Hjälp med julöl.

Hallå är i mycket stort behov av hjälp, ska brygga ett kryddöl till jul och har snickrat ihop ett recept som jag vill/måste få feedback på. Detta är mitt första hemmagjorda recept, har kanske tagit vatten över huvudet...

12 liter

2 kg pale ale malt
0,1 kg crystal malt
0,04 kg svartmalt
                                                                Tid (min)
Bitterhumle 35 g First gold alfa 10,3%          60
Smakhumle 10 g Kent golding alfa 5,5%       20
Aromhumle  19g  Kent golding alfa 5,5%       10

Kryddor
Skal från 1 apelsin                                       15 min
Kryddnejlika 1,5 g                                        5 min
Saffran 0,16 g (lite..)                                    5 min

Jäst
Irish Ale jäst med förkultur

Är jag helt åt skogen fel ute?

Sv: Hjälp med julöl.

Till 17,3 liter använde jag 5 gram nejlikor förra året kokade med i 5 minuter, det blev väldigt mycket nejlika i det ölet. Kände inte av de andra kryddorna alls, så man ska nog vara försiktig med nejlikor.
Sedan vet jag inte hur apelsinskal fungerar i öl, alla jag hört brukar köra med pomerans-skal (typ torkade apelsinskal). Jag hade 5g sådana med, de märktes som sagt inte.
Hade 75gram mixade russin och 5,2 g hackad kanelstång med. Russinen märktes helt klart, kanelen inte så mycket. Tror jag kokade bort den (20 minuter). Undrar om inte det är bäst att slänga i kryddor väldigt sent i koket, eller kanske lägga kryddor i spritbad i förväg (för sterilitet) och slänga i det i sekundärjäsningen. Det blir nog mitt nästa sätt att prova på, svårt med kryddor i öl.

Har inte kört din humle genom formelrna men 35g, 10,3% alfa låter beskt för 12 liter öl. Och 10 minuter kok för aromhumle blir nog mer smakhumle än arom, jag har börjat slänga i aromhumlen samtidigt som kylningen.

Kanel släpper smaken bäst ifall du har i det under sekundär jäsningen istället för att koka den. Om du kör med hela kanel stänger så ta i ganska mycket och låt de inte liggar längre än 3 dagar. Efter den tiden kan det smaka "blöt bark" istället för kanel.

4 Senast ändrad av Vete (2007-11-21 18:32:19)

Hej Vasilis,
jag har använt nedanstående till 2 bryggningar, 18 och 28 sep, 20ltr. Kryddorna låg i en silpåse. Har provat ölen och de är redan nu kanonbra. Man ska nog inte vara för feg när det gäller kryddning.

Extras
  Amount      Name                                Type      Time
  5.00 gm     Pommeransskal                  Spice     60 Min.(boil)
  3.00 Unit(s)Nejlikor                             Spice     60 Min.(boil)
500.00 gm     Honung                            Other     60 Min.(boil)
  1.00 Unit(s)Kanelstång                                 Spice     60 Min.(boil)
  1.00 Unit(s)Stjärnanis                          Herb      60 Min.(boil)

och

Extras
  Amount      Name                           Type      Time
40.00 gm     Ingefära, färsk, skalad        Spice     60 Min.(boil)
  6.00 gm     Pommeransskal                   Spice     60 Min.(boil)
  7.00 gm     Kanelstång                          Spice     60 Min.(boil)
  5.00 Unit(s)Nejlikor                             Spice     60 Min.(boil)
500.00 gm     Honung                            Other     60 Min.(boil)
  2.00 Unit(s)Stjärnanis                          Spice    60 Min.(boil)

Lycka till med kryddorna
/Jürgen

Hopfen und Malz, Gott erhalt´s

5 Senast ändrad av Thorim (2007-11-22 20:08:50)

Hej Vasilis. Om du brygger med det där receptet så kommer du få ett ganska bittert och tunt öl. Så jag vill föreslå några förändringar i basreceptet.

12 liter

Malt:
3,0 kg pale ale malt
0,15 kg crystal malt
0,04 kg svartmalt ( personligen så skulle jag valt 40 gram chocolate malt, istället för svartmalten)

Humle:
60 min - 20 gram Kent golding alfa 5,5%   ( eller 11 gram First gold alfa 10,3%)
15 min - 10 gram Kent golding alfa 5,5%
5 min - 20 gram Kent golding alfa 5,5%

Jäst
Irish Ale jäst med förkultur

Jag har aldrig provat att brygga öl med de där kryddorna, så där får du kolla med någon annan. Jag kan i alla fall rekomendera att krydda med torkade och malda enbär. Ett halvt gram per liter ger en trevlig enbärssmak.

När jag räknar ut mängden bitterhumle i ett recpet så brukar jag använda mig av en liten regel. För att få en normalbitter öl (ca 30-35 IBU) så krävs 1 gram humlekottar, med 10% alpha, per liter. Om jag då har en humle på 5% alpha så tar jag 2 gram per liter. Om man använder pellets så måste man minska mängden med en fjärdedel.

Det finns en bra receptsamling på www.shbf.se

Lycka till!!!

Thorim skrev:

Jag har aldrig provat att brygga öl med de där kryddorna, så där får du kolla med någon annan. Jag kan i alla fall rekomendera att krydda med torkade och malda enbär. Ett halvt gram per liter ger en trevlig enbärssmak.

En liten kommentar om enbär.
Håller med om att det ger en trevlig krydda.

Men koka upp dem med lite vatten om man tänker tillsätta dem efteråt under primär eller sekundärjäsningen.
Jag missade att göra det en gång och tyvärr så möglade ölet kraftigt, smakade dessutom vidrigt.

Tack för era råd, jag ska absolut ta dom...

Funderar på hur man bäst ska använda saffran, anting låta den koka med i 5 min eller lägga den i sprit och lägga i den vid jäsnig.

Det är ingen som jobbat med saffran i öl förut? Andra synpunkter?

Jag brukar lägga i enbären samtidigt som smakhumlen. 15-20 minuter blir bra.

Jag vet att pulverkryddor brukar ge mer smak ju längre tiden går, de är också svåra att sila bort. Jag skulle lägga i dom redan i mäskningen. Då stannar mycket av kryddorna i draven och i skummet, som tas bort, under koket. Jag skulle också lägga mig i underkant när det gäller mängden, eftersom kryddsmaken kommer vara betydligt mer genomträngande innan ölet är färdigt att dricka.

Så där ja... Nu står det och bubblar i källaren. Vi bestämde oss för att slänga i saffran 5 min i koket. Var dock svårt att veta hur mycket vi hade i, har nämligen bara fin saffran från dubai som kommer i 10g påsar...

Tack för all hjälp...