Årets glögg

Jag har börjat fundera på om man ska sätta lite glögg snart, så det blir färdigt till jul.
GPs recept verkar ju vara populärt och då ska man ha svagdricka vilket inte finns i mina butiker den här tiden av året.
http://gp.se/gp/road/Classic/shared/pri … p;a=243092

Nåja man kan ju alltid brygga själv:
http://www.shbf.se/Hembryggning/old_recept/8e1.html

Är det någon som gjort en kombinerad bryggning av glögg och har lite erfarenheter att dela med sig av?
En spontan fråga jag tänkte på är vad potatisen tillför smakmässigt?

Sv: Årets glögg

Jag bryggde en sådan glögg förra året lite för sent för att använda den. Men där jag såg receptet tipsades det om att den blev bättre året efter så det är väl dax för ett test snart. Jag vill minnas att jag skippade potatisen.

Jag tog ett smakprov nyss. Det var helt ok fast jag inte värmt det. Det smakade mest starkt och kryddor men helt klart glögg. Men köpeglögg är godare.

Min erfarenhet av denna så kallade glögg är att den inte är någon höjdare.

Som hembryggare skulle jag istället brygga ett öl med ytterst låg beska och rätt hög restsötma.

Glöggkryddorna kan koka med de sista 5-10 minuterna.

Jäs med en jäst som inte jäser ut så mycket, till exempel Whitbread.

Receptidé
OG 1080
FG  1020
IBU max 10

79% ljus malt
20% mörk karamellmalt
1% Pale chocolate malt

Humle: efter eget tycke o smak.

Kryddor:
Till exempel: Ingefära, kanel, kryddnejlikor
Mängd efter behag.
Det är alltid svårt att ge konkreta värden när det gäller kryddning, så mycket handlar om tycke och smak.

Jäst: Whitbread

Jäs i rumstemp en vecka.
Tappa om, smaka av.
Om man tycker kryddningen är för låg så kan man tillsätta fler kryddor under sekundärjäsningen.
Lägg då kryddorna i lite vatten och koka upp för att ta kål på eventuella bakterier/jästsvampar.
Kyl vätskan med kryddorna och tillsätt i sekundären.

Låt stå några dagar till och tappa upp på flaskor.
OBS ingen priming!

Jag har faktiskt en flaska sådan glögg kvar i källaren, fick några som present förra året och de är gudomliga smile
Det kräver tid dock då de behöver lagras ett år, gör man en enkel rödvinsatts med någon "riktig" vinjäst ist för den kattmaten som kommer i vinsattsen (Ex bordeaux vinjäst) så får man en väldigt bra grund. Lite socker och kryddor senare så har man 20L glögg att spara, lagra, dricka eller ge till vänner.

Kenneth: Det ser ju onekligen ut som ett bra öl och en intressant ide. Kan kanske testa en mindre batch och ha i lite mer socker när väl primärjäsningen avklingat. I och med att fler kommer att dricka den så vill jag ändå att det ska likna glögg. Ska fundera lite i eftermiddag och återkomma med ett recept.

Jag funderar själv på att göra något i helgen.
Troligen en mindre batch på kanske 5 liter.
Jag är inte någon storkonsument av glögg så det räcker säkert flera år smile

Ok då har jag en ideskiss iaf.
10L glögg:

1.5 kg pale ale
0.3 kg crystal
0.1 kg dark crystal
60g chokladmalt
0.4 kg socker av något smakrikt slag
10g cascade @ 60min
10g cascade @ 5 min
ingefära
kardemumma
nejlikor
kanel
jästnäring
jäst

4 kg socker

Mäska in vid 67C, tillsätta resten av vattnet till 75C. Ingen lakning utan bara recirkulera lite och sen ner i grytan.
I med kryddor vid slutet av koket. När jäsningen nästan är avslutad tillsätter jag 4kg socker och jäser så länge jästen pallar med.

Du kommer att få ett OG på c:a 200! (om jag räknat rätt)

4,4 kg socker => 4,4+375 = 1650 Öchsleliter => 150 OG på 10 liter
~2 kg malt >= ~ 500 Öchsleliter = 50 OG på 10 liter.

Jag tror jästen kommer att dö p.g.a sockerförgiftning.

Det borde väl räcka med kanske OG på 100,
Dvs ta bort 1000 Öchsleliter i sockermängd ( 1000/375 = 2,7 kg bort)
Dvs 1,7 kg socker totalt och du kommer att få c:a 100 i OG.

Förjäsningsgraden borde bli rätt hög med så mycket socker, säkert uppåt 90% om inte mer.
Men låt oss räkna på ett FG på 10
Då får du en alkoholhalt på
(100-10)*1,31 = 11,8% volym.

Klart att du kanske kan hälla på mer socker om du vill ha starkare glögg men frågan är hur smaken blir!?

Ja det är som du säger inte meningen att det skulle jäsa ut helt utan vara rejält sött som vinglögg brukar vara. Jag baserade receptet på GPs glöggrecept och det är fullt möjligt att det är för mycket. Det här får bli ett försök till glögg. Anledningen till att hälla i den större mängden socker efteråt är att jäsa ut den mesta av maltosen först och sen börja tugga på sacarosen.

Som öl har jag en belgisk dubbel och en IPA på gång. Det får bli mina riktiga julöl.