Hej!
Den troligaste orsaken är för hög temperatur under försockringsrasten. 70 grader C är ett klart gränsfall. Om temperaturen är för hög förstörs de enzymer i malten som omvandlar stärkelsen till socker.
Du skriver inte vilken volym vatten du hade när du mäskade in och inte heller vilken volym vatten du använde vid lakningen. Jag antar att det var ca 10 - 15 liter vid mäskningen. För mycket vatten späder ut enzymerna och omvandlingen av stärkelse till socker blir mindre effektiv. Om man har mycket malt och vill ha hög OG lakar man med förhållandevis lite vatten (Lite vatten i förhållande till mängden malt) för att senare slippa koka bort en massa vatten. Detta gör att lakningen blir mindre effektiv.
Stockholm har mjukt vatten och med den mängd mörk malt som du anger borde pH inte vara nå't problem. Jag har aldrig använt mjölksyra trots att mitt bryggvatten är hårdare än vattnet i Stockholm.
Förslag:
1. Kontrollera termometern i kokande vatten. En termometer som jag köpte på Clas Ohlsson en gång avvek ganska mycket och visade 94 grader i kokande vatten. (Observera att lufttrycket påverkar vattnets kokpunkt. Jag har ingen tabell tillgänglig just nu men jag vill minnas att det rör sig om ca +/- 1 grad vid normala tryckvariationer i atmosfären på havsnivå.) Det skadar inte att göra ett isbad också - lika delar is och vatten - för att se att termometern visar rätt kring 0 grader.
2. Sikta på försockring vid 68 - 69 grader C nästa gång.
RA