Spitzmalz/chit malt och raster

Hej,
hos Weyermann finns ett malt som heter Spitzmalz (eng chit malt) som har mältats mycket kort tid. En speciell egenskap lär vara att öka
skumstabiliteten. Jag har även hittat mycket på nätet men ingenting om hur det skall mäskas. Att en proteinrast måste till pga den korta mältningstiden fattar jag men hur lång tid bör rasten vara? Någon som har erfarenhet av Spitzmalz och dess mäskning?
Hls
Jürgen

Hopfen und Malz, Gott erhalt´s

Sv: Spitzmalz/chit malt och raster

Hej på er,
eftersom inga svar inkommer tänkte jag ta bort det.
Hls
/Jürgen

Det låter som att den malten är ett kryphål i den bajerska renhetslagboken. Varför inte behandla malten som omältat korn?

Kallas det inte också "grönmalt" (tyska: grünmalz)?
Har för mig att man trixar med mycket kort gronings och maltningstid just för att man inte "får" använda omältad säd.

Genom den mycket korta mältningsprocessen så är malten mycket proteinrikare än vanlig malt, så en proteinrast kanske är på sin plats.

Tack för er svar, frågor som inställer sig är
- hur behandlas omältat korn i mäsken och hur lång tid bör proteinrasten vara?
Om jag har fattat allt rätt så mältas Spitzmalz en kortare tid och Grünmalz inte alls. 20% Grünmalz lär vara gränsen för Grünmalz, annars är risken för "gurksmak" rätt stor. 
Hls
/Jürgen

Jag kokar alltid omältat korn i cirka 20 minuter och tillsätter det i den vanliga mäsken.
Troligen behövs inte någon längre proteinrast, 15 minuter räcker gott och väl.

Hej!
Jag brukar använda kornmjöl när jag brygger stout och har alltid gjort det genom vanlig enstegsmäskning vid ca 67 grader. Min stout brukar bli klar.

Jag brukar inte koka kornmjölet. Inbillar mig att det är OK att göra så när man använder mjöl.

RA