1 Senast ändrad av mw (2007-12-20 13:16:16)

mäska utan förjäsbara sockerarter, går det?

Inspekterar min julöl och kan bara konstatera att den är något tunn och saknar tillräcklig chokladprofil.

Skulle det gå att kallmäska chokladmalt ( eller mäska vid extra hög temperatur; 70-75C?) för att endast erhålla smak och färg utan att jäsningen drar igång igen? Ölen har ju klarnat bra så jag vill ju inte få ny jästbildning.

Jag tänkte dessutom hälla i lite chinook som torrhumle för att få ölen extra julig (chinook sägs ju smaka tall, undrar hur det smakar till sill...) är det någon som provat chinook som aromhumle?

Sv: mäska utan förjäsbara sockerarter, går det?

Om det bara är di-och trisackarider som lakas ut vid den temperaturen så skulle det
nog fungera, men det känns som att de skulle slinka med en del förjäsbart också, dessutom.
Det borde bli ganska sött i vilket fall iofs.

Kanske ngn här vet vilken som är den optimala temperaturen för att laka ut aromerna?
Jag antar att du inte ska du kolsyrejäsa ölet utan karbonerar det på fat, vill man kan man ju alltid
tillsätta lite konserveringsmedel/jäststopp för att vara på säkra sidan och är nöjd med resten av ölet.

Själv grämer jag mig fortfarande att jag inte har bryggt ngt julöl i år.
Jag har iofs en ljus 6,9% Belgisk som skulle kunna vikariera som julöl detta året.

Hoppas du får till de, berätta gärna om resultatet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av mw (2007-12-28 01:03:59)

Thomas Fransson skrev:

Hoppas du får till de, berätta gärna om resultatet.

Fatet gick åt på julafton och de flesta vara ganska nöjda. Någon tyckte bestämt det smakade avskyvärt:-D

Jag drar slutsatsen att det går utmärkt att kallmäska svartmalt och special-B för att öka färg och smak utan att göra ölen sötare. Tillsatsen av konserveringsmedel (samma jox som man har i saft) gjorde iaf ingen skada men kanske ingen nytta heller. Det började iaf inte jäsa av den tillsatta maltsoppan.

Vad gäller julkryddor gjorde jag en spritlag av ungefär 10 ml sprit / L öl och 2 kanelstänger, lite ingefära, kryddnejlikor, koriander. Lät det simma till sig under två dagar och hällde sedan ned i ölen efter lite smaktester.
Först smakade det riktigt bra men kryddsmaken tilltog trots att jag inte fick med kryddbitarna ned i ölen.
Nästa gång provar jag med hälften så mycket kryddor!

Efter att ha druckit mig igenom nästan alla årets julöl tycker jag att dem är för blaskiga till julmat.
Jag tror att en 7% öl jäst med belgiska jäststammar men med mycket restsötma skulle fungera bra.

Skönt att lösningen löste de lösa trådarna wink

Ja det är lätt att bli lite bortskämd när man brygger öl själv, o det tycker jag samtidigt man
kan kosta på sig att vara. Så länge det känns konstruktivt och sunt.

Hemlagade köttbullar är alltid godare än köpe wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio