Skäms nästan över att jag har så få förslag när jag ändå bott i London. Men jag befann mig väl i bilkö eller i väntan på nått tunnelbanetåg som aldrig kom? Bryggerier (förutom Youngs och Fullers) känner jag inte till, heller ej bryggeripubbar, men ett par tre bra pubbar kan jag rekommendera:
- Wenlock Arms, 26 Wenlock Road, Angel/Islington, är en riktig klassiker, omnämnt av CAMRA och regelbundet vald North London Pub of the Year av denna organisation. Har massor av ales på fat, men är annars en ganska "vanlig" pub. Ett måste dock i ett område turister sällan besöker.
- Jerusalem Tavern, 55 Britton Street, Smithalfields, är en liten mysig pub i ett av Londons äldsta kvarter. En av de få pubbarna i London som serverar St Peter's olika öl på fat.
- Dukes Head, 8 Lower Richmond Road, Putney. En Youngs pub vid Putney Bridge, på södra sidan floden. Mitt stamställe. Mysig pub och Youngs öl i alla former. Ett bra ställe att bygga upp massa innan match på Craven Cottage, på andra sidan floden.
I övrigt kan jag rekommendera Bar Italia på Frith Street i Soho. Storbritaniens bästa café. Utsökt handpumpad espresso, öppet nästan jämt, goda kakor. Perfekt innan och efter nattligt äventyr i West end. Och för middag rekommenderas mexikanska restaurangen Café Pacifico på 5 Langley Street, ett stenkast från Covent Garden. Underbar mexikansk mat och atmosfär, och ett gyllene tillfälle att dricka många Negra Modelo och ett par Bohemia, för att inte tala om Tequila!
Till mitt försvar annars måste jag dock tillägga att både Dublin och Bryssel har bättre och mysigare pubbar än London, tro't eller ej.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.