1

Går det få en god Bitter klar inom en vecka?

Kommer försöka få en bitter drickklar inom en vecka från bryggdagen.
Om ni har synpunkter på hur detta bäst går till får ni gärna berätta.

Kommer hålla mig till följande principer:

Lågt OG, kanske 1045
Högflockulerande jäst, BC 1968. För att hinna få ölen disfri.
Inte allt för mkt crystalmalt, kanske 10%
Mäskar vid låg temp runt 65C i 90 min
Stor pitchrate, minst 1liter/10L vört
syresätta extra noga, och kommer ev hälla över batchen till en ny ren jäshink efter en dags jäsning för att få extra fjutt på jästen.
ganska låg IBU runt 20-25
torrhumlar inte (för att slippa dis)

Förhoppningsvis kommer då ölen jäst klart i primären efter kanske 3-4 dagar.
Sedan för jag över till sekundärfat (med tillsats av gelatin för droppa alla jäst)  och låter stå någon dag kallt.
Efter det har då ölen förhoppningsvis en FG på 1010 eller så och då för jag över till fat och trycker i några bar (och rullar)
Dagen efter bör ölen då vara klar för konsumtion och kan kallas en mycket färsk realale.

Vad tror ni, ser det rimligt ut?

2 Senast ändrad av svejk (2007-11-09 06:40:00)

Sv: Går det få en god Bitter klar inom en vecka?

Jag tycker det låter som en klok strategi. Du skrev inte vid vilken temperatur du tänkte jäsa och det påverkar ju en hel del. Antingen väljer man att jäsa vid jästens maxtemperatur och får då se till att använda en jäst som ger ett bra balanserat resultat vid höga temperaturer. Eller så optimerar man jäsförhållandena (som du gjort med stor pitchrate och god syresättnig) och behöver inte känna sig tvingad till en väldigt hög jästemp. Oavsett vilken jästemp man väljer skulle jag dock överväga att sänka OG något om det ska bli klart på en vecka - kanske 1035-1040?

Personligen skulle jag inte använda mig av gelatin för att få den disfri. Har man lågt OG, högflockulerande jäst, lite dextriner, mycket jäst och bra jästförhållanden ska det mycket till för att få en grumlig öl. Jag skulle dock kyla ölet kraftigt när det jäst klart för att få den jäst som eventuellt är kvar i lösning att falla ut, ända ner till -1 grad. Då går det snabbt att kolsyresätta ölet också, vilket är ett plus när man vill få det klart snabbt.
Har man problem med köldgrumling kan man se över bryggprocessen för att förhindra det.

Jag skulle nog också struntat i klarheten. Vissa saker får man nog offra när man har bråttom.
När det gäller jäsningen skulle jag börjat runt 18-20 grader den första dagen efter jäsningen kommit igång och sedan höjt upp tempen ett par grader (21-22C) under den sista delen av jäsningen för att snabba på processen. Den största delen av esterproduktionen ligger i början av jäsfasen. Sen är det bara direkt över till på fat och trycksätt direkt i rumstemperatur ett par dagar. Sen är det bara att sätta in fatet i kylen dag 6!

starta alltihop i fatet och strunta i omtapp det kommer ändå
att lägga sig på botten då du kyler + att du har kolsyra direkt

tror bara att det första som lämnar fatet kan va lite grumsit
men då får du bort det på lite bekostnad av nån liter öl

5 Senast ändrad av mw (2007-11-11 15:53:11)

Tack för era råd!

Jag kanske ska sänka OG till 1040 (för att vara säker på att hinna få ned SG i tid)men jag vill inte få en alltför tunn öl.

Detta med att reglera temperaturen var en god tanke som jag känner till men glömt bort. Hur det ska ske i praktiken är jag lite osäker över. Kanske lindar jag en filt runt hinken och hoppas att det räcker.

Detta med att crashkyla en öl har jag provat men det funkar inte så snabbt imho.
Gelatin har bara fördelar som jag ser det.

Varför inte köra med sekundärfat som klarningstank?
Ölet ska ju drickas ungt så då torde den eventuella extra syresättning som sker, i o m en extra dekantering till sekundären, inte göra någonting.
Jag tror mig läst att brittiska bryggare ibland tillför extra syre under jäsningen bara för att veta att ölen kommer jäsa snabbt. De bismaker detta kan ge
ska då tydligen inte märkas eftersom ölet inte ska lagras utan konsumeras på en gång.

Jag bryggde ölen i fredags och lät primären gå  t o m måndagen.
Då förde jag över ölen till en damejanne och hade i torrhumle enl "Gerards tea" metoden
samt lät det överblivna torrhumlet följa med ner i damejannen i en förkokad nylonstrumpa.

Idag (onsdag) hällde jag i gelatin och ställde in i kylskåpet på maxkyla.
Tanken är att ev kvarvarande jäst och humledis ska lägga sig så att jag kan 
fylla på ett corneliusfat till fredagen.

Jag rapporterar om ölen smakar bra eller ej.

Iom att jag serverade ölen i fredags och gästerna tyckte den smakade utmärkt (jag hade 4 öl på tapp; brown ale, bitter, pale ale, APA) kan jag alltså konstatera att det visst går att få en alkoholsvag ale färdig på en vecka.

Om nån läser detta i framtiden och funderar på att prova kan jag rekommendera att brygga en lite maltigare och mörkare öl. Maltigheten döljer om ölet inte hinner jäsa ut helt och en mörkare öl döljer ev jästdis.

Jag körde med en högflockulerande jäst BC1968 och pitchade en förkultur på 10%.
Kulturen stegades 2 ggr och jag lät första steget klarna för att sedan dekantera av vätskan och efter detta pitchade jag vid high kreusen.

Använder  man sedan ett kylskåp kan man krashkyla ölen efter att jäsningen är klar och få kristallklar öl på några dagar. Det enda som behövs är alltså corneliusfat och kylskåp.