Svensköl
Tjena Bryggare! Jag satt och skissade på en porter när jag hittade ett inlägg, på detta utmärkta forum, som refererade till en 1800-tals artikel om öl. I artikeln så fanns det mycket information om Svensköl, som är en gammal bortglömd öltyp. Jag har letat efter en bra beskrivning på Svensköl, till och med mejlat ett bryggeri som bryggde det på 1800-talet. Så nu får porten vänta, här skall bryggas Svensköl!
Inlägget med artikeln.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1364
Men innan jag kan börja så finns det vissa saker jag måste reda ut. Det är här jag behöver all hjälp jag kan få.
1. Malten
------------------
Artikeln beskriver tre olika typer av dåtida malt. Slutköningen beskrivs ligga mellan 75c och 90c för dessa typer.
a) Bayerskt malt, jämförelsevis starkt rostat, kölnas till 90 °C
b) Böhmiskt malt, kölnas vid låg temperatur, och man undviker vid slutkölningen närvaron av fuktighet och därmed sammanhängande stark rostning (Pilsnermalt)
c) Wienmalt, slutligen står till egenskaper och framställningssätt emellan dessa båda (Lagerölsmalt).
Till dessa så tillkommer Färgmalt, vilket är all starkt rostad eller bränd malt.
En intressant iaktagelse man kan göra är att Lagermalt inte är samma som Pilsnermalt. Lagermalten verkar slutkölnas vid högre fuktighet och vid högre tempratur. Detta borde ge mer karamellisering och färg vilket låter som en bra bas till ett öl som beskrivs vara "Sött och Aromiskt". Problemet jag har här är att modern Wienmalt slutkölnas vid 105c, vilket är en högre tempratur är de 90c som beskrivs i artikeln. Fuktigheten vid slutköningen är också okänd. Någon som har någon bra ide här? Wienmalt eller Pilsner+Mörk Karamell?
2. Mäskningen
------------------
Det överjästa ölet infusionsmäskas enligt artikeln. Tempraturen är mellan 71-75 grader. Detta borde ge ett extremt fylligt öl, vilket också stämmer med alla beskrivningar av ölet. Det finns igentligen inget att fundera på här.
3. Kryddningen
------------------
"Sverige odlades humle förr allmänt; numera har dock humleodlingen därstädes alltmera kommit ur bruk", "I Böhmen och Bayern, vilka land sedan gammalt är kända för att lämna den bästa humlen (Saazer, Spalter)".
Redan när artikeln skrevs så hade den svenska humlen börjat försvinna, men som tur är så finns det en räddning, "I gamla tider använde man dock i Sverige vid hembrygden även andra örter för att förläna ölet beska, i synnerhet getpors eller skvattram (Ledum palustre) och pors (Myrica gale)".
Det finns även andra kryddningar beskrivna ifrån andra trovärdiga källor. T.ex Enbär, barrskott och körsbär. Några renhetslagar fanns inte, så Svenskölet kunde nog kryddas helt efter behag, och det bör nog kryddas så också.
4. Jästen
------------------
Den gamla svenska överjästen är nog borta idag. Kanske använder D.Carnegie en gammal svensk överjäst, den är faktiskt gammal nog. Men jag får nog använda någon som går att beställa här på humlegården. Utjäsningengraden måste vara löjligt låg. Stamvörtsyrkan skall vara 12,2% (OG 1049), men det färdiga ölet skall bara vara 3% alc (2,5% vikt proc). Någon som vet vilken Ale-jäst som har lägst utjäsningsgrad?
5. Receptet
------------------
Detta är ett första försök på ett recept till ca 10 liter Svensköl.
OG 1049
FG 1024
Extraktgivare:
1 kg Lagerölsmalt (Wienmalt)
900 g Pilsnermalt
100 g Mörk Karamellmalt
100 g Färgmalt (Chokladmalt)
Mäskschema:
Inmäskning 72c - 60 min
Utmäskning 75c
Kokning 2-3 timmar:
- (svensk humle, barrskott eller körsbär/enbär) - Vad jag får tag på.
Kokning 10 min:
10 gram Pors
Jäst:
European Ale jäst (Brewer's Choice 1338 Activator)
- eller -
Special London Ale jäst (Brewer's Choice 1968 Activator)
Tacksam för tips och diverse synpunkter!