"Gummismak" pga felaktig ölslang?
Jag missade att beställa tillräckligt med ölslang från humle vid min förra beställning så jag köpte en "food quality" stämplad tryckluftsslang från Jula här i stan och använde 6m av den som ölslang tills vidare. Jag tror att det är den slangen som fått mitt öl att få en tydlig "gummismak".
Jag är nybörjare på fatöl så jag var inte riktigt säker på vad det berodde på. Tänkte att jag kanske slarvat med rengöringen av nån gummitätning i det nya fatet eller nåt sånt. Den första ölen jag hade i fatet smakade INTE bra utan snarare åt gummihållet. Tyvärr tog jag inget smakprov före jag slangade över det i fatet så jag visste inte om det var själva ölet eller utrustningen det berodde på. Jag tyckte dock att det oftast var det första glaset man hällde upp som smakade illa och att det sen vart ok.
När jag tappade upp min andra öl på fatet var jag noga med att smaka av innan (och allt var ok). Jag kolsyrade ölet och smakade av. Det smakade precis som det första, dvs "gummi". Gjorde flera tester med ett par dagars mellanrum.Till slut kopplade jag bara bort tappgrejerna och lät bara ölet vara i några dagar.
I dag sköljde jag tappgrejerna igen och kopplade in det hela. Den första ölen smakade perfekt! Förmodligen min bästa öl so far.
Efter kanske 45min tog jag en till och den smakade och doftade "gummi" Argh!
Förutom kolsyran (och ölslangen) så är det en standard humlegårdens fatölsanläggning med plastkran jag har just nu.
Jag har beställt riktig ölslang nu, och hoppas verkligen att det är det som är problemet.
Är det nån annan som har haft liknande upplevelser med smak/doftproblem pga ölslangen?