Partyfat alt. corneliusfat (9L) KÖPES!

Har endast stora Corneliusfat och letar nu efter något mer behändigt. Vill kunna ta med lite öl till kompisarna ibland samt kunna kyla fatet/en utan att behöva vänta till vintern för placering på balkong...

Har du något att sälja? Eller tips på bra grejor som man kan köpa nya (utan att bli ruinerad)?

Kontakta mig!!!

/Jejja

Sv: Partyfat alt. corneliusfat (9L) KÖPES!

Om ölen ska konsumeras omedelbart så fungerar PET flaskor utmärkt.
Billigt och bra, ser dock lite "B" ut, men om ölet är gott så spelar det mindre roll.

Det som brukar ställa till lite problem är när man tappar från fatet till PET-flaskorna så kan det skumma ganska mycket.
Men genom att reglera trycket och se till att man fyller från botten och uppåt så brukar det fungera rätt OK.

En Beer-Gun är trevlig att använda men kostar förstås lite pengar.
Ett billigare alternativ är att koppla på en extra slang på tappkranen.
En (gammal) hävertslang passar till den vanliga enkla tappkranen.
Bara att trä över och stoppa ner den andra änden i botten på PET flaskan.

Partyfat är också ett alternativ, men för att det ska bli helt OK behövs en enklare kolsyredriven anordning till partyfatet. Ett tappkran typ Beer King kostar runt 300, sedan behövs små kolsyrepatroner, 8 eller 16 gram. 8 grams räcker till en kväll.

Du kan till exempel kolla på :
http://www.pgw.se/shop/index.html
Under Hembryggning/Öltillbehör/Kolsyreutrustning.

Tack för alla tips.

Nu är det så att det här partyfatet (typ 5L) eller corneliusfatet (9L) som jag egentligen är ute efter (fast jag inte skrev så) faktiskt är tänkt att vara en present (men jag säger inte till vem eftersom denne person brukar uppehålla sig på denna sida). Så det är väl kanske mindre kul att ge bort ngr petflaskor ;-)

Pengar i all ära, men 900 pix för ett nytt corneliusfat på 9L tyckte jag var i högsta laget. Därför funderade jag på att köpa några partyfat på 5L som finns för billig penning (typ 50 pix styck) och då kan man köra en tappkran till (beer king typ) som visserligen kostar 300.. men men..

Fast - det allra bästa/roligaste vore nog att få tag på ett begagnat corneliusfat (9L). Du vet inte var man kan hitta ett sånt?

Om du vill ge bort så tycker jag att partyfat är alldeles utmärkt.
Begagnade 9-liters fat är lika sällsynta som pungvargar sad

*skrattar*

OK. Bra att veta att de kan vara svåra att få tag på. Då satsar jag på partyfat!

Kan ett partyfat vara bra även som en mer permanent lösning? Jag har nämligen ingen möjlighet p.g.a. min boende och familjesituation att skaffa riktig fatöls anläggning.

Vänliga hälsningar
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Visst kan man ha det som en permanent lösning för fattappning.
Jag körde själv med det i ett antal år innan jag fick råd att investera i en större anläggning.

Vad man ska vara väldligt uppmärksam på när man primar på partyfat är att inte ta för stor mängd socker/maltextrakt.
Om jag minns rätt så rekommenderar man c:a hälften av mängden socker jämfört med flaska.
Partyfaten tål inte lika höga tryck som flaskor eller större fat.

Dessutom gäller det att se till att ölet jäst ut ordentligt innan man tappar den på partyfatet.

En gång så missade jag det och några av faten blev helt deformerade av det höga trycket.

Vid fest och kalas är partyfatet helt suveränt bra.
Lätt och smidigt att ta med och det ser trevligt ut när man serverar ölet.

Hej!
Begagnade 9-litersfat i mycket bra skick finns hos www.candirect.de (Iofs konkurent till Humle, men de har väl inte begagnade småfat)
Nu är det ett par år sen jag beställde men har för mig att det gick på drygt 400:-/fat med frakt och allt när man köpte 10 stycken.

Hej Calle.

Jag har tidigare kollat på deras sida, men jag hittade tyvärr inga begagnade 9-litersfat då - utan bara nya och de kostar ungefär som ett nytt här på humlegården med frakt å allt. Var hittar man begagnade?

Hej!
Kollar inte sidan så ofta men här finns faten: 1. gå in på candirects hemsida 2. välj english 3. välj kegs, tanks, storage 4. välj tanks type NC jolly series (wide) 5. scrolla ner en bit så hittar du begagnade små fat. Idag kostar de dock 48.95, har för mig att jag gav 36 eller så.

Jag har ett beggat 9-liters Cornelius som jag funderar på att sälja. Det är från 97 men endast använt en gång, så det är praktiskt taget i nyskick. Märket är Safer. Dock är locket från en annas sorts fat, så det är av plast och försett med manometer. Men det passar perfekt, jag lagrade en porter i det i fem år och när den dracks upp var den mycket god...