift til min Yulbock som dog er lidt utraditionel pga humlemængden smile Er dog faktisk begyndt at savne ølbrygningen og regner med at til august at have forbedret mit udstyr/utrustning til en grad så jeg begynder at brygge øl igen men dog nok i lidt mindre skala - f.eks en gang hver anden måned eller højest en gang om måneden. Og så skal det være specielle øl - øl udover det sædvanlige - ikke nødvændigvis i alkoholprocent, men et eller andet unikt kendetegn skal der være ved det jeg brygger.

Følger man dette link kommer man til opskriften og 2 anmeldelser af øllen.

http://g2b.dk/?id=7&bid=6084

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Verkar vara en kanonöl, Jan.  Skall försöka att få till den inför nästa jul.

Gott nytt till alla!

/Pål

Hej Pål

Jeg vil lige afsløre med det samme at jeg står ikke ud mere uden ølbrygning og derfor har jeg bestilt noget i går smile Ja, yulbocken var virkelig en rigtig god øl og ikke for at virke arrogant men det er jeg ikke den eneste der synes:

http://goodbeer.dk/reviews.php?beerid=4304   Det er noget af den slags der gør en glad smile

GODT NYTÅR PÅL OG ALLE I ANDRE

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jan och alla,

mitt första öl för året är redo för jäsning.  Förra året klarade jag av över 20 brygder, i år blir det färre skulle jag tro. Har i varje fall bestämt mig för att brygga större satser än 10 liter efter sommaren.  Årets första:

Namn: Tistel Helles
Typ: Münchener Helles
OG 1.049
IBU: 17.5
EBC: 9.5
Malt: M&F Extra light DME (43%), Pilsner malt (43%), CaraPils (9%), Wiener malt (4%), Munchener malt (1%)
Humle: Hallertauer Mittelfrüh 60 min, Hallertauer Mittelfrüh 30 min, Tettnanger 10 min, Mt Hood 1 min.
Jäst: Wyeast 2206 Bavarian Lager

Here we go, 2008!