Så fik jeg lavet min vin

Halløjsa allesammen

Vil lige publicere min vinioskrift. Jeg lavede i dag min aroniavin som også skal blive mousserende. OG 1093.

23 Liter Aroniabær
3,3 kg Fruktose (kan købes i de fleste ica butikker)
Nærringssalt
Bordeaux Vingær

Gærstarter lavet af et par hundrede gram pr, nærringssalte, 160 gr fruktose og 1 liter vand

Normalt ligger man bærerne i gærspanden/jäshinken, og det gjorde jeg da sidst jeg lavede vin. Jeg pressede dem og lagde i spanden/hinken. Resultatet af vinet var da godt, men der var en masse snask rund omkring som jeg ikke ville ønske. Derfor pressede jeg bærerne, og filtrerede saften og pasturiserede den. Dette gav 7,25 liter ren frygtsaft med OG 1052. Dette fortyndede jeg med vand, opløste fruktosen under steraliseringen af vandet (læs: bragte vandet i kog) og fyldte på til 20 liter

Ved flaskningen karbonere jeg med 8 gr sukker/fruktose pr liter, og så skal jeg skåle nytåret 2008-2009 og flere andre nytårsaftener ind med min egen vin:-)

Jeg flasker i øvrigt på herrljunga cider flasker så i kan nok forstille jer hvilke pinsler jeg går i gennem i mit forsøg på at samle nok flasker - nu mangler jeg bare 5 til så er det overstået big_smile

Jeg vil i øvrigt på det skarpeste anbefale bordeaux gæren - hvilken fantastisk duft: frugtig og nærmest marmelade agtig duft, og præcis som i beskrivelsen også visse hentydninger til grahamskiks - lugter helt fantastisk så vil du brygge godt vin brug bordeaux - og igen - vil man drikke godt vin fra systemet- så køb noget fra bordeaux - det er guf for ganen, og var jeg ikke ølentutiast og fandt det mere interesant så ville jeg gerne lave en pionerrejse dertil smile

Hav det godt allesammen smile

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH